Pro segment nájemního bydlení máme výborně „nabito“

|

Decoland má pro segment nájemního bydlení výborně „nabito“, říká jednatel této značky, zkušený „design amateur“ Miloslav Kolařík, jak sám sebe nazývá. Důvodem nejsou jen jeho dlouholeté zkušenosti v interiérovém designu, ale i fakt, že nájemní bydlení je v ČR na vzestupu. Navíc franšízová síť BoConcept chce nyní přenést zkušenosti z projektů nájemního bydlení v Londýně a Berlíně i na další trhy včetně toho českého. Zeptali jsme se Miloslava Kolaříka nejen na jeho klikatou cestu k designu, ale i na další plány Decolandu a BoConceptu.

Text: Redakce

Foto: Michael Tomeš, archiv Decolandu

Jaká byla vaše cesta k designu a nábytku?

Klikatá. Celé své mládí jsem si totiž o sobě myslel, a ve škole mne v tom po nějakou dobu drželi, že mám nadání pro technické obory. Absolvoval jsem pětiletý technický obor na fakultě protivzdušné obrany při Vysoké vojenské škole v Liptovském Mikuláši. Půl roku před promocemi jsem dostal nabídku zůstat na škole v asistentské pozici a pokračovat dále v postgraduálním studiu aplikací integrovaných obvodů ve vojenské technice. Strávil jsem měsíce ponořený do teorie, jezdil na praxi do TESLY v Piešťanech, ale u zkoušek jsem nakonec neobstál. Byl jsem zklamaný, ale nedalo se nic dělat, čekal mne nástup k některé z posádek.

Shodou okolností, mi ale pár dní na to přistála další šance. Pozvánka k účasti na konkurzu studia jazyků vypsaném zahraniční fakultou Vojenské Akademie v Brně. A tak jsem se jako novopečený poručík dostal na Filozofickou fakultu UK k dennímu studiu francouzštiny a angličtiny a ve svých 23 letech jsem konečně zjistil, že technika je skvělá, ale humanitní obory jsou mi blíže.

Po ukončení studia jsem ještě rok pracoval na Generálním štábu, ale to už jsem věděl, že mé dny v armádě jsou sečteny. V březnu 1993 jsem osudově potkal svého mentora, dnes již bývalého společníka, ale stále dobrého přítele, Giancarla Bertacchiniho. Už v dubnu 1993 jsem s ním odjel na svůj první Milánský veletrh. Z veletrhu jsem si odvezl chřipku a zastoupení čtyř nábytkářských společností pro Českou a Slovenskou republiku. Bylo rozhodnuto, zůstal jsem u nábytku. Pak už jen následovalo 30 let práce. No a to by muselo být, aby mě za ta léta nepotkal design.

MTF_0587

To pro vás musela pořádná výzva. Co vás na tom všem nejvíc baví?

Víte, na začátku toho všeho byla má obrovská neznalost a naivita. Neznal jsem český trh s nábytkem, neznal jsem české designové podhoubí a rovnou jsem měl reprezentovat nábytek vyrobený v jedné z kolébek světového designu.

Ubíjející bylo, že obchody s nábytkem na začátku devadesátek byly z mého pohledu vojáka doslova „haraburďárny“, v lepším případě samoobsluhy nábytku. Prostě to tak tehdy stačilo. Pár let přetrvával kontrast mezi potenciálem dřímajícího trhu s designovým nábytkem a obchodníky v zabetonovaných zajetých kolejích, spokojenými s málem. Byli podfinancovaní a neochotní cokoli měnit. Situace v kancelářském nábytku byla dramaticky jiná, tam se vše točilo v jiných obrátkách, ale v rezidenčním sektoru to byla bída s nouzí.

No a tady je prvopočátek toho, co mne na tom nejvíce chytlo, výzva tento potenciál vytěžit. Dokázat, že se vše dá dělat jinak, lépe, že energie vložená do změny přemýšlení a investice do změny způsobu prodeje a posílení servisu přinese dříve či později ovoce. Pravda, někdy to vzalo energie až moc, občas se musíte vrátit ze slepé uličky, utratíte u toho spoustu peněz, ale v podstatě je to zábavná práce na celý život.

To vše ze mne pochopitelně nemohlo udělat designéra, spíše jen zkušeného „design amateura“, tedy toho, kdo má design moc rád.

