Umělecké kresby obřích rozměrů zdobí přehradní zdi

|

Vodní přehrady stvořily nový umělecký směr, velkoformátové reverzní graffiti

Velkoformátové umělecké kresby obřích rozměrů zdobí přehradní zdi v Německu, Japonsku či Koreji. Jejich autor Klaus Dauven se dlouhodobě zabývá velkoformátovou uměleckou tvorbou, k níž využívá kreativního čištění. Dauven vynalezl proces kreslení čištěním známý jako reverzní graffiti.

Ashikaga_Matsudagawa_Staudamm_foto_Karcher

Nejprve pracoval s vysavačem na velkém listu papíru pokrytém dřevěným uhlím, kde při vysávání zanechával proces grafické stopy. O dva roky později postoupil k práci na větších rozměrech a použil drátěný kartáč na betonovou zeď před svým uměleckým ateliérem. Doslova proměňoval úklid v uměleckou formu. 

Pak dostal geniální nápad využít vysokotlaký čistič jako kreslící náčiní. Vytvořil řadu dočasných kreseb ve veřejném prostoru – v podchodech a pod mosty. Ale nepoškodil je, jak to obvykle graffiti umělci dělají. Pak přišla spolupráce se společností Kärcher a v rámci kulturního sponzoringu společnosti využívá čisticí nástroje umělecky kreativním způsobem a čištěním vzniká umělecké dílo. 

Pracoval například na 282 m dlouhé a 59 m vysoké přehradní zdi Oleftalsperre v blízkosti německého národního parku Eifel. Zde vznikla kresba, která byla největší kresbou světa své doby. Během pouhých dvou týdnů vznikla 8 000 metrů čtverečních velká kresba s názvem „Wild-Wechsel“ s nadživotně velkými zvířecími motivy. Ty vybral Klaus Dauven zcela vědomě: „Souhra mezi zvěří a rybami velmi ladí s okolním národním parkem a jezerem,“ říká umělec.

Nejprve se na zeď přehrady nanesly jednotlivé body kresby a tyto se vyznačily plastelínou, která měla umělci posloužit jako orientační pomůcka. Pak byly použity vysokotlaké čističe: postupným odstraňováním mechů, řas a lišejníků vznikaly krok za krokem jednotlivé prvky kresby. Díky kontrastu mezi vyčištěnou, světlou přehradní zdí a stále znečištěnou, tmavou plochou byly působivě ztvárněny mj. veverka, jelen, štika a káně lesní.

Umělecké dílo mělo velký úspěch a autor pak podobnou techniku opakoval ještě na přehradní hrázi Matsudagawa v blízkosti japonského města Ashikaga či na jihokorejské přehradě Chungju. V Německu pak obraz „Rybí říše“ na zdi údolní přehrady Eibenstock. Zde byl nákres pomocí laserové techniky digitalizován a přenesen na plochu zdi, kdy byly horolezci připevněny značkovací body. Ty pak umělec při tvorbě spojil a sloučil do jednoho obrazce. Pro tuto práci byly použity tři vysokotlaké čističe bez ohřevu typu Kärcher HD 13/18-4 S.

Klaus Dauven se narodil v roce 1966 v Dürenu (Severní Porýní-Vestfálsko) a vystudoval umění v Düsseldorfu, Münsteru a Aix-en-Provence. Klaus Dauven byl za svá díla několikrát oceněn, mj. Cenou Josepha a Anny Fassbender města Brühl a Uměleckou cenou města Düren. Dnes žije v Kreuzau (Severní Porýní-Vestfálsko). Spolu se společností Kärcher zkrášlil pomíjivými uměleckými díly již více zdí údolních přehrad, jako např. v roce 2007 přehradu Oleftalsperre v Eifelu a v roce 2008 přehradní hráz Matsudagawa v Japonsku.

Předchozí

O vysílací práva na fotbalovou ligu bude usilovat mediální skupina A11

Plním si své sny

Další