Střepy, které přinášejí štěstí

|

Jan Rabell, majitel Janštejn Glass Group, s rodinou

Jan Rabell strávil dětství v Portoriku, ale vystudoval v Česku a jeho kariéru investičního bankéře obrátila naruby sklárna Janštejn, která se svou více než 200letou tradicí patří mezi nejstarší v České republice. Objevil ji mezi pohledávkami a pořídil jako výhodnou investici. Z impulzivního nákupu se stala láska na celý život. Dnes je sklárna součástí velké a úspěšné skupiny Janštejn Glass Group, kam kromě sklárny samotné patří také firmy BROKIS, BROKISGLASS, Brokis Solution a truhlárna Syrovátka.

Text: Redakce

Foto: BROKIS, David Turecký, Martin Chum

Nejprve nám prozraďte, jak se z investičního bankéře stane majitel sklárny? Co vám ta změna všechno dala – či vzala?

Když jsem pracoval v investiční společnosti jako ředitel investičního bankovnictví, vedle nás měla sídlo společnost, která obchodovala s pohledávkami. Oslovil mne tehdy jeden kolega z oné firmy, zda se nechci podívat na nějakou sklárnu na Vysočině, která je na prodej. To byl můj první kontakt se sklárnou. Zajel jsem tedy do Janštejna a začal přemýšlet o nákupu ze spekulativních důvodů.

Jakmile byl obchod uzavřen, začal jsem na Vysočinu jezdit pravidelně a postupně se do skla a jeho výroby vlastně zamiloval. Věděl jsem, že se sklárna dá změnit, ale že jsou nutné velké organizační změny, aby se přetvořila ve funkční společnost. Spojila nás tedy náhoda, zvědavost a spekulace. Vlastně to je takový romantický příběh.

Expozice značky BROKIS na Euroluce 2023 v Miláně

Vaše sklárna v Janštejně má sice více než 200letou tradici, ale dnes vyrábíte designové osvětlovací sklo, z toho je zhruba polovina pro oceňovanou značku BROKIS. Jaká byla cesta od tradičního skla k tomu designovému?

Cesta ke změně portfolia, tedy přechod od klasického a tradičního osvětlovacího skla k tomu lepšímu, kvalitnějšímu, exkluzivnějšímu a designovému, byla velmi těžká. Tenkrát v 90. letech bylo renomé České republiky založeno především na levných výrobcích. Šlo o místo, kde se dají tyto levné věci snadno nakoupit.

Sklárna v té době vyráběla pro klienty jako IKEA, Eglo, Masiv a jiné lowcostové výrobce. Ti samozřejmě chtěli nakoupit co největší množství zboží za co nejnižší cenu. Naším úkolem bylo v té době přebudovat portfolio a zaměřit se na mnohem kvalitnější odběratele. To znamenalo kontaktovat ty nejlepší firmy v oblasti osvětlovací techniky a začít jim nabízet naše služby. Cesta to byla velmi náročná a vůbec ne jednoduchá.

Kolekce Trottola

Co tvoří zbytek výroby, když pro BROKIS je jen polovina?

Zbylých 40 až 50 procent kapacity Sklárny Janštejn, kterou BROKIS nevyužívá, slouží pro výrobu světových i tuzemských značek. Ať už jsou to například italské firmy Artemide, Vistosi a Flos nebo dánská značka Fritz Hansen. Většinou tedy jde o západoevropské společnosti, ale vyrábíme také třeba pro českou Preciosu. Nebo jsme v minulosti pracovali pro Bommu a další české značky jako Lucis, Osmont a mnohé další.

Uměleckou ředitelkou společnosti BROKIS je už více než deset let Lucie Koldová – co vás přivedlo ke spolupráci a co na ní nejvíce oceňujete?

Spolupráci s Lucií Koldovou, dnešní uměleckou ředitelkou společnosti BROKIS, jsme zahájili v roce 2009. V té době mi byla představena díky naší tehdejší spolupráci se studiem Olgoj Chorchoj jako nadějná a velmi perspektivní absolventka UMPRUM. Její profesionalita byla patrná hned na našem prvním jednání, když jsme se sešli v prostorách studia Marvel. Lucie mi předvedla velmi dobře připravenou prezentaci pro čtyři kolekce. Hned na naší první schůzce jsem si vybral kolekci Muffins, kterou mimo jiné prezentovala a která se vyrábí dodnes.

Na Lucii oceňuji její skvělou profesionální přípravu a především urputnost, s níž míří k dosažení původního cíle – to znamená, abychom dodrželi prvotní ideje a křivky původního designu a abychom zachovali co největší věrnost toho původního designu a prvotní skici.

1114
Jan Rabell, majitel Janštejn Glass Group, s Lucií Koldovou, uměleckou ředitelkou společnosti BROKIS

Která z jejích kolekcí je pro vás nejvýznamnější?

To je velmi těžká otázka, ale pravděpodobně to je ona kolekce, která naši spolupráci odstartovala, tedy kolekce Muffins. Právě proto ji považuji za tu nejvýznamnější. Je to už ikonická kolekce, která se na trhu drží již 13 let a neustále má důležitou pozici v rámci našeho portfolia i tržeb. Rozhodně zatím neřekla své poslední slovo.

