Kunsthalle Praha uvádí první samostatnou výstavu proslulého německého umělce Gregora Hildebrandta v České republice
Gregor Hildebrandt: A Blink of an Eye and the Years are Behind Us 29/9 2022–13/2 2023
Kurátorka: Christelle Havranek
Foto: Vojtěch Veškrna
· Výstava s poetickým názvem A Blink of an Eye and the Years are Behind Us (neboli Jedno mávnutí řas, a za námi jsou léta) bude dosud největší přehlídkou děl berlínského výtvarníka Gregora Hildebrandta na světě. V Kunsthalle Praha je k vidění až do 13. února 2023.
· Rozsáhlá retrospektivní výstava českému publiku vůbec poprvé odhalí umělcův komplexní analogový vesmír obývaný obrazy z vinylů a starých magnetických pásek, z nichž dýchá melancholie kapel, jakými jsou např. kultovní The Cure. Chybět nebudou ani monumentální instalace v podobě černé opony ze starých VHS pásek či nadrozměrné šachové figury.
· Na výstavě se představí více než osmdesát děl. Několik z nich Hildebrandt vytvořil ve svém berlínském ateliéru exkluzivně pro samotnou výstavu – doplní je však i celá řada významných výpůjček od soukromých sbírek včetně pětice děl přímo ze sbírky Kunsthalle Praha.
· Hlavním motivem výstavy je Hildebrandtova tajemná vizuální poezie, která často tematizuje neúprosné plynutí času i jeho zastavení v podobě nostalgických vzpomínek. Ty se právě velmi často pojí s analogovými nosiči zvuku, od prvních vinylů až po raritní audiokazety.
· Výstavu tematicky rozšíří série koncertů interpretů z umělcova vlastního labelu Grzegorzki Records. Bohatou programovou nabídku doplní i reinscenované výstavy spřátelených tvůrců v autentické replice jeho berlínského showroomu, tzv. Grzegorzki Shows – uvnitř hlavní expozice.
· Cílem doprovodného programu plného komentovaných prohlídek, nedělních workshopů nebo filmových projekcí v tzv. KunstKině je uvést české publikum do atmosféry maximální otevřenosti a velkorysosti svérázné umělecké scény současného Berlína.
· Vrstevnatý multidisciplinární projekt vznikal více než rok pod vedením Christelle Havranek, hlavní kurátorky Kunsthalle Praha.
Na evropské umělecké scéně již etablovaný výtvarník Gregor Hildebrandt (*1974) více než dvacet let pracuje s analogovými nosiči zvuku. Jeho díla reprezentující postindustriální kulturu zahrnují netradiční sochy, instalace a obrazy z lisovaných vinylů, starých VHS nebo zachovaných audiokazet. Inspiraci čerpá z celé řady literárních, filmových, hudebních či architektonických zdrojů. Hildebrandt od roku 2015 působí jako profesor malby a grafiky na Akademii výtvarných umění v Mnichově, v roce 2016 obdržel prestižní ocenění Falkenrot Preis. Jeho díla jsou zastoupena v renomovaných sbírkách po celém světě: v pařížském Centre Pompidou, ve Sbírce současného umění Spolkové republiky Německo, ale také ve významných soukromých sbírkách – např. ve sbírce Martina Z. Marguliese v Miami či Burgerově sbírce v Hongkongu.
„Výstavu Gregora Hildebrandta jsem poprvé viděla v Paříži v roce 2017, už tehdy mě zaujal jeho způsob práce s analogovými médii a technologiemi. Sama jsem ve Francii vyrůstala v sedmdesátých a osmdesátých letech v éře masivního konzumerismu a už tehdy mě fascinovali někteří umělci, kteří se obraceli k recyklaci předmětů, jako Daniel Spoerri nebo Arman. Hildebrandta vnímám svým způsobem jako pokračovatele této historické linie, i on sám totiž pracuje se zbytky produkce naší společnosti, kolektivní i individuální pamětí,“ přibližuje kurátorka Christelle Havranek filozofii výstavy, která u návštěvníků může vyvolat nostalgické vzpomínky spojené se znovu populárními analogovými nosiči zvuku a obrazu – tzv. time-based médii, jež jsou založeny na technologiích a logice trvání času. Na neúprosný běh času ostatně odkazuje i samotný název vý-stavy, který je variací na verš německého básníka a dramatika Johanna Wolfganga von Goetha.
