To říká v našem rozhovoru Petr Mudra, zakladatel a majitel společnosti Designový nábytek. Svoji firmu zakládal podle svých slov pro všechny, kteří mají stejně jako on rádi současný interiérový design, svému domovu chtějí určovat vlastní pravidla a cítit se v něm maximálně sami sebou.
Text: Jana Chuchvalcová
Foto: Jan Branč, archiv Kave Home
Na začátku jeho podnikatelské cesty byla chuť přinést na český trh kvalitní a cenově dostupný designový nábytek a doplňky světových trendů. Co nám prozradil o svých plánech nejen pro e-shop Designovynabytek.cz?
Co vás přivedlo k designu a konkrétně k designovému nábytku?
Vyrůstal jsem v rodině, která se nábytku věnuje už více než třicet let. Moji rodiče pod značkou ARBYD navrhují a vyrábějí atypický nábytek pro hotely, restaurace, ale například i pro kanceláře nadnárodních společností. Když jsem přemýšlel o své vlastní firmě, věděl jsem, že i já se chci určitě zabývat nábytkem. V té době trh ovládaly hlavně zavedené firmy v podobě velkých řetězců. Chyběli tu ale dodavatelé, kteří by nabízeli aktuální trendy a vlastně i nějakou stylovou a designovou alternativu.
V roce 2012 jsem se nejprve vydal do Holandska, kde jsem se spojil s několika tamními značkami výrobců nábytku. To byl vlastně začátek e‑shopu Designovynabytek.cz. K prvnímu showroomu pak vedla dlouhá cesta, kdy jsme na trh přiváděli další nové značky. Mezi nimi byla i španělská značka Kave Home – tu jsme na český trh přivedli jako první. Postupně jsme se pak rozhodli pro otevření společného showroomu v pražském Karlíně.
Podle čeho vybíráte, co zařadíte do své nabídky?
Snažíme se určitě o rozmanitost a také o to, aby naše portfolio bylo z pohledu trendů živé a aktuální. Primárně tedy vybíráme takové značky, které samy trendy udávají a jejich nabídka se skládá z co nejširšího spektra produktů. Nepřidáváme ale vše. I z té široké nabídky pečlivě, možná až kurátorsky vybíráme, které produkty zařadíme do své nabídky. Máme interní tým, který se pravidelně účastní veletrhů a sleduje aktuální trendy – a ten společně se mnou řídí finální výběr produktů.
Co vás na tom všem nejvíc baví?
Právě ten proces, kdy přivádíme na zdejší trh nové značky, především ty, které tu nejsou etablované.
A máte nějaké nové ve svém hledáčku?
Nedávno jsem se vrátil z veletrhu v Kolíně nad Rýnem a v jednání jsou nové exkluzivní spolupráce. Jméno si zatím nechám pro sebe, ale mělo by jít o španělský kancelářský nábytek.
Která z těch značek je vaše oblíbená?
Je to naše společná značka Marco Barotti, na níž spolupracujeme s firmou ARBYD. Spolu se širší rodinou a její firmou sledujeme trendy a podle nich vyvíjíme a zároveň vyrábíme tuto privátní značku. Tu ale najdete jen na našem e‑shopu.
A pak je to samozřejmě značka Kave Home, která podle mého názoru nabízí relativně dostupný nábytek v excelentním designu. Poměr cena/výkon je v tomto případě unikátní a skutečně lákavý.
Jaké jsou vlastně aktuální trendy v oblasti designu nábytku?
Myslím, že teď jsou nejvýraznější dva konkrétní trendy. První z nich jednoznačně reflektuje styl zejména mladší generace. Ta si našla cestu k designovým ikonám, které bravurně kombinuje se současnými kousky, baví ji hravost retro stylu a nebojí se zapojit výrazné barevné akcenty. Prostě originalita, jedinečnost a vytříbený styl. Druhým trendem je tichý a útulný minimalismus silně inspirovaný přírodou, která se v rámci Home and Living promítá především do tlumené, zemité palety barev a precizní práce s materiály, jako je dřevo, kámen a vlna.
Vlastně oba trendy skvěle reprezentují nové kolekce Kave Home – Personal Canvas a Natural Expression. Nasát atmosféru těchto trendů a vyzkoušet novinky z obou těchto kolekcí si můžete přijít k nám do showroomu.
Prozraďte nám, máte i své vlastní bydlení zařízené značkami, které nabízíte?
Ano, je to tak – a také rád některé kousky obměňuji podle trendů, především jídelní židle. Mám jednoduchý masivní stůl, který vydrží mnoho let a ke kterému se hodí všechny materiály – a třeba jednou za dva roky židle vyměním. Dosud to byla kombinace šedé a dubu, ale už se chystám na další obměnu z aktuální nové kolekce.
A co lidé u vás nejčastěji kupují? Mají zájem také o radu, jak interiér zařídit? Umíte jim poradit?
Zákazníci u nás nejčastěji vybírají velký nábytek, to znamená pohovky a křesla, také jídelní stoly a židle a podobně. Ale pracujeme na posilování nabídky osvětlení, doplňků a dalšího drobnějšího sortimentu.
Pokud jde o rady, tak musím říci, že naši zákazníci patří mezi ty, které design interiérů opravdu baví a mají většinou velmi jasnou představu o tom, co chtějí. Na druhou stranu se rádi inspirují a své volby s námi konzultují. A to buď přímo s námi, a to nejen v showroomu, ale klidně i na naší zákaznické lince. Jde ale opravdu spíše o konzultace, nikoli radu jako takovou. Další skupinou jsou zákazníci, kteří si vezmou na pomoc rovnou bytového designéra či architekta a za jeho asistence z našich produktů sestavují podobu domova svých snů.
