Historické formy ve spojení s moderním designem
Jan Plecháč si rád pohrává s detaily a kontrastem. Zajímá ho také, jak fungují historické formy ve spojení s moderním designem. Svou uměleckou vizi teď naplňuje v Moseru, kde od loňského února působí jako umělecký ředitel. Ve vršovickém ateliéru představil výběr svých nejoblíbenějších křišťálových děl karlovarské sklárny.
Text: Redakce
Foto: Archiv Moser
Historický design a moderní sklářství
Honza dává věci do nového kontextu. A tak nepřekvapí, jak svěže působí klasické produkty Moseru v jeho moderním, až asketicky pojatém ateliéru. Bohatě zdobená, topazová sklenička Maharani stojí hned vedle minimalistického nápojového setu Solaris. Současná váza Montagne pak vytváří protiváhu stoletému designu váz Purity a Eternity.
Nečekané kombinace barev a tvarů
Jde o hledání rovnováhy mezi hravostí a tradicí. „Podívejte se na akvamarín a topaz, dvě typické moserovské barvy. Mohlo by se zdát, že spolu neladí. Jenže pak si je položíte vedle sebe a uvidíte opak,” říká Honza Plecháč.
Stejně neotřele vnímá i klasická díla karlovarské sklárny. „Kolekce Maharani je velmi dekorativní, ale v moderním kontextu působí decentně. Mým favoritem je malá sklenička na destilát na nožce v barvě topazu. Věřím, že by bylo skvělé dát klientovi možnost koupit si celou kolekci v čistém křišťálu a k ní například dvě sklenice v barevném provedení. Právě takové věci mají potenciál dostat Moser z vitrín, vrátit ho do každodenního života,” vysvětluje Jan.
Moser je u Plecháčů doma
S Moserem byl Honza v kontaktu dávno před svým angažmá na pozici uměleckého ředitele. Už asi 15 let má totiž doma žlutou vázu Čtyři roční období od Jiřího Šuhájka. Není vystavená v příborníku, rodina ji běžně používá na květiny.
A jaký nápojový set by měl Honza Plecháč rád v ateliéru? „Vybral bych si kolekci Mozart. Je decentní a má dokonalý tvar. Podívejte se na tuto skleničku. Je prostě fantastická. Elegantní, čistá, a přitom dekorativní,” uzavírá Honza.
***
Jan Plecháč, designér a současný umělecký ředitel společnosti Moser
Vystudoval architekturu na pražské UMPRUM, kde se potkal s Henrym Wielgusem, se kterým v roce 2011 založil úspěšné studio. Společně tvořili až do roku 2019, získali celou řadu mezinárodních i tuzemských ocenění a podepsali se pod projekty světových značek. Navrhovali pro dánské Menu, italské Cappellini, českou Bommu i Lasvit a další známé brandy.
Ve škole se ale Jan seznámil také s legendou českého designu, profesorem Jiřím Pelclem, který je pro něj dodnes vzorem a inspirací. Konzultuje s ním zásadní pracovní i osobní výzvy – včetně nástupu do Moseru. „Když jsem jel ze schůzky, kde jsme si s lidmi ze sklárny plácli, najednou mi zazvonil telefon. A tam Jura Pelcl! Prý slyšel, že o mně v Moseru uvažují jako o kreativním řediteli, a ať do toho jdu. To bylo normálně znamení!“ vzpomíná Jan.
Se zpěvačkou Markétou Plecháčovou, rozenou Jakšlovou, má tři děti, Maxe, Avu a Ruby. „Spolehlivě mě dokážou vytrhnout z důležitosti a zaručí, ať se neberu tak vážně. Děti nezajímá, že mi neklapne projekt nebo vyhraju cenu, doma mě ať prostě potřebují přítomného v daný moment, se spoustou energie. A šup, jdeme si hrát! Vše dělají s lehkostí a věnují se jen tomu, co je fakt baví. A to je pro mě nesmírně inspirativní.“