Výstava obsáhne významný časový úsek Hildebrandtovy tvorby, od uměleckých počátků až po současnou tvorbu. Návštěvníci a návštěvnice uvidí dokonce jeho první malby z kazetových pásek z konce devadesátých let 20. století, včetně dnes již ikonických maleb ovlivněných melancholickými písněmi expresivní britské kapely The Cure. Svůj prostor dostanou také imerzivní a monumentální instalace, mozaiky a další objekty z let 2005–2010. Gregor Hildebrandt patří mezi umělce, kteří transformují samotný výstavní prostor – i Kunsthalle Praha se tak dočká velkorysé instalace tvořené z VHS pásek, na nichž je zaznamenaný snímek Orfeus (orig. Orphée) francouzského režiséra, básníka, spisovatele a umělce Jeana Cocteaua z roku 1950.
Hildebrandtova přehlídka bude zároveň první kapitolou série samostatných výstav mezinárodně uznávaných umělců a umělkyň v Kunsthalle Praha. Stejně jako zahajovací výstava Kinetismus: 100 let elektřiny v umění, kterou v Kunsthalle během šesti měsíců navštívilo 70 000 diváků, i přehlídka tajemných děl Gregora Hildebrandta pojme dva ze tří výstavních prostor o 840 metrech čtverečných. Jejím cílem je v Praze představit příběh Hildebrandtova života a umění, pohybující se mezi vlastní tvorbou a berlínskou výtvarně-hudební scénou. Svůj performativní charakter navíc výstava plně rozvine ve chvíli, kdy se Kunsthalle stane dějištěm několika hudebních koncertů a reinscenovaných berlínských výstav, jejichž kurátorem bude sám Hildebrandt.
„Při každé sólové výstavě v Kunsthalle Praha pro nás bude klíčová interakce s divákem. Ještě do konce roku se tak návštěvníci dočkají dvou speciálních koncertů kapel z labelu Grzegorzki Records u příležitosti mini-vernisáží tvorby Hildebrandtových přátel, které se odehrají v replice Gregorova berlínského showroomu, tzv. Grzegorzki Shows, v rámci hlavní výstavy,” přibližuje Christelle Havranek Hildebrandtův rozpínavý umělecký meta-vesmír.
Ten pojímá právě i tzv. Grzegorzki Shows neboli osobitý model solo-výstav méně známých jmen berlínské scény, který Gregor Hildebrandt v Berlíně pořádá již od roku 2017. Umělecké tvorbě svých přátel dává prostor v malé místnosti bývalé vrátnice komplexu budov, v nichž sídlí i jeho vlastní ateliér. Návštěvníci Hildebrandtovy pražské výstavy tak budou moci do identického modelu tohoto showroomu s typickým neonovým nápisem nejenom vstoupit, ale zažijí v něm i reinscenované vernisáže výstav, které sám Hildebrandt v minulosti v Berlíně kurátoroval. Kunsthalle Praha tak v rámci Hildebrandtovy přehlídky uvede menší sólové výstavy německé umělkyně Kathariny Koppenwallner v doprovodu alternativní hudební formace Walking Down Brenton Road (1. listopadu 2022) či výstavu výtvarníka Friedera Böhnische společně s vystoupením mnichovského elektronického uskupení ANNE (6. prosince 2022). Všichni zmiňovaní interpreti pocházejí z hudebního vydavatelství Grzegorzki Records, které Gregor Hildebrandt vede společně se svou partnerkou, německo-polskou umělkyní Alicjou Kwade.