Mezi naše zákazníky patří ovšem i taková klientela (firmy, developeři, profesionálové), která nám projekt svěří do rukou kompletně. Zvládáme totiž také realizace takzvaně „na klíč“, od samotného návrhu přes nominaci vhodných produktů až po finální dopravu, montáž a instalaci v prostoru. Každá taková realizace má u nás vlastního projektového manažera, který je v projektu od první schůzky až po předání hotového. Developer, investor či firma tak komunikuje pouze s jedním člověkem, který vše koordinuje.
Spolupracujete tedy také s developery při zařizování nájemních bytů nebo kanceláří. Jaké zajímavé realizace už máte za sebou?
Developerské projekty, které máme za sebou nebo jsou nyní v přípravě, jsou opravdu různorodé. Nejčastěji se ovšem jedná, jak jste zmiňovala, o zařizování nájemních bytů a kanceláří. Jsem rád, že jsme s Designovým nábytkem dostali příležitost pracovat na projektech přední developerské společnosti Trigema. Potkali jsme se nejen v rámci značky Kave Home, dalších designovek z našeho e‑shopu, ale také v souvislosti s naší rodinnou firmou ARBYD. Spolupracovali jsme například na projektu Lihovar na Smíchově a na příští rok už jsou v jednání další společné projekty.
Co se týká kancelářských projektů, rád bych zmínil například realizaci pobočky firmy EPAM Systems v novém projektu PORT 7 v pražských Holešovicích. Nicméně bych chtěl dodat, že tu nejsme jen pro velké hráče a velké projekty. Rádi vybavíme byty a kanceláře, ale třeba také kavárny, restaurace, hotely a podobně. Stále platí, že Designový nábytek je tu pro všechny, kteří chtějí vnést do svého projektu současné trendy a jedinečnost.
A co spolupráce s architekty nebo designéry?
Jsem rád, že profesionálové právě z řad architektů a designérů nás vnímají jako spolehlivého partnera pro své projekty. Díky silnému a rozmanitému portfoliu, na kterém pracujeme každý den, máme právě této skupině zákazníků opravdu co nabídnout a dokážeme reagovat na její požadavky. Architektům a designérům nabízíme i náš B2B program, v rámci kterého mají například zvýhodněné ceny produktů, k dispozici obsáhlou databázi našich 3D modelů a podobně.
Těší mě, že se náš karlínský showroom stal místem, kde se s našimi partnery, ale také obecně s architekty a designéry pravidelně potkáváme. Showroom navíc nabízí architektům a designérům špičkové zázemí pro schůzky s jejich klienty. Mimo vystavené produkty značky Kave Home, vzorníky čalounění a dalších materiálů tu po předchozí domluvě také rádi odprezentujeme i designovky ostatních značek, které na e‑shopu nabízíme.
Máte showroomy v Plzni a v Praze v Karlíně, kde jste letos v dubnu otevřeli prodejnu se španělskou značkou Kave Home. Proč jste se pro tento krok rozhodli a proč právě Karlín?
Když jsme hledali místo pro pražský showroom, definovali jsme si určité parametry, mezi které patřilo i místo. Správná lokalita je podle mého naprostý základ a Karlín byl v tomto ohledu jasná volba. Zvlášť tato ulice, která je zasvěcená víceméně designu a nábytku – v okolí sídlí mnoho dalších značek. Karlín se v posledních letech proměnil v designovou čtvrť.
A proč právě tento rok?
Stála za tím souhra více okolností, ale hlavní motivací byla touha posunout podnikání a celý projekt o další krok vpřed. A v našem případě to bylo právě otevření prodejny.
Plánujete do budoucna i další showroomy třeba ve větších krajských městech jako Brno či Ostrava?
V rámci rozšíření značky Kave Home plánujeme v příštím roce aktivně vyhledávat prostory ve východní části České republiky. Nejlákavější je samozřejmě Brno, ale necháváme si možnosti otevřené. V každém případě je naším cílem být co nejvíce dostupní a na dosah.
A nepřemýšlíte třeba i o expanzi do okolních zemí?
Co se týká kamenných prodejen tak určitě zatím ne, ale rádi bychom expandovali s naším e‑shopem. Plánujeme jeho rozšíření o tři země.
Jaké jsou vaše další plány a co připravujete na příští rok? Budete třeba přidávat nějaké značky?
Rádi bychom se více věnovali privátním značkám a bližší spolupráci s rodinnou firmou ARBYD. My dobře známe požadavky zákazníků a oni jsou schopni zajistit dodávky v požadované kvalitě, disponují dostatečnou výrobní kapacitou vhodnou pro sériovou výrobu pro distribuci po celé Evropě.
K dalším důležitým věcem, které připravujeme, je proměna e‑shopu a naší značky, na kterou se opravdu velmi těším. Nicméně detaily bych si zatím rád nechal pro sebe.
Při vaší práci zohledňujete i udržitelnost – kde konkrétně?
Udržitelnost začíná hlavně u nás, v našich skladech a kancelářích, kde jsme, co se vody a energie týká, z 80 až 90 procent soběstační. Máme solární panely i bateriový systém, který během odpoledních směn plně pokryje naši spotřebu.
Dbáme na udržitelnost také u našich dodavatelů. Tomuto trendu se věnuje zvlášť firma Kave Home. Ta přesouvá výrobu do Evropy, takže tím nejenom podpoří zdejší ekonomiku, ale odpadávají emise v přepravě. Rovněž při výrobě využívá lokální nebo recyklované materiály.
Ještě poslední, tak trochu osobní otázka – při čem rád odpočíváte, když právě nepracujete?
Baví mne vybírat nové produkty a dodavatele. Pro mne to není práce, spíše koníček.
Jana Chuchvalcová