S Tomášem Janušem, generálním ředitelem sklářské firmy Crystalex CZ, která patří k největším výrobcům nápojového skla v Česku a disponuje i největší kapacitou a technologiemi pro zušlechťování skla, jsem si povídala nejen o navazování na historii značky nebo českého sklářství, ale hlavně o dalších plánech. Patří k nim třeba rebranding a inovace značky Egermann, nové kolekce a především otevření nového luxusního flagship store v ikonické budově Masaryčky koncem září.
Text: Jana Chuchvalcová
Foto: Crystalex CZ
Společnost Crystalex CZ patří k největším výrobcům nápojového skla v Česku a vaše historie sahá až do roku 1945. Prozraďte nám něco více o tom, jak se postupně vaše firma měnila až do současné podoby?
V roce 1945 došlo ke znárodnění velkých průmyslových podniků a o tři roky později, tedy v roce 1948, vznikl národní podnik BoroCrystal. Samotná stavba závodu nicméně byla zahájena až 20. srpna 1965, kdy byl ve městě Nový Bor položen základní kámen sklářského kombinátu, tehdy ještě právě pod značkou BoroCrystal, která v té době slučovala 55 skláren.
Hrubá stavba celého areálu trvala zhruba rok, poté se pracovalo na vnitřním vybavení a na podzim roku 1967 se nový závod poprvé otevřel. Ruční výroba byla následně vlivem velkého zájmu rozšířena o první automatickou linku, uvedenou do provozu v roce 1972. O dva roky později už došlo k přejmenování společnosti na Crystalex.
V průběhu let se naše sklárna vylepšovala o dekorovací techniky i tavicí vany. Došlo ke spuštění nových linek se zažehlovací technologií, což proběhlo v letech 2017 až 2019. Abychom zlepšili prosperitu celé značky a zvýšili její konkurenceschopnost, v roce 2021 jsme se začali prezentovat zbrusu novým logem a vizuálním stylem.
Odstartovala tak ambiciózní éra, tentokrát už s rebrandovanou firemní identitou. Trochu jsme se obávali, jak zákazníci radikální změnu přijmou, ale jsem rád, že jsme se k tomu odhodlali, to rozhodnutí nebylo jednoduché. Právě to nás však posunulo o velký kus dál a věřím, že se nám díky tomu otevřela zajímavá budoucnost.
Firma má za sebou i těžší roky, jak se podařilo je překonat?
Je pravda, že jsme krátce za sebou museli čelit hned několika výzvám a pokaždé to bylo něco jiného. Vše vlastně začalo první vlnou covidu, kdy jsme museli reagovat na paralýzu trhu a nedostatek zakázek, zatímco ve druhé vlně šlo o nedostatek lidí pro výrobu a následně extrémní nárůst energií, což je pro sklářskou výrobu velmi zásadní. Energie jsou totiž druhou největší nákladovou položkou společnosti.
Klíčem byla proto okamžitá reakce na nově vzniklé situace s cílem snížit, případně alespoň eliminovat dopady na společnost, zejména na její stabilitu. V této době došlo k přesunu výroby ze závodu v Karolince do mateřského závodu v Novém Boru. To vše za pomoci zaměstnanců společnosti a jejich vzájemné spolupráci, respektu i pochopení. A právě za to všem patří velký dík.
Kolik jste investovali do firmy, aby se z ní opět stal jeden z předních producentů nápojového skla ve světě? Co vše jste museli změnit, aby se vám to podařilo?
Za posledních deset let byly investice do výroby opravdu vysoké, je to určitě více než miliarda korun. Samotné investice ale nejsou zárukou úspěchu, pouze jeho určitým předpokladem. Důležitý je z mého pohledu především lidský faktor, tedy schopní, loajální a ve svém oboru kompetentní zaměstnanci, kteří své práci skutečně rozumějí. Stroje či zařízení si totiž můžete relativně snadno koupit, ale nemáte-li ty správné lidi, neuděláte vlastně vůbec nic a o sklářském oboru to platí dvojnásob.
