Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí, nikoli strašákem
České stavebnictví potřebovalo nový stavební zákon jako sůl. Ten má po letech příprav vejít do praxe počínaje 1. červencem. Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na digitální zpracovávání dokumentů. Cílem je zjednodušit a urychlit celý proces povolování staveb. K tomu přispěje mimo jiné to, že místo dvou řízení (územního a stavebního) půjde pouze o jedno společné řízení o povolení záměru a řadu razítek zajistí za žadatele přímo stavební úřad. Další zkrácení přinese fakt, že obíhat mají místo lidí s papíry jen elektronické dokumenty.
Od teoretizování se konečně blížíme k reálnému využití digitalizace v masivním měřítku. Stavebnictví je doposud jedním nejkonzervativnějších sektorů, který na rozdíl od jiných, jako je například automotive, zavádění digitalizace ve velkém do praxe stále odolává. Je zřejmé, že každá významnější inovace s sebou přináší přechodné období, které je náročné pro všechny zúčastněné. Krajské úřady potřebují zajistit nové výkonné počítače či kvalitnější monitory s dostatečným rozlišením pro zaměstnance stavebních úřadů. Úředníci budou muset projít školením a naučit se nové postupy. Nicméně po zvládnutí prvotních obtíží má nový stavební zákon ambice významně urychlit a zjednodušit přípravu staveb, což rozhodně stojí za to.
Důležité je využít potenciál digitalizace na maximum. Ideálně se zapojením moderních platforem pro stavební profesionály, které umožňují digitalizaci veškerých procesů během výstavby a správy nemovitostí – ať už jde o efektivní dokumentaci, komunikaci či tvorbu reportů. Pokud budou aktéři stavebního řízení tyto platformy používat, budou připraveni na jakýkoliv způsob elektronické komunikace a reportování. Nezávisle na tom, jakou podobu či formát digitálních dokumentů budou nadřízené orgány vyžadovat.
S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka, ve kterém bude veden elektronický správní spis a projektová dokumentace k novým stavbám. To zpřehlední přípravu záměru a současně uleví žadatelům od papírování. V praxi to bude vypadat tak, že stavebník podá žádost a následně bude moci sledovat průběžný stav jejího zpracování, stejně jako elektronicky komunikovat s dotčenými orgány státní správy. Tím, že bude celý proces probíhat v digitální podobě, se vše výrazně zjednoduší a urychlí.
Adam Heres Vostárek, expert na digitalizaci stavebních procesů ve společnosti PlanRadar