Dědečka Maria znal celý Řím, dne zná Bongio celý svět

|

Kolekce Bongio. Foto: Archiv Bongio

Začalo to v roce 1936, kdy si otevřel v městečku Alzo di Pella dědeček Mario na břehu jezera Orta malou manufakturu a pustil se do výroby příslušenství do koupelen, vzpomíná v rozhovoru současná jednatelka a obchodní ředitelka rodinné firmy Mario Bongio Alessandra Bongio. Už tehdy si zvolil cestu inovace, kvality a designu a usiloval tak vlastně o vytvoření jedinečné identity a vlastního DNA značky. A to se povedlo. „Mezinárodní orientace a kreativní duch nám umožnily stát se ikonou stylu a ambasadorem Made in Italy ve světě,“ uvedla.

Jste rodinná italská firma, která vyrábí designové baterie známé po celém světě. Jak vůbec vznikla první myšlenka vydat se do světa koupelen?

Bongio vzniklo díky intuici mého dědečka Maria Bongio. Už v roce 1936 otevřel v městečku Alzo di Pella na břehu jezera Orta malou manufakturu. Začal tehdy s výrobou příslušenství do koupelen a hned od začátku si zvolil cestu inovace, kvality a designu. Firma Bongio byla již v poválečném období uznávaným výrobcem exkluzivního koupelnového vybavení, a to dávno předtím, než vůbec vznikl koncept koupelny, tak vyráběla koupelnové doplňky z muránského skla ve spolupráci s Vistosi (Vistosi je italský výrobce osvětlení se sídlem v italských Benátkách; založen v roce 1640, pozn. redakce). Dědečka Maria již tenkrát znal celý Řím, protože si ho žádali instalatéři té doby takzvaní „fontanáři“, vždy když potřebovali objednat krásnou a kvalitní sprchu.

Project On Spa Closeup01 (1)
Kolekce Bongio. Foto: Archiv Bongio

V součastnosti baterie zdobí koupelny mnoha zemí. Na co se soustředíte dnes?

Od založení dědečkem Mariem se naše firma rozvíjela a postavila nový závod zaměřený na výrobu vodovodních baterií. Usilovali jsme o vytvoření jedinečné identity a vlastního DNA. Náš vkus pro krásu, smysl pro kvalitní výrobky a důraz na detail nám umožnily získat uznání v mnoha zemích po celém světě již koncem 60. let. Ve firmě s hrdostí uchováváme prezenční knihy z prvních let veletrhu ExpoConfort v Miláně, nejdůležitějšího veletrhu té doby, kde jsou zaznamenána jména našich dnešních klientů z Itálie, Evropy a z celého světa. A právě tato naše mezinárodní orientace a kreativní duch nám umožnily stát se ikonou stylu a ambasadorem Made in Italy ve světě. Jsme malý podnik, ale cítíme se průkopníky ve svém oboru, aniž bychom naši filozofii komukoli vnucovali. S pomocí pevně zakotvené řemeslné tradice se neustále snažíme hledat výjimečné tvary a exkluzivní design.

Bongio Welovewater Gio Flat
Kolekce Bongio. Foto: Archiv Bongio

S jakými designéry spolupracujete?

S profesionály a umělci, kteří s námi sdílí myšlenku „total look“, což znamená konceptu koupelny jako designového celku, aby voda mohla být vitalizujícím prvkem bydlení, ať už uvnitř nebo vně obytného prostoru. Spolupráce s designérem je přirozeným vyústěním společného estetického cítění. Nicméně, dbáme na naši svobodu vyjadřování, a mnoho našich projektů vzniká uvnitř firmy a odráží náš vlastní pohled na svět a to, jak se chceme prezentovat ostatním.

Plánujete spolupráci i s někým z České republiky?

Jsme otevřená společnost vždy zaměřená směrem možné inovace. Některá architektonická studia v České republice nás zaujala svou schopností kombinovat esenciální prvky s eklektickými, což vytváří současný, ale zároveň trendy vkus. V České republice se opíráme o našeho distributora DESIGN CLUB, který spolupracuje s renomovanými architektonickými studii. Čeští architekti jsou našimi častými hosty a věříme, že kromě mnohaleté spolupráce na projektech se otevřou i nové možnosti. * Co stojí za úspěchem značky Bongio? Lidé. Společnost je v podstatě celek tvořený věcmi a lidmi. Síla, identita značky a tým jsou vždy utvářeny lidmi. Dostali jsme se až sem díky všem lidem, kteří byli součástí naší historie a kteří se s námi podíleli na společných projektech.

Bongio Gio3 Miniset 02 Hr
Kolekce Bongio. Foto: Archiv Bongio

Jak reagujete na udržitelnost?

Chápeme ji jako nedílnou součást naší značky. Dnes se sice často o udržitelnosti hovoří, ale někdy rozporuplným způsobem. Věříme, že její koncept vychází především z profesionální etiky, která nás spojuje s lidmi a životním prostředím. Můj dědeček již v roce 1951 investoval do zakoupení dvou nádrží na shromažďování odpadů z chromování pro následné zpracování, zatímco z historie našeho jezera vyplývá, že po mnoho let byly vody výrazně toxické kvůli nelegálnímu vypouštění odpadu armaturek v okolí. My opravdu dbáme na náš region a životní prostředí, a proto všechny naše výrobky už několik let obsahují omezovače průtoku a progresivní ventily. Jsme firma, která se zavázala k udržitelnému hospodaření, v rámci Corporate Sustainability Reporting Directive, a tím vyjadřujeme náš závazek vůči životnímu prostředí, pracovníkům a komunitě.

Bongio je známé kvalitou povrchů. Galvanické i lakované povrchy jsou vyráběny přímo ve fabrice a prochází přísnou výstupní kontrolou.

Jsou požadavky italského klienta jiné než v jiných zemích?

Potřeby zákazníka jsou různorodé a podobné zároveň. Očekává spolehlivost a servis spolu s funkčním a designovým produktem. Naši zákazníci nás volí kvůli pocitu, že spolupracují s firmou tvořenou lidmi, kde je možné vnímat, že lidská hodnota je nedílnou součástí toho, co vyrábíme.

Bongio Edificio (2)
Firma Bongio. Foto: Archiv Bongio

Máte nějaký podnikatelský sen, který jste si ještě nesplnila?

Více než jeden, ale tím největším snem je zestárnout a mít možnost vidět rozvoj a pokračování tradice naší rodinné firmy. Chtěla bych, aby příběh BONGIO, který vyprávíme již téměř 90 let, pokračoval jako svědectví o kvalitě Made in Italy a o krásném výrobku vytvořeném s vášní pro řemeslo.

Bongio Azienda Bn (1)
Společnost Bongio. Foto: Bongio

Jaké jiné designové značky máte ráda?

Otevřený pohled směrem ven nám umožňuje být sebekritičtí a inspiraci hledat u těch, kteří se věnují stejné práci jako my. S obdivem se tak dívám například na značku Gessi pro její silný komunikační dopad a na Cea za technickou stránku produktu. S fascinací a očekáváním sleduji nabídky osvětlovací techniky, jako jsou Vibia, Flos, Cappellini a Baxter, a považuji za zajímavé nabídky od Paola Lenti. Momentálně bych řekla, že to jsou mé hlavní reference.

Předchozí

Řada významných nemovitostí letos změní majitele

Praha 3 plánuje úpravy parku Židovské pece, vzniknout má i nová kavárna nebo odpočinkové místo

Další