Kolekce Muffins stála odstartovala spolupráci Jana Rabella a Lucie Koldové.

A jaké nové kolekce nyní připravujete, a s kým? Spolupracujete přece s mnoha designéry nejen z Česka…

Připravujeme řadu nových kolekcí, ať už je to kolekce s Lucií Koldovou, kterou bychom rádi představili v příštím roce. Pracujeme též na rozšíření kolekce Dome. Spolupracujeme velmi intenzivně na nové kolekci s Borisem Klimkem, ale také s Vrtiškou a Žákem, se studiem LCM Marin, Federicem Peri a podobně. Zda uvidíme výsledky již v příštím roce, to zatím nemohu říci, spíše řadu věcí směřujeme hlavně pro roky 2025 a 2026.

Na čem dalším aktuálně pracujete?

Rádi bychom otevřeli svoje vlastní studio, které by úzce spolupracovalo s renomovanými značkami, architekty a designéry, abychom mohli o něco lépe prezentovat naši tvorbu v kombinaci s našimi dalšími výrobky či službami.

Kolekce Bamboo Forest

Vaši zákazníci jsou z celého světa, do kolika zemí exportujete v současné době?

Vyvážíme do více než 120 zemí světa. Nejsilnějším trhem je samozřejmě Evropa, nicméně její podíl se neustále snižuje. Důvodem je především naše úspěšná expanze do dalších částí světa, ať je to americký nebo asijský kontinent včetně Oceánie.

Kromě značky BROKIS se v roce 2010 začal psát příběh BROKISGLASS, z něhož se stal materiál vyhledávaný zákazníky z celého světa. Povězte nám o něm víc?

BROKISGLASS je název pro materiál, který vznikl v úzké spolupráci Sklárny Janštejn a firmy BROKIS. Zabývali jsme se problematikou udržitelnosti a využitím odpadních střepů, které vznikají při výrobě standardních osvětlovacích těles. Chtěli jsme zkusit vyrobit jakési desky, které by bylo možné dále formátovat, popřípadě ohýbat a vyrábět z nich další produkty.

Dnes je škála nabídky velmi rozsáhlá – od obyčejné desky nebo mozaiky, až po různé objekty. Lze kombinovat více barev, sklovina se může do jisté míry ohýbat, je možné do ní vrtat, řezat ji. Výsledkem je možnost vytvářet nekonečné množství jedinečných výrobků a objektů.

BROKISGLASS bych rozhodně nelimitoval pouze na výrobek, spíše jde o objekt a materiál. Spolupracujeme nyní s řadou významných ateliérů a studií z celého světa a věřím, že v brzké době nás uvidíte na velmi významných projektech, kterými se v patřičném čase pochlubíme.

BROKISGLASS je název pro materiál, který vznikl v úzké spolupráci Sklárny Janštejn a firmy BROKIS. Pro jeho vznik se využívají odpadní střepy, které vznikají při výrobě standardních osvětlovacích těles.

Na co všechno lze tento materiál použít a jaké s ním máte plány? Plánujete i něco dalšího v rámci udržitelnosti?

BROKISGLASS lze použít v interiérech i exteriérech, jako objekt, výrobek, reklamní předmět, erb, vitráž, fasádu – a tím to určitě nekončí…

V rámci udržitelnosti je samozřejmě naším cílem zero waste – to znamená nulový odpad. Snažíme se každý potenciální odpad, který vzniká při výrobě skla – ať už je to odpad z forem či jiných materiálů, využít v rámci cirkulární ekonomiky. Takže ho nejen recyklujeme, ale používáme právě i na výrobu jiného předmětu či objektu.

Jaká je vaše vize budoucnosti vaší sklárny i obou značek BROKIS a BROKISGLASS?

Vize Sklárny Janštejn a všech společností v rámci Janštejn Glass Group, do které patří jak BROKIS, tak BROKISGLASS, ale i BROKIS SOLUTIONS a naše truhlárna Syrovátka, je rozvíjet svou působnost, integrovat a rozšiřovat spolupráci mezi jednotlivými firmami. Cílem je, aby byla Sklárna Janštejn pevným a věrohodným partnerem, jak pro firmu BROKIS, tak pro BROKISGLASS, a nadále vyvíjela nové barvy, nové produkty a pomáhala těmto značkám v dalším rozvoji.

A ještě jedna osobní otázka – našli bychom ve vašem bytě/domě osvětlení BROKIS a materiál BROKISGLASS? A co jste si vybral?

V mém domě určitě najdete výrobky od firem BROKIS, BROKISGLASS nebo i z naší truhlárny Syrovátka. Z kolekcí světel je to například kolekce Sparkle, Muffins, Knot, Bonbori, Dome, Ivy i další. Co se týká BROKISGLASS, máme různé předměty, jako jsou podtácky, desky… A z truhlárny Syrovátka je to řada nábytku, vestavěných skříní na míru, kuchyň, dveře a další vybavení domácnosti.

Předchozí

Víno, které má tu správnou energii

Stavebnictví nabízí velký potenciál pro udržitelný přístup

Další