Dle Havranek je cílem takto rozmanitého doprovodného programu české publikum naplno a přirozeně uvést do atmosféry maximální otevřenosti a velkorysosti svérázné umělecké scény současného Berlína. Krom hudebně-výtvarných večerů se návštěvníci mohou těšit na komentované prohlídky výstavy, pravidelné nedělní workshopy i na přednášky tematizující berlínskou hudební scénu osmdesátých a devadesátých let, na níž Hildebrandtovo umění silně reaguje. Každou poslední středu v měsíci se navíc prostor nově otevřeného Kunsthalle Bistra promění v tzv. KunstKino – a promítat se v něm budou raritní filmové kusy přímo dle osobního výběru Gregora Hildebrandta.
Výstavu přirozeně doprovodí výpravný výstavní katalog z produkce Kunsthalle Praha a Hildebrandtova ateliéru. „Fotografické sekvence zachycují atmosféru výstavy a vtahují diváka přímo do jejího dění. Další perspektivy a vhledy do života a díla Gregora Hildebrandta přinášejí jak kurátorský text Christelle
Havránek, tak esej Friedmanna Hahna, Hildebrandtova profesora umění z Kunsthochschule Mainz. V knize nechybí ani rozsáhlé archivní materiály z umělcova ateliéru a jeho výtvarných projektů v rámci Grzegorzki Shows, které nám umožňují nahlédnout do jeho tvůrčího procesu a živých vazeb na další umělce, přátele, studenty a milovníky umění v mezinárodním měřítku,” prozrazuje o dokumentárně bohaté publikaci ředitelka Kunsthalle Praha, Ivana Goossen.
GREGOR HILDEBRANDT
Narodil v roce 1974 v německém Bad Homburgu. V současné době žije a pracuje v Berlíně. Od roku 2015 působí jako profesor malby a grafiky na Akademii výtvarných umění v Mnichově. V roce 2016 získal prestižní ocenění Falkenrot Preis.
Hildebrandtovy samostatné výstavy zahrnují například Im Sturz durch Raum und Zeit, Mies van der Rohe Haus, Berlín (2021); Luft in allen Zimmern, Kunsthalle G2, Lipsko (2020); Der Raum ist die Miete, Almine Rech, Brusel (2019); Tönend hallt die Jugend, Kunsthalle Recklinghausen, Recklinghausen (2018); In meiner Wohnung gibt es viele Zimmer, Galerie Perrotin, New York (2018); Ein Zimmer im Raum, Wentrup, Berlín (2018); Urlaub im Urban, Künstlerhaus Bethanien, Berlín (2016); Sterne Streifen die Fluten, Saarland Museum, Saarbrücken, Německo (2015); Front Room, Contemporary Art Museum, St. Louis, USA (2008).
Podílel se i na množství skupinových výstav, mezi nejnovějšími například na L’Année dernière à Malmaison, Atelierele Malmaison, Bukurešť (2022); Blanc de Blancs, Villa Schöningen, Postupim (2022); Studio Berlin, Berghain, Berlín (2020); Eine Geschichte: (2016): Zeitgenössische Kunst aus dem Centre Pompidou, Haus der Kunst, Mnichov.
Hildebrandtova tvorba je zastoupena v renomovaných sbírkách, například při Centre Pompidou v Paříži, ve Sbírce současného umění Spolkové republiky Německo, ve Sbírce Martina Z. Margulise v Miami a v Burgerově sbírce v Hongkongu.
V roce 2018 založil Hildebrandt společně se svou partnerkou, umělkyní Alicjou Kwade, vydavatelství Grzegorzki Records. Během své kariéry byl také kurátorem mnoha skupinových výstav a od roku 2017 vede off-space výstavní prostor Grzegorzki Shows.