Šperky MOOYYY skrývají osobní poselství a vnitřní sílu
Produktová nabídka MOOYYY představuje moderní, autentické a autorské šperky, které si jinde nekoupíte. Ručně vyráběné kolekce vznikají ve spolupráci s těmi nejlepšími českými designéry, jako jsou Lucie Koldová, Mirka Talavašková, Kristýna Malovaná, Anna Marešová nebo třeba Daniel Pošta. Majitel MOOYYY Tomáš Zempliner přivedl značku k velkému úspěchu, když postupně otevřel po celém Česku i na Slovensku několik showroomů. Nyní uvažuje o další expanzi směrem na západ, protože věří v mezinárodní potenciál značky. Prozradil nám i něco o chystaných novinkách a svých plánech.
Text: Redakce
Foto: Archiv MOOYYY
Značka MOOYYY existuje od roku 2015. Kdy jste ji přebral od svého otce a jak jste změnil celé podnikání? A co vás osobně přivedlo do šperkařství?
Firmu jsem fakticky převzal v březnu roku 2017, kdy se nacházela ve stavu jakési hibernace. Do té ji můj otec uvedl poté, co se ji neúspěšně pokusil prodat. Tehdy neměla žádné zaměstnance, byla zajištěna pouze externí expedice objednávek, kterých byly jednotky měsíčně. Marketing byl pozastaven a vyprodával se sklad.
K MOOYYY mne v této situaci přivedl potenciál, který jsem ve firmě spatřoval. Ke šperkařství jsem nijak blízko neměl, avšak zaujal mne koncept spirituálních šperků.
Mým prvním krokem bylo uvedení kolekce Tasia, která se vyrábí na Bali a která je založena na minerálech, perlách a rudrakshe. Těmto materiálům je přisuzován spirituální význam. Postupně jsem pak na Bali přesunul i výrobu stříbrných šperků, což se ve spojení s razantním snížením cen a oživením marketingových aktivit projevilo jako správný krok. Na počátku roku 2018 jsem pak otevřel první showroom na pražském Starém Městě.
Vaše šperky se inspirují jógou a přírodními materiály a spolupracujete na nich s českými designéry. Proč jste se vydali právě touto cestou?
Dnes se již jako značka inspirující se jógou neprofilujeme. Naším zaměřením se stal design, který prezentujeme v ucelených tematických a minimalistických kolekcích. Cílem je nabízet moderní, autentické a autorské šperky, které si jinde nekoupíte. Proto investujeme do spolupráce s proslulými designéry, jejichž díla si exkluzivně licencujeme.
Domnívám se, že produktová nabídka MOOYYY je již nyní mimořádná, a to nikoli jen v lokálním měřítku. Tato strategie nám rovněž umožňuje produktovou nabídku dynamicky rozvíjet a nabízet zákazníkům každý rok novinky od zajímavých designérů.
Podle čeho si vybíráte designéry? A s kým spolupracujete v současné době?
Nejdůležitějším faktorem je souznění v estetickém chápání a způsobu, jakým o šperku uvažujeme. Šperk je uměleckým dílem, ale zároveň užitným předmětem, proto vyhledáváme designéry, kteří jsou schopni tyto dvě hodnoty udržet v rovnováze. Považuji za důležité, abychom si porozuměli i lidsky. Spolupráce zpravidla trvá jeden až dva roky, kdy je třeba překonávat různé obtíže a hledat kompromisy.
V současné době zakončujeme dvouletou spolupráci s Danielem Poštou, zakladatelem již zaniklé, avšak legendární šperkařské značky Zorya. Na příští rok pak směřujeme uvedení třetí kolekce, kterou pro MOOYYY navrhla hvězda designového nebe Lucie Koldová. Ta by zároveň měla být naší první klenotnickou kolekcí, tedy kolekcí spojující stříbro a drahé kameny.
Jaké novinky připravujete na letošní rok?