Crystalex je tradiční firma s bohatou historií, a tak není výjimkou, že u nás pracuje i třetí generace rodin. Nám se podařilo tyto zaměstnance propojit s novými kolegy, specialisty z jiných oborů. Díky tomu znalost, um i tradice získaly svěží vítr. Navíc se ukazuje, že právě tohle spojení je klíčové pro další směřování společnosti.
Jaká část vaší výroby míří na export? A do kterých zemí dodáváte nejvíce vaší produkce?
Na zahraniční trhy míří většina naší produkce, což je dáno především tím, že spolupracujeme s mnoha prestižními značkami a obchodními domy, kam naše sklo dodáváme, ovšem pod jménem jejich vlastního brandu.
Aktuálně exportujeme až 95 procent našich produktů do 80 zemí světa. Ročně jde zhruba o 50 milionů skleněných produktů a jejich objem se každoročně zvyšuje. Značka Crystalex je úspěšná nejen v Evropě, ale i v Americe, Asii či Austrálii. Síť obchodních partnerů se neustále rozrůstá a i do budoucna chceme budovat a navazovat nové B2B kontakty. Specializujeme se zejména na segment HoReCa, kterému se chceme intenzivně věnovat.
Letos jsme naše portfolio produktů doplnili o nové soubory, a protože jsme navázali spolupráci s odborníky v oblasti mixologie, chceme přinášet na trh i další tvary, které budou vycházet z poznatků předních specialistů a zároveň reflektovat nové trendy.
Jak se mění podoba vašeho skla? Vyrábíte některé tradiční řady, nebo je vše v novém designu?
Design našeho skla se samozřejmě neustále mění v závislosti na aktuálních trendech. Jim je třeba se vždy přizpůsobit, umět na ně pružně reagovat. Dokážeme jít s dobou, ovšem spolu s tím ctíme také tradici, která má pro nás nevyčíslitelnou hodnotu. Bez ní by naše značka nebyla tou značkou, jakou je doposud. Tou, kterou si oblíbily už generace před námi.
Dodnes proto úspěšně vyrábíme známou sérii Claudia z roku 1974, jíž se vyrobilo neuvěřitelných 200 milionů kusů. Právě ona patří k nejžádanějším produktům už desítky let. Poměrně nedávno jsme také z archivu vytáhli a oprášili vintage tvar Bella, který jsme navíc opatřili sto let starým guilloché dekorem, jenž byl poprvé vyrobený ve vsetínské Karolince. Na počest pantografového závodu jsme na trh uvedli edici Madame Karolinka, která je důkazem, že historie stále žije.
Právě ideální poměr tradičních a moderních designů je důvod, proč naši značku vyhledávají zákazníci napříč všemi generacemi.
Jaké techniky při výrobě skla používáte?
Pro dekoraci skla využíváme řadu ručních, tradičních i moderních technik, jako jsou pantograf, strojní brus, diaryt, malování, sítotisk či obtisky, a to v rámci kolekcí buď samostatně, anebo je zajímavými způsoby kombinujeme. Do budoucna chceme naše rafinační oddělení vylepšovat o nové technologie. Už nyní ale využíváme co nejširší spektrum dekoračních metod skla nejen u nás, ale i ve světě, což nás výrazně odlišuje od konkurence.
A kdo stojí za novou podobou vašich produktů?
Alespoň jednou ročně vyvíjíme zcela nový tvar, k tomu v průběhu roku pracujeme na dekorovaných edicích, jimž se snažíme dát vlastní příběh. Většinu z nich navrhují naši interní designéři, které nově vede výtvarník a návrhář Martin Jašontek, jenž obor sklářství a jeho designu přímo vystudoval.
Každý designér však má svůj specifický rukopis – a protože platí, co zákazník, to jiný vkus a pohled na sklo, spolupracujeme též s externími návrháři. Ti našemu sklu často dodávají až umělecký charakter. Za velmi zdařilé spolupráce v poslední době považuji třeba kolekce vyvinuté se zahraniční umělkyní SongMi Kim, známou ilustrátorkou Barborou Zachovalovou nebo českým brandem, specializujícím se na výrobu skleněných vánočních ozdob Decor by Glassor. S nimi jsme letos představili limitovanou edici vánočního skla.