Dnes podnikáte i v retailu. Jak po tolika letech funguje vaše partnerství se společníkem?

Retail přišel logicky z frustrace z toho, jak pomalu se poměry na domácí scéně měnily. Z Itálie či Skandinávie jsem měl v hlavě představu, jak mohou showroomy s nábytkem vypadat a jaký servis by měly poskytovat. Představa je ale jedna věc a realita druhá. Abyste otevřela solidní interiérový showroom, který bude na dobrém místě, bude dostatečně velký, bude mít motivovaný personál, potřebujete kromě spousty energie ještě plus minus 10 milionů.

Musím ale říct, že jsem měl vždy štěstí na lidi. A to při mě stálo i tehdy, když jsem potkal Leoše Srpka. Nejprve jsme se pár let oťukávali ve vztahu agenta s klientem. Leoš je konzervativec a nerad mění zaběhlé. V té době mu dobře šlapal kancelářský business, a tak neměl důvod nic měnit. Několikrát odmítl mou nabídku rozšířit svůj sortiment o výrobce pohovek Chateu D’Ax, ale zhruba po dvou letech polevil a otevřel v Brně shop in shop pod jinou, mnou zastupovanou značkou, Club 8 (dnes BoConcept).

Dlouhodobý intenzivní obchodní vztah dokáže lidi odkrýt v různých polohách, a tak jsem si ověřil, že Leoš je úspěšný podnikatel, protože je to zásadový člověk, který navíc dokáže dobře pracovat s lidmi. Prostě si jen vzal čas, aby se ujistil, že mi může důvěřovat. A tak se stalo, že jsme nakonec náš business vztah povýšili, stali se společníky a dnes můžeme říct i kamarádi. Leoš s oblibou říká, že z kamarádů nebývají dobří společníci, ale naopak to fungovat může. V roce 2003 jsme společně otevřeli první multibrand showroom Decoland a vydali náš první katalog nábytku.

To už je tedy 20 let… Kde všude jsou dnes vaše showroomy?

Ano, po oněch 20 letech dnes provozujeme společně pod Decolandem jeden multibrandový showroom v Průhonicích a další v Karlíně. Tam prezentujeme dvě prémiové značky, toskánskou Edru a rakouský Team 7.

Mimo Decoland dnes držíme master franšízy značek BoConcept se showroomy v Průhonicích a Karlíně a nově též spánkové studio Dorelan se showroomem v Karlíně.

Partnerství s Leošem Srpkem tedy, jak vidíte, i po letech funguje. Musím říct, že pro náš vztah, který byl – tak jako každý jiný vztah dvou lidí – občas poznamenaný krizemi, je podstatný společný cíl, vzájemný respekt a v neposlední řadě poctivost. Nepoctivost v podnikání by ani jeden z nás netoleroval.

letto 2 laterale

Podle čeho si vybíráte firmy, jejichž produkty nabízíte a využíváte při realizacích?

Základním kritériem pro nás vždy byla kvalita. Kvalita zboží a služeb. Dalším parametrem je exkluzivita. Nepracujeme se značkami, které nám nejsou schopny poskytnout regionální ochranu. Všechny naše značky musí být ve vysokém, anebo prémiovém segmentu trhu.

Abychom si udrželi rozdílové postavení na trhu, nebojíme se investovat do prémiových lokací, do prémiového sortimentu, do kvalitních služeb, do vzdělávání a do výběru našich lidí. Pokud to vše chcete dlouhodobě udržet, nemůžete pracovat s výrobci, jejichž obchodní strategie je postavená na tlaku na prodej za každou cenu.

Máte v nabídce i české značky?

Ano, máme v nabídce i české značky, ale pro již zmíněná kritéria pouze některé. Nabízíme například osvětlení od firem Lasvit, anebo Šípek&Špalek.

Se kterými designéry a architekty spolupracujete?

Jsme tady pro všechny, kteří vidí v našich službách a sortimentu přidanou hodnotu. S mnohými jsme přátelé. Na jejich výčet ale není v našem rozhovoru dostatek prostoru, a tak by nebylo fér jmenovat jen některé z nich.

