Přírodní inovované textilie, precizní výroba na míru, udržitelnost, to vše ve spojení s novými digitálními technologiemi. To jsou jedny z hlavních atributů značky LIBERAL LARK.
Text: LIBERAL LARK
Foto: Archiv LIBERAL LARK
Myšlenka mít konečně kvalitní a dobře využitelný plášť jak pro formální příležitosti, tak i pro extrémní počasí, vznikla náhodně před třemi roky v Anglii, při jedné z pracovních cest zakladatelky a nutnosti vyřešit rychlou změnu počasí. První vyrobený ultimátní plášť, kterému předcházela myšlenka vyrobit si chytrou jachtařskou bundu na míru, byl výsledkem jejích náročných požadavků na kvalitu, funkčnost a absenci tržní nabídky.
Zakladatelka značky Lenka Linhartová se narodila v Prostějově, dříve hlavním centru výroby kvalitních oděvů v České republice. Jak sama říká, prostředí místních módních profesionálů vás dříve samovolně zasvětilo do krejčoviny, naučilo správně zvolit dobře padnoucí střih oděvu, vybrat kvalitní přírodní textilii a hlavně poznat precizně ušitý plášť nebo šaty. Aby byl oděv opravdu kvalitně ušitý, vyžaduje celá příprava a výroba vysoce odborný přístup a k tomu dostatečný čas.
Koníček jejích studentských let, kdy si šila všechny své oděvy, od šatů až po zimní plášť, jí umožnil nahlédnout do složitosti a náročnosti práce krejčovských odborníků. Získané zkušenosti nyní využívá i při tvorbě plášťů, které jsou v první řadě precizně ušity na míru každého zákazníka.
Kvalita s vyšší přidanou hodnotou
LIBERAL LARK jsou niche luxury pláště určené pro ty, kteří vyžadují opravdovou kvalitu s vyšší přidanou hodnotou nejen pro sebe, ale i pro společnost.
Denní spěch a nedostatek času má bohužel vliv i na to, jaký oděv si vybíráme. Potřebujeme nutně nový kus oděvu bez ohledu, zda ten starý je zničený nebo je pouze zevšednělý. Máme svou představu, jak by měl vypadat a vydáme se hledat nový, zpravidla na online nákup nebo do kamenných obchodů. Strávíme zde spoustu času a zamýšlený oděv nemůžeme najít. Nakonec většinou koupíme pouze to, co nám obchod nabídne a bohužel slevíme ze svých nárokům. Střih, kvalita, barvy, materiál nejsou nakonec takové, jak jsme původně chtěli.
Znamená to, že se podřizujeme nabídce trhu, místo toho, abychom si mohli koupit to, co opravdu chceme. Nyní se dostáváme do momentu, zda ještě umíme správně určit, co je vlastně kvalitní, dobře ušité a současně efektivní v poměru cena a užitné vlastnosti oděvu.
Nadčasová klasika vítězí
Na aktuálním trhu módy dominují masově ušité RTW (ready-to-wear) oděvy. Globální značky, ať už levnější, anebo luxusní, nabízí různé varianty střihů, barevnosti a kvality. Všechny však mají jedno společné – obrovský objem nadvýroby zejména asijského původu, nadměrné používání špatně recyklovatelných syntetických textilií, střih a barevnost se řídí podle influencerů různých kategorií, kteří o krejčovském řemesle opravdu mnohdy nic moc neví, anebo podle globálních návrhářů menší či větší popularity.
Co to jsou vlastně nové módní trendy, jsou opravdu nové, kdo je určuje a podle jakých kritérií? Pokud se podíváme na historii módy, můžeme vidět, že se střihy modelů v určité časové periodě vždy vrací. Tak jako například u aktuálně oblíbených džínů se zvonovými nohavicemi z 60. let,o vysoký pas kalhot z 90. let či široká saka s ohrnutými rukávy a vycpávkami jako v osmdesátkách. Jediné, co se mění je kvalita použitého materiálu, místo a způsob výroby, forma prodeje – a hlavně finanční profit výrobců a obchodníků, který má za úkol růst podle představ majitelů či investorů.
Ovšem po staletí, i přes sezónní módní vlivy, zůstávají stále stejné klasické nadčasové střihy, kvalitní přírodní textilie v tlumených, střídmých barvách a precizní krejčovská práce. Typickým příkladem je trench coat, který je přes 120 let stále stejný.
Pozvolná společenská orientace na udržitelnost
Pravidlem v honbě za meziročním nárůstem zisku je snižování nákladů a zvyšování prodeje. Masivním marketingem globálních textilních značek jsme se dostali do situace, kdy na spotřebitele ve všech možných komunikačních kanálech působí intenzivní reklama na módu, u které se téměř nerozlišuje opravdová kvalita materiálu a střihu, natož další přidané hodnoty.
Tyto typy reklam komunikují hlavně výhodnou cenu, barevnost a možnou podobnost s oděvy celebrit, aby se kupující cítili také skoro jako VIP persony. Méně odolné zákazníky nakonec přesvědčí, že je jedno, zda máte přírodní vlněný nebo syntetický neprodyšný plášť, zda vám správně padne velikost. Podle všudypřítomného reklamního sdělení je na prvním místě barevnost, unifikovaná velikost od XS po XXL a nízká cena s nálepkou nadmíru výhodného nákupu. Neprozřelí neodolají a nadšeně nakupují. Nucená adaptace na nabídku trhu, místo získání toho, co opravdu chceme, se stala běžným masovým nákupním vzorcem spotřebitelského chování.