Navazujete na tradici českého sklářství, ale posouváte ho do 21. století. Souvisí s tím i nová podoba vašeho loga. S kým jste na ní spolupracovali? Co dalšího prošlo změnou?
Rebranding vznikl ve spolupráci s grafickým studiem Symbiont. Jemu se s citem, a přitom se smyslem pro každý detail povedlo navrhnout promyšlený vizuální koncept, který staví na dlouhé tradici a zároveň hovoří jazykem, jemuž rozumí lidé po celém světě. Každá linka i záhyb totiž nachází opodstatnění ve sklářské práci – a dohromady tak tvoří štíhlý, elegantní a sebevědomý styl.
Výrazná změna se dotkla nejen samotného loga. Bylo nutné kompletně přizpůsobit veškeré marketingové materiály včetně obalů i fotek, jejichž prostřednictvím komunikujeme fakt, že jsme moderně smýšlející značkou s vytříbeným vkusem.
Současně s tím bylo nezbytné změnit přístup k trhu, začít se prezentovat zcela odlišným stylem v médiích i na sociálních sítích, budovat své jméno zkrátka jinak, než tomu bylo doposud. Jedno bez druhého by totiž nemohlo fungovat. Jsem rád, že se nám povedlo naši značku osvěžit, aniž by tím utrpěla tradice, na které si tolik zakládáme.
V rámci vaší strategie si zakládáte na šetrném využívání zdrojů a zodpovědném chování, přitom sklářství je spojené s velkou spotřebou energie. Jak se vám daří realizovat ekologickou výrobu a co vše v rámci své strategie realizujete?
Zatímco ekologie je nyní horkým trendem, u nás je díky šetrné výrobě samozřejmostí už od 70. let 20. století. Naše sklo patří mezi nejekologičtěji tavená skla vůbec. Používáme totiž plně elektrický způsob otopu tavicího agregátu a nátokových žlabů. Tavicí agregáty mají minimální hlučnost, prašnost a tepelné zatížení okolního prostředí. Při plně elektrickém tavení nevznikají žádné přímé emise, což je oproti plynovému či kombinovanému otopu méně energeticky náročné.
Samozřejmě naše sklovina neobsahuje ani žádné těžké kovy a pochází ze zdravotně nezávadných surovin. Právě to nám umožňuje sklo plně recyklovat. Vlastní střepy vzniklé při výrobních postupech vracíme do sklářské vsázky v maximální možné míře, tedy v objemu okolo 90 procent, což je skvělé číslo.
V neposlední řadě se snažíme o ekologický přístup, i co týká dostupnosti surovin, které potřebujeme – až 76,5 procenta z nich pochází z našeho regionu či blízkého okolí. To zajišťuje krátké transportní cesty, což platí i pro dodávky náhradních dílů, plně recyklovatelného obalového materiálu a dalších služeb pro výrobu i logistiku našich výrobků.
Aktuálně je před vámi otevření nové prodejny na velmi atraktivním místě. Proč jste se rozhodli váš flagship store otevřít právě v Masaryčce a s kým jste spolupracovali na designu interiéru?
Otevření pražské prodejny je pokračováním našeho rozvoje a představuje obrovský milník, kterým chceme dokázat, že jsme schopni inovace, umíme posouvat hranice a přijímat mnohdy nelehké výzvy. Realizace flagship shopu navíc úzce navazuje na období rebrandingu. Je totiž nedílnou součástí naší nové filozofie.
Důvod, proč jsme zvolili právě Masaryčku, je jednoduchý – splnila naše představy po stránce dostupnosti a také praktičnosti. V neposlední řadě nás oslovila svým originálním designem od Zaha Hadid Architects. Navíc se dá říci, že jsme tehdy byli ve správný čas na správném místě. Masaryčka byla dokončena v roce 2023, což bylo shodou okolností v době, kdy jsme začali hledat ideální prostory pro náš obchod. Je také perfektně situovaná v srdci Prahy, v centru dění, kde se daří turismu. I na něj chceme v naší prodejně cílit.