Spolupracujete i s developery a realizujete jak návrhy, tak i kompletní realizace interiérů na klíč. Na jakých projektech pracujete nyní a kolik jste jich dosud realizovali a kde?

S developery  spolupracujeme stále častěji. Nebylo tomu tak vždy, byly doby, kdy developeři přicházeli s projekty, které byly opravdu špatné. Projekty s docela solidní vnější architekturou, ale dispozičně tristní.  Anebo měli jiné představy o financování vzorových bytů. To se naštěstí velmi změnilo.

Dnes průběžně pracujeme na třech až čtyřech developerských projektech. Jsme v sortimentu B2B rozkročeni docela zeširoka. A tudíž dokážeme s našimi značkami reagovat na různá zadání, nájemními byty počínaje a komorními prémiovými projekty konče.

Do jaké míry vám pomáhá aktuální trend nájemního bydlení, na který se developeři orientují?

Nájemní bydlení je pro nás výborné téma. Jsou tady fondy a velcí, ale i menší developeři, kteří se tím směrem, hnáni dobou, vydali.

A my máme pro segment nájemního bydlení výborně „nabito“. BoConcept, globální franšízová síť prodejen interiérového vybavení, získala v posledních dvou letech zajímavé projekty nájemního bydlení v Londýně a Berlíně. Tuto zkušenost nyní chtějí přenést i na další trhy. Pro nás je podstatné, že dokážou spolehlivě reagovat ve velkých objemech a současně i v atraktivních cenách při zachování vysoké kvality.

Nabídku solitérního nábytku BoConcept doplňujeme o kuchyně Scavolini a v neposlední řadě i o sortiment nově otevřeného spánkového studia Dorelan, specializovaného na dodávky postelí a matrací jak pro rezidenční, tak zátěžové provozy.

AW22 322_TIF

Které projekty pro vás byly nejzajímavější a nejvíce si jich ceníte?

Máme za sebou řadu kompletních realizací bytů a vil, ale i mnoha subdodávek do prestižních projektů, kde se jedná z velké části o dodávky pohovek Edra a kuchyní z masivního dřeva Team 7. Z pozice subdodavatelů si velmi vážíme spolupráce s významnými architekty, kteří se na nás obracejí s důvěrou, že svůj díl práce odvedeme na 100 procent.

Ovšem největší satisfakcí je pro nás, když přijde klient, který nám nechá volnou ruku, a my tak můžeme s našimi designéry vytvořit interiér šitý na míru jeho potřebám. Vycházíme vždy z pozice, že v každém našem projektu musíme přinést pár řešení, která klienta příjemně překvapí až tak, že i paní domu, která obvykle interiéry s námi řeší, řekne, že by to sama opravdu nevymyslela.

Bohužel řada z nich podléhá smlouvě o mlčenlivosti, a tak nemůžeme být konkrétní. Nicméně chystáme se zveřejnit jeden projekt kompletního interiéru apartmánu, u kterého s největší pravděpodobností získáme i svolení investora. Tento projekt přihlásíme letos do soutěže o projekt roku, a tak se o něm určitě dozvíte.

Máte nějaké realizace i v zahraniční?

Ano, realizovali jsme například projekty v Bratislavě, ve Švýcarsku či ve Francii. Nejčastěji pod taktovkou velkých architektonických studií.

Ještě nám prozraďte, jaké jsou současné interiérové trendy, o co stojí klienti nejvíce?

Trendy jsou fajn pro módu, ta je rychloobrátková. V interiéru se snažíme přinést neotřelá, ale nadčasová řešení. Velký důraz vždy klademe na dostatek úložných prostor, na čistotu řešení, harmonii materiálů a barev a především na logickém uspořádání interiéru tak, aby odpovídal zvyklostem a potřebám konkrétního klienta.

Čeští klienti mají tradičně v oblibě i různé mechanismy a technologie. Sortiment našich prémiových značek nám umožňuje nabízet nejmodernější technologické vychytávky, což klienti oceňují především u stolů od Cattelan Italia, anebo od Team 7.

Nejvíce si ale pochvalují technologická řešení kuchyní od Team 7, která spočívají v tom, že jsou pokorně skrytá v neokázalém minimalistickém provedení špičkově zpracovaného masivního dřeva.  

Předchozí

INFLACE MĚNÍ VŠE

VANGUARD PRAGUE

Další