Věci nemusí být naleštěné, hlavní je opravdovost

|

„Mám rád věci, které reagují na lokální měřítka, ne všechno může být švýcarský minimalismus,“ říká v našem rozhovoru Michal Froněk, spoluzakladatel uznávaného studia Olgoj Chorchoj. Zeptali jsme se ho nejenom na to, co ho přivedlo k designu a architektuře, ale představil nám i aktuální projekty nebo i své pracovní či osobní sny.

Text: Michaela Výtisková, Jana Chuchvalcová

Foto: Michael Tomeš, Jan Malý, BOHEMATIC, archiv Olgoj Chorchoj

Olgoj Chorchoj je české uznávané designové a architektonické studio založené v roce 1990 Michalem Froňkem a Janem Němečkem. Realizují návrhy v oblasti architektury, designu, nábytku a doplňků. Studio a jeho díla jsou držitelem velké řady ocenění. Před pár dny byla oceněna třeba jejich práce na hodinkách pro značku BOHEMATIC v rámci Czech Grand Design.

Chtěl jste být vždycky designérem? Co vás k oboru přivedlo?

Vždycky jsem měl vztah k hmotným objektům, líbily se mi. Od raného dětství jsem měl určitý vztah k estetice, bavilo mne brát předměty do ruky, zkoumal jsem, jak jsou vyrobené, rozebíral jsem je. Možná je v tom až kousek fetišismu… Ale to neznamená, že věci musí být naleštěné.

Michal Froněk, spoluzakladatel uznávaného studia Olgoj Chorchoj

Kde se nejvíce necháváte inspirovat a kde se berou vaše nápady? Je to v ateliéru, nebo venku, když jedete na kole?

Když má někdo štěstí, že dělá to, co ho baví, jako my s Honzou, tak je to součást každodenního života. Je to až deformace. Když něco beru do ruky, tak zjišťuji, jestli je obal dost měkký, zda se mi líbí grafika, dívám se na podlahu, jestli neklouže…

Zkoumám věci okolo sebe, je to každý záběr. Je to vlastně permanentní výzkum života, neustálé sbírání zkušeností, dat a informací, jejich třídění – a pak třeba i využití. Vlastně nejlepší škola je to, když něco uděláte špatně.

Jak se rodí vaše spolupráce se značkami, třeba teď se značkou BOHEMATIC? Je to spontánní?

Takto bych to nepopsal. Musí to být opřené o nějakou zkušenost, má to přesnou strukturu. Vzniká to na základě kontaktů, přesného zadání a ještě větších omezení. Lékem na to udělat dobrou věc jsou vlastně omezení.

Hodinky mi poslední tři roky berou docela hodně času. Je to takový mikrokosmos, vrcholné řemeslo. Vybudovali jsme tým, který umí hodinky navrhnout, vyprojektovat, sehnat všechny komponenty, materiály, dodavatele. Žádná firma nemá vše své. To neumí ani Rolex. Ale velkou část si děláme sami včetně montáže.

Vymýšlíme i strukturu a nové modely, za nimiž jsou většinou příběhy, někdy i ty, které sami žijeme. Třeba model pojmenovaný po závodním autě Aero Minor Sport, které vyhrálo v roce 1949 Le Mans ve své kategorii. To auto vlastníme s kolegy a letos s ním jedeme po 72 letech opět tento legendární závod.

Váš design je známý a oceňovaný, architektonické realizace už trochu méně. Na jakém projektu pracujete v současné době?

Aktuálně je těsně před výstavbou bytový komplex v Praze, jde o tři bytové domy s garážemi. Druhý projekt je na stejném místě, nedaleko toho prvního. Takže dva podobné projekty.

Jsou to domy střízlivých forem, na kterých pracujeme s našimi kolegy ze studia, architekty Martinem Klanicou a Honzou Šrámkem, který je mimochodem vnukem nedávno zesnulé profesorky Aleny Šrámkové, jedné z největších ikon české moderní architektury. Vychovala několik generací skvělých architektů.

A na čem pracujete v oblasti designu?

Právě mi stole leží krásný projekt, který vychází i z mých osobních zájmů. Je to série nábytku a komod, takové skříňky pro desky a hi-fi sestavu audiofila. Je to pro firmu Zeitgeist Limited našeho bývalého studenta Jakuba Pollága, děláme na tom společně. Dalším partnerem projektu je Voix.

Jakub dělá limitované série podobných předmětů, od skla, lamp, až po nábytek. Za poslední roky se velmi etabloval. Není to podbízivé a není to pro každého, ale o to je to silnější, a proto mě to baví.

Více v tištěném vydání E&B, magazínu pro Estate & Business, které si můžete předplatit zde E&B – Předplatné A 11.

Michal Froněk a Jan Němeček, spoluzakladatelé studia Olgoj Chorchoj
Předchozí

PPF Real Estate s Karlín Group vstupuje na trh rezidenčního developmentu v Praze

Veřejná prostranství v Pražské tržnici čeká proměna

Další