Tak tyto časy se konečně začínají měnit. Pomohla tomu i nedávná pandemie a pozvolná společenská orientace na udržitelnost. Výrobci se více zabývají recyklovatelnými materiály, podporou lokální zaměstnanosti, analýzou uhlíkové stopy v průběhu životního cyklu výrobku nebo splněním parametrů ESG.
Kvalitní střihy, materiály i zpracování
Jak jsme již zmínili, hlavními atributy značky LIBERAL LARK jsou precizní střih a zpracování, inovované přírodní materiály a využití nových digitálních technologií. Jsou propojeny tak, aby zákazníkům umožnily svobodný výběr parametrů pláště podle jejich přání a bez momentálních „rad“ stylistů,. Nabízí perfektně ušitý výrobek na míru, skvělý poměr ceny a užitné hodnoty, úsporu tolik vzácného času a v neposlední řadě podporu udržitelnosti.
LIBERAL LARK používá na své pláště výhradně přírodní materiály, které jsou dobře recyklovatelné. Můžete si vybrat z vysoce kvalitní vlny, bavlny, a také v kombinaci s hedvábím nebo kašmírem. Všechny podšívky jsou z přírodního materiálu acetát nebo viskóza. Textilie jsou vyráběny v Evropě, konkrétně v Itálii, Francii a České republice. Krejčovská produkce pak probíhá v České republice, v dílně s dlouholetými tradičními postupy a nejvyššími světovými standardy.
Sofistikované materiály i testování
Aby byly pláště opravdu ultimátní a zvládly i extrémní počasí, jsou díky neviditelné povrchové úpravě na lícové straně svrchní přírodní látky rezistentní proti vodě, oleji a jiným nečistotám. Pro vyšší komfort si lze zvolit k textilii membránu, která je aplikována na rubové straně svrchní látky. Je možní vybrat neporézní membránu nebo nano-membránu. Obě membrány mají velmi vysoké hodnoty vodního sloupce a maximální prodyšnosti a jsou zařazeny mezi nekvalitnější na světovém trhu.
Exkluzivní je i aplikace těchto výkonných membrán na přírodní materiál, protože doposud byly aplikovány pouze na syntetické látky outdoorových oděvů. Kombinace membrány s textilním materiálem může evokovat představu tuhého a těžkého pláště. Opak je pravdou, jsou velmi lehké, a právě díky kvalitní membráně vysoce prodyšné.
Plná funkčnost membrán a odolnost všech textilií byla důsledně prověřena během dvouletého testování všech plášťů v extrémních povětrnostních podmínkách.
Pohodlná konfigurace online
Jak si lze tento opravdu sofistikovaný luxusní plášť na míru koupit? LIBERAL LARK nabízí pohodlnou konfiguraci plášťů výhradně online, kterou průběžně inovuje. V současné době tým značky pracuje na implementaci 3D/AR konfigurátoru, místo stávajícího 2D.
Na portále liberallark.com jednoduše otevřete stránku „pláště“, kde vás e-shop provede celou konfigurací až po úhradu. Poté je vámi navržený model zaslán do výroby a do pěti týdnů od transakce je hotový plášť doručen na vaši adresu. Velmi důležité je osobní měření a možnost volit si z mnoha variant velikostí včetně individuální volby délky rukávu a celkové délky pláště.
K navrženému modelu pláště lze i objednat klobouk, který je také nepromokavý a v kombinaci s pláštěm vás ochrání mnohem lépe než tradiční deštník. Prostě se můžete cítit volný jako pták v mnoha situacích, formálních i volnočasových.
Vlastní volba, zodpovědnost a rozhodování
Značka přináší ale i další úroveň volnosti, svobodu decentralizace. Na podzim letošního roku, po implementaci nového konfigurátoru 3D/AR, obdrží každý zákazník svůj 3D model pláště i jako NFT, pro potvrzení jedinečného vlastnictví a pro následné využití v blockchain prostředí.
Vlastní volba, zodpovědnost a rozhodování. To jsou další hodnoty, které značka svou strategií podporuje. Potvrzení, že jde správným směrem, je i loňská účast LIBERAL LARK v semifinále celosvětové prestižní soutěže Luxury Innovation Awards v Ženevě.
***
Proč právě LIBERAL LARK?
LIBERAL (liberální) všeobecně vyjadřuje svobodu, ve které má své pevné místo velkorysost, nezaujatost, objektivnost a tolerance. LARK (skřivan) je v mnoha světových mytologiích symbolem svítání, radosti, tvůrčí představivosti a intuice.
V jednoduchém přeneseném významu to může pro někoho znamenat „svobodný pták“.
Známý americký spisovatel, politolog a odborník na liberalismus Francis Fukuyama říká, že ke štěstí vede jen liberální demokracie. A také doplňuje: „Liberalismu si váží zejména ti lidé, kteří strávili část svého života v nesvobodné společnosti.“ Tuto myšlenku bychom si měli často opakovat nejen kvůli historii České republiky a současným neustálým pokusům o převahu populismu, ale i vzhledem k aktuální bezprecedentní situaci ve východní Evropě.