Praha na mezinárodním veletrhu MIPIM představila rozvojové plány i nová pravidla spolupráce s developery
Prestižní realitní veletrh MIPIM, který patří mezi největší akce svého druhu na světě, otevřel po dvouleté pauze brány Festivalového paláce v Cannes. Novinky za hlavní město Prahu zde prezentoval Petr Hlaváček, I. náměstek pražského primátora. Své plánované projekty zde představily rovněž developerské společnosti AFI, JRD či Trammell Crow Company.
Od minulého ročníku, který proběhl v roce 2019, se změnilo mnohé. Tuzemská metropole mimo jiné představila nová pravidla spolupráce s developery a zahájila činnost Pražské developerské společnosti, která pracuje na individuálních bytových projektech či koordinuje rozvoj v klíčových oblastech vlastněných hlavním městem. „Během covidové pauzy se v Praze udála spousta změn, které bylo třeba odprezentovat. Jsme proto rádi, že jsme měli možnost navázat na dřívější jednání s významnými světovými developery a investory a podělit se o zkušenosti se zástupci dalších světových metropolí. Prahu čeká v následujících letech řada významných projektů a podobné veletrhy jsou vždy vítaným nástrojem, jak jejich rozvoj podpořit,” shrnuje Petr Hlaváček.
Proměny metropole
Změny pokročily také v oblasti konkrétních projektů – nejen v rámci rozvoje brownfieldů, ale též dopravní infrastruktury či výstavby významných budov. Již v květnu budou známy výsledky architektonické soutěže o podobu Vltavské filharmonie. Pro Smíchov City již je vítěz návrhu základní školy znám – stal se jí mezinárodní tým Office Ou & Inostudio. Obdobně je na tom okolí Florence, kde v soutěži na jeho proměnu vyhrál tým složený z architektonických studií UNIT architekti, A69 – architekti a MARKO&PLACEMAKERS. Nové soutěže a dialogy jsou v přípravě u Rohanského ostrava, parku a základní školy u Nákladového nádraží Žižkov či haly Hlavního nádraží a jeho okolí. Budoucí proměnu Rohanskeho ostrova či odbavovací haly Hlavního nádraží a Vrchlického sadů bude město hledat v soutěžních dialozích, které budou vyhlášeny na jaře letošního roku. Připravují se i architektonické soutěže, například na základní školu v lokalitě Nákladového nádraží Žižkov či bytový dům na Smíchově nebo Vršovicích.
Zelenou dostala také stavba nové linky D pražského metra, která získala pravomocné stavební povolení. Stavba bude zahájena v průběhu měsíce dubna. K dopravním stavbám město nyní přistupuje jinak a vždy se snaží najít vhodné urbanistické řešení, které je součástí města a nestává se bariérou. V letošním roce se ještě dočkáme zahájení jedné z etap železniční tratě na Letiště Václava Havla. „Zahušťování města nelze řešit bez adekvátních zásahů do dopravy. Jsem proto rád, že se daří v Praze posouvat i tyto projekty, navíc s ohledem na udržitelnou mobilitu, která je pro zdravý rozvoj města zcela stěžejní,” doplňuje náměstek pro územní rozvoj Hlaváček.
Důraz na dostupnost bydlení
Projekty na rozvoj brownfieldů spolu s novými pravidly spolupráce s developery, která jsou platná od letošního roku, začínají přinášet konkrétní výsledky. „Transparentnější nastavení pravidel zrychluje dosažení dohody mezi městem a investorem. Spoluúčast investorů pak přináší více peněz na rozvoj dopravní i školské infrastruktury,” shrnuje Petr Hlaváček.
Jen skrze Pražskou developerskou společnost se očekává, že v rámci revitalizace brownfieldů na Palmovce, Nových Dvorech či v Dolních Počernicích mohou vzniknout stovky nových městských bytů. Projektová příprava začne již letos, do pěti let by mohly vzniknout první městské byty a hotovo by mělo být do roku 2035. Další projekty na veletrhu představili i zástupci soukromých developerů, kteří stále častěji začínají nabízet byty k nájemnímu bydlení. Například společnost AFI aktuálně staví 900 nájemních bytů ve třech pražských lokalitách.