Český trh nechce v trendu flexi řešení kancelářských prostor zůstat pozadu
Flexibilní kanceláře původně využívali hlavně takzvaní freelanceři, digitální nomádi, startupy a menší firmy. Dnes ale po těchto typech prostor roste poptávka i z řad velkých firem či nadnárodních korporací. Může za to nejen pandemie, která otevřela dveře práci z domova, ale i zvyšování vstupních nákladů na vybavení prostor, nebo důraz na flexibilitu. Jak potvrzuje Head of Office Agency JLL pro Českou republiku Milan Kilík, dá se očekávat, že zájem o flexibilní řešení poroste, jelikož statistiky tomu napovídají.
Text: Redakce
Foto: Archiv JLL
Registrujete skutečně v JLL v posledních měsících zvýšenou poptávku v segmentu flexi kanceláří z řad větších firem?
Ano, poptávka větších firem po prostorech, v posledních měsících tohoto roku rostla. Jedním z důvodů, může být fakt, že toto krátkodobé a flexibilní řešení pomůže překlenout období čekání na optimální developerský projekt, jehož dokončení se díky pandemii a zvyšování cen zdrželo. Anebo klient čeká na vhodnější projekt. Dalším důvodem může být z dlouhodobého hlediska efektivita vynaložených nákladů, nebo důraz na komunitní zapojení společnosti.
Budovy s flexi kancelářemi jsou často flexibilnější nejen ve velikosti a využitelnosti prostoru, ale i v nabízených podmínkách. Některé firmy, zvlášť v této době, to hodnotí jako prioritu svého rozhodnutí. Tradiční kancelářské prostory ale zase nabízí více soukromí a individuálnější přístup, pokud se týká vybavení kanceláří.
Nejsou flexibilní kanceláře nákladnější než klasický dlouhodobý pronájem?
Ano i ne. Záleží třeba na náročnosti vybavení, délce kontraktu, flexibilitě, nebo jaké podmínky si nájemce dokáže vyjednat. V dnešní době firmy rozhodně řeší náklady, ale některé atributy jako flexibilita lze obtížně vyčíslit. Je to hodně o nastavení firmy a stavu mysli lidí, kteří rozhodují.
V rámci rozhodování se mezi klasickým a flexibilním prostorem je důležité zamyslet se hlavně nad tím, jaká je moje současná potřeba a jak budu daný prostor využívat. Je důležité myslet i na to, jak se bude má organizace vyvíjet do budoucna, abych opět nemusel prostory během krátké chvíle měnit.
Firmy dnes už pracují s různými lokálními i globálními výzkumy nebo s poradenskými společnostmi, jako je JLL, aby tyto požadavky na prostor či způsob práce zjistily a vydaly doporučení, která se dají realizovat.
V úvodu jsme zmínili, že za poslední dva až tři roky prošel celý kancelářský sektor velkou proměnou a flexi řešení kancelářských prostor je na vzestupu více než kdy jindy. Je to tak?
Řekl bych, že ten trend růstu podílu flexi kanceláří pandemie covid-19 jen zrychlila, i když na začátku to tak vůbec nevypadalo. Pro firmy bylo a je samozřejmě důležité vytvářet pro své zaměstnance takové prostředí, které jim bude vyhovovat a poskytovat vše, co ke své práci potřebují a zároveň ve kterých budou efektivní.
To, co se podle mne změnilo, je způsob, jakým firmy přemýšlejí, protože se mění způsob, jak dnes lidé pracují. To má logicky dopad na celý trend kancelářských prostor nejen v Česku, ale i ve světě. Myslím si, že se do budoucna budou stále více stírat rozdíly mezi tradičním leasingem a flexibilním pracovním prostředím.
Kdybychom měli porovnat trend v České republice a zbytku světa, jak na tom jsme?
Je dobré se podívat na to, jaké firmy u nás v České republice působí. Je zde velké zastoupení zahraničních firem, které pochopitelně následují zahraniční trendy, případně doporučení svých mateřských společností. Existují mezinárodní společnosti, které využívají jen flexi prostory, ale také společnosti, pro které je vhodnější standardní leasingová smlouva a predikovatelnost vynaložených nákladů.
Obecně ale platí, že Česká republika jen kopíruje trend ze západní Evropy, nebo z Ameriky – a tam ho udávají potřeby zaměstnanců.
Jde podle vás český trh a developeři v segmentu flexi kanceláří s dobou?
Určitě ano. Developerské společnosti, pokud už nejsou samotnými zřizovateli, nebo provozovateli prostor, o tom přemýšlí a nechtějí, aby jim v tomto segmentu něco uteklo. Nicméně celý segment, berou spíš jako doplňkovou službu v rámci svého portfolia a nepřisuzují mu tak velkou váhu. Tradičnímu leasingu se to z hlediska objemu ani vyrovnat nemůže. Jen pro představu, flexi prostor tvoří asi 3 % celkově pronajímatelné plochy v Praze a zřejmě nikdy nebude hlavním zdrojem příjmů pronajímatelů a majitelů komerčních nemovitostí.
Flexi však může být vhodným nástrojem pro diverzifikaci portfolia. Dynamika trhu se mění a je pravděpodobné, že se bude měnit i nadále. Zatím ale nedokážeme říct jakým směrem. Už teď víme, že trh nyní tíhne k flexibilitě a zároveň snižování rizika zvyšování nákladů.
Vyjít vstříc klientům a nabídnout jim řešení na míru, pořád je a bude stěžejní. Nezáleží na tom, zda se bude jednat o tradiční leasing, anebo flexibilní kanceláře, protože je to klient, který se rozhoduje, co mu nejvíc vyhovuje. My mu můžeme jen s jeho volbou pomoci a dovést ho k vhodnějšímu řešení.