Věřím, že nová prodejna má skvělé předpoklady u zákazníků uspět. Její interiér totiž perfektně navazuje na charakter samotné stavby, zároveň kombinuje moderní a funkční prostředí s industriálními prvky. Čím ale osloví asi nejvíc, je inovativní barissolová struktura, která představuje dominantu celého prostoru. Její funkcí je skvěle odprezentovat každý produkt a dnem i nocí promlouvat ke každému divákovi.
Ikonický interiér vznikl podle návrhu architektů Marka Deyla a Jana Šestáka. Spolupráce s nimi byla pro nás klíčová. Chtěli jsme totiž vytvořit vizuálně atraktivní prostor, který bude dokonale reflektovat hodnotu a estetiku naší značky, a to se skutečně povedlo přesně podle našich představ.
Kromě nové prodejny se účastníte i letošního Designbloku, je to tak?
V průběhu Designbloku jsme nachystali zajímavou přednášku, kterou povede Marek Deyl, tvůrce naší prodejny. Ta je však určená pouze pro pozvané architekty z oboru. Při cestě na výstavu se však nabízí také návštěva naší prodejny, kam všechny čtenáře srdečně zvu. Bude to skvělá podívaná.
To ale nejsou všechny novinky, pokud vím. V příštím roce chcete představit rebrandovanou značku Egermann, zakoupenou v roce 2023, která s novou tváří bude vyprávět moderní příběh s uchováním tradičních hodnot. Prozradíte nám o tom něco víc?
Značku Egermann, která se před lety zařadila mezi zaniklé sklářské značky, jsme v roce 2023 odkoupili, protože jsme nechtěli dopustit, aby významný kus historie zcela zanikl. Celou značku jsme si proto vzali pod svá křídla tak, abychom zachovali původní hodnotu, ale přitom jí dali zcela jinou a designovější tvář, která bude vyhovovat současným požadavkům.
Rád bych však zmínil, že přestože značka Egermann spadá pod vlastnictví značky Crystalex, nejde v případě výroby a následné rafinace o totéž. Každá ze značek je jiná, nejen co se týká cílové skupiny, celkového přístupu a vizuální stránky, ale i průmyslového zpracování.
Jak moc podobná si je značka Egermann s původní tvorbou?
Už od počátku jsme si byli vědomi, že původní tvorbu nahradit nelze – a ani se o to nesnažíme. Originál je zkrátka originál. Vytvořili jsme proto novodobou značku Egermann, která spojuje respekt k tradici s novými technologiemi. Pro její designování jsme samozřejmě použili grafické prvky i barvy, které odrážejí typickou ruční výrobu původní značky. S každou změnou ale vždy souvisí i nový začátek, proto je třeba jít zcela jinou cestou – takovou, jakou si aktuální doba žádá.
Zajímá mne váš osobní vztah ke sklu, co vás k němu přivedlo a co pro vás znamená?
Jsem zdejší rodák a každý, kdo tu žije, má nějaký vztah nebo přímo zkušenost se sklem. Nový Bor je zkrátka dlouhodobě spojovaný s výrobou skla a lze ho proto považovat za místo rozvoje českého sklářství. Na skle je úžasné, že má v sobě dva rozměry. Jeden je užitný – chcete se napít, nápoj do něčeho nalít. A pak je tu ten emoční – pijete ze sklenice, která se vám líbí, oslovuje vás, nebo máte doma vázu či plastiku ze skla.
Kdyby nám stačil pouze ten užitný rozměr, pravděpodobně bychom všichni pili z plastových kelímků. Mne na tom přitahuje právě ten druhý, emoční. Nejvíce mě na tom baví to, co se schovává za jednotlivými designy, tvary či dekory. Je vždy zajímavé znát příběh, který stojí za konkrétním dílem – a nezáleží na tom, zda jde o unikátní dílo, anebo o kolekci či soubor sklenic, které se budou vyrábět v milionových sériích.