Letošní rok bude ve znamení Alfabety designéra Daniela Pošty, kterou uvedeme v květnu. Tématem jeho kolekce je Abeceda, konkrétně její jednotlivá písmena, vyjadřující jména těch, kteří jsou pro nás nejdražší. Toto téma lze považovat za tradiční šperkařské klišé, Daniel však pracuje s písmeny zcela neotřelým způsobem.
Alfabeta je bez nadsázky novátorská. Je designově čistá, až technicistní, je hravá a překvapující. Také je příjemná ke každodennímu nošení, což je u amuletu s písmenem nutné.
Máte šperky i pro muže? A kdo k vám chodí nakupovat nejčastěji? Ženy šperky pro sebe, anebo muži kupují šperky pro své ženy?
Kolekci výlučně pro muže zatím nemáme, ale v blízké budoucnosti ji uvedeme. Řada našich šperků však díky svému minimalistickému designu a pokovování černým rhodiem spadá do kategorie unisexových šperků. Nezřídka muži nakupují šperky pro sebe již dnes.
Muži k nám chodí nakupovat často, během roku představují zhruba třetinu klientely, v předvánočním období ještě více. Někdy jsou svými ženami vysláni pro konkrétní šperk, jindy vybírají sami. A podle toho, že se často vracejí, soudím, že jim asistentky v našich showroomech dokážou s výběrem šperku dobře poradit.
K e-shopu jste postupně přidali i několik prodejen, poslední otevřenou je ta v Bratislavě. Proč jste se rozhodli i pro kamenné prodejny – a s kým jste na jejich zařizování spolupracovali?
Chtěli jsme značce MOOYYY a zákaznickému servisu, který poskytujeme, dopřát reprezentativní prostředí. Efekt otevření prvního showroomu však předčil naše očekávání. Tržby z osobního prodeje brzy předčily tržby z prodeje online, který však z otevření showroomu rovněž profitoval, neboť byla posílena kredibilita značky.
Jde o specifikum v rámci retailového prostředí. Šperkařské značky ponechávají své obchody v provozu i na místech, kde se ostatní přesouvají výlučně do online. Faktor důvěry je v našem odvětví klíčový a osobní kontakt se zákazníkem je jeho nositelem. Expanze prostřednictvím kamenných obchodů tak pro nás po tomto zjištění byla logickým krokem.
Otevřením showroomu v bratislavském Auparku jsme poprvé vstoupili na nový trh. Nyní se soustředíme na etablování značky na Slovensku a případnou další expanzi budeme zvažovat až poté, co vyhodnotíme úspěšnost slovenské mise.
Design showroomů považujeme za důležitý prvek charakteru značky a neváháme do něj investovat. Na jejich podobě spolupracujeme s designérkami Blankou Róžovou a Natalií Vicenovou a k prezentaci šperků využíváme instalace, které pro nás navrhla Lucie Koldová.
Jaké jsou vaše plány do budoucna? Co třeba expanze do dalších zemí?
Věřím, že MOOYYY mezinárodní potenciál má. Jako přirozený směr expanze se jeví západní Evropa, proto jsme se rozhodli otestovat zájem zákazníků na několika designových přehlídkách a již letos v květnu se budeme prezentovat na veletrhu Sieraad Art Fair v Amsterdamu. V průběhu roku bychom pak rádi vystavovali ještě v Německu, Švýcarsku a Španělsku.
Expanze však bude možná jen za předpokladu, že se nám bude mimořádně dobře dařit, což závisí i na vývoji ekonomické situace v Česku a na Slovensku.
A ještě jedna osobní otázka – nosíte šperky i vy sám? Od jaké značky?
Šperky nenosím. Mám již třináct let hodinky Breitling Transocean Chronograph a nepředpokládám, že bych je chtěl někdy měnit.
Více o špercích od značky MOOYYY se dozvíte na http://www.mooyyy.cz/.