Jedinečný pohled na umění meziválečné Paříže již brzy končí, ještě ho ale stihnete

|

Výstava École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž
Zdroj: Ondřej Bouška

Výstava NGP „École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž“, která se zaměřuje na významnou, ale dosud méně zmapovanou kapitolu českého umění ve Francii, již brzy skončí. Naplánujte si návštěvu do 2. března!

Výstava „École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž“, kterou pořádá Národní galerie Praha ve Valdštejnské jízdárně, přináší pohled na umělce, kteří byli v meziválečné Paříži známější než ve své vlasti, jako Georges Kars, Othon Coubine a François Zdeněk Eberl, jehož práce budou v Praze vystaveny vůbec poprvé. Jedinečnou příležitost prohlédnout si vystavené skvosty máte už jen do 2. března 2025.

Podle kurátorky Anny Pravdové zavede výstava návštěvníky na pařížskou uměleckou scénu dvacátých a třicátých let 20. století: „Ačkoliv jména František Kupka, Josef Šíma, Jindřich Štyrský a Toyen jsou dnes nejčastěji spojována s českým uměním ve Francii, tehdejší pařížské publikum mělo zcela jiné favority. Kars, Coubine a Eberl byli mnohem známější a byli vystavováni v nejprestižnějších galeriích, vycházely jim monografie. V rámci této výstavy jejich umění znovu připomeneme a představíme jej českému publiku v širším kontextu pařížské školy.“

Kromě děl těchto tří klíčových autorů výstava nabídne také práce jejich současníků, mezi nimi i světově známých jmen jako jsou Amedeo Modigliani, Marc Chagall, Suzanne Valadon, Chaïm Soutine, Jules Pascin, Chana Orloff či Maurice Utrillo. A nebude chybět ani fotograf noční Paříže Brassaï.

Meziválečná Paříž a “návrat k řádu”

Po první světové válce reagovali umělci na konflikt, jež do té doby neměl ve světě srovnání, zpracovávali vlastní hluboké zážitky, strach z minulosti i budoucnosti. Někteří navazovali na umění před válkou, jiní hledali nové formy. Paříž byla tehdy tepajícím centrem kosmopolitního uměleckého světa, kde se prolínaly různé styly a přístupy. Výstava zavede diváka do tehdejších galerií, salonů, na Montmartre i Montparnasse, mezi umělce, sběratele, ale i lidi na okraji společnosti a prostitutky. Ukáže výjevy z kabaretů a cirkusů, portréty umělců, zátiší, městské i provensálské krajiny.

Vedle připomínky tvůrců, kteří dominovali umělecké Paříži mezi dvěma válkami, se přehlídka zaměřuje také na témata a styly, které utvářely jejich tvorbu a byly na tehdejší umělecké scéně velmi populární. Tedy na moderní figurativní tvorbu a meziválečný neoklasicismus, návrat ke klasické výtvarné formě. Umělci jako Kars a Coubine reagovali na společenské změny „návratem k řádu“, jejich tvorba se tak – po chaosu a hrůzách první světové války – vrací ke stabilitě a ke klidu a opouští předválečnou experimentaci.

Unikátní díla a archivní bádání

Návštěvníci budou mít jedinečnou příležitost vidět řadu děl, která dosud nebyla vystavena. Mezi nimi jsou i práce, které byly nedávno objeveny v amerických sbírkách a poprvé se vrací do Evropy. Jde o soubor děl Othona Coubina, jež patřil sběrateli Leovi Steinovi, bratrovi slavné spisovatelky a básnířky Gertrude Steinové.

Výstava je výsledkem několikaletého výzkumu kurátorky Anny Pravdové, který zahrnoval nejen studium dobových periodik a korespondence, ale také důkladné bádání v soukromých i veřejných archivech ve Francii, v Rakousku a ve Spojených státech.

„Tato přehlídka navazuje na předešlé výstavy českých umělců ve Francii, které Národní galerie Praha uvedla – Kupku, Šímu a Toyen,“ říká generální ředitelka Alicja Knast a dodává: „Nyní všechny srdečně zvu, aby se s námi ponořili do meziválečné Paříže a vychutnali si umění Karse, Coubina a Eberla, českých malířů, kterým se tam podařilo prosadit. Vnímám pařížskou školu především jako silný symbol toho, jak mohou rozmanitost a svoboda podporovat mimořádnou kreativitu. A těší mne, že kromě děl už zmíněných umělců bude k vidění i tvorba Modiglianiho, Chagalla nebo například jedinečné Chany Orloff, francouzské sochařky ukrajinského původu.“

K vidění je zhruba 250 děl zapůjčených z prestižních evropských muzeí jako Musée d’art Moderne de Paris, Nouveau Musée National de Monaco, Musée de Montmartre či Musée de Grenoble, nebo také z nejvýznamnějších českých veřejných galerií a řady zahraničních i tuzemských soukromých sbírek.

Redakce

Předchozí

Rony Plesl je opět členem mezinárodní poroty ocenění Interiér roku

Vše na klíč a bez starostí nabídnou obchodní a skladové areály AIR DEPO a KKIG PARK

Další