„Tři Lamři“ ve Svitavách

|

Tři Lamři, Městské muzeum a galerie ve Svitavách, 15. 4. – 28. 5. 2023

Tři umělci, tři odlišné osobité přístupy a výtvarná vyjádření, tři umělecké osudy, jedna rodina. Výstava představuje díla tří významných českých výtvarníků, Aleše Lamra (*1943) a jeho synů Hanuše (*1976) a Jana (*1983), kteří svojí tvorbou obohacují českou výtvarnou scénu již po mnoho desetiletí.

Od 16. dubna představí Městské muzeum a galerie ve Svitavách výstavu tří významných českých výtvarníků, Aleše Lamra a jeho synů Hanuše a Jana. I když jsou všichni tři umělci spojeni rodinnými vazbami, jejich tvorba je velmi odlišná a unikátní.

Aleš Lamr (1943) je jeden z nejznámějších malířů české výtvarné scény, pracuje také jako grafik, sochař a keramik a realizoval též řadu významných prací v architektuře. Jeho díla jsou zastoupena v prestižních galeriích v Paříži, Washingtonu, Buenos Aires, v pražské Národní galerii aj. V době prezidentování Václava Havla též zdobila prostory Pražského hradu.

Hanuš (1976) je uznávaným šperkařem, který se při své práci nechává inspirovat především přírodou. Jeho pro veřejnost nejznámějším dílem je šperk pro americkou ministryni zahraničí Madeleine Albrightovou. V roce 2019 vytvořil k výročí vzniku Národního muzea diadém s názvem „Sbírka“, který se stal součástí stálých sbírek. Jeho brož, květ růžového kaštanu, zdobila při vyhlášení výsledků prezidentských voleb novou první dámu České republiky Evu Pavlovou.

Jan Lamr (*1983), nejmladší ze synů, je umělec rozvíjející se jak v oblasti grafického designu, tak
malby. Svým osobitým a nezaměnitelným malířským rukopisem vytváří abstraktní díla volně
inspirovaná dynamikou přírodních jevů a fyzikálních procesů. Dosud vystavoval v Městské galerii
Litomyšl, Galerii Kroupa, Galerii Gambit, Galerii Chodovská tvrz aj.

„Když jsme byli děti, táta před nás položil malé plátno, do ruky dal štětec a v jeho ateliéru jsme mohli tvořit. Do uší nám hrála nějaká z rozhlasových her na rádiu Vltava, tu atmosféru nejde zapomenout. Táta měl chvilku klidu na práci a my jsme byli postaveni před nelehký úkol, jak se vypořádat s prázdným plátnem a technikou malby. Není to stejné, jako když máte papír a pastelky. Později jsme s Hanušem experimentovali na společném plátně nebo tiskli společně vytvořenou grafiku z litografického kamene,“ vzpomíná Jan Lamr.

Jan_Lamr_Galerie_Kroupa
Předchozí

Stavebnictví čeká mírný pokles trhu

Kolekce Twiggy značky Minotti se rozrůstá

Další