THINK BOLD. CREATE BOLD.

|

S designérem, zakladatelem a kreativním ředitelem studia Matbold Matijou Vujovičem jsme si povídali nejen o jeho práci a dalších plánech, ale i o tom, co ho přivedlo k designu a jakým způsobem tvoří nebo co spouští jeho kreativitu a představivost. Jeho rada těm, kdo začínají, zní: „Dělejte to, co vás baví a co máte nejraději. Dělejte to každý den.“

Text: Michaela Výtisková

Foto: Goran Tačevski, archiv Matiji Vujoviče

Matija je kreativní ředitel a grafický designér, který již 21 let pracuje s identitou značek, designu, tvoří design webových stránek a kreativu komunikačních kampaní. Jeho práce byla mnohokrát oceněna na festivalech kreativity a objevila se v řadě mezinárodních publikací. Mezi jeho klienty patří například inovativní technologický start-up TaTaTu, LK Property Group Larryho Kestelmanna a jejich ikonický projekt Capitol Grand a LK Tower v Melbourne navržený renomovanými architekty Bates Smart nebo prestižní architektonické a designérské studio m2atelier z Milána a další.

Co v těchto dnech chystáte?

V posledních několika letech jsme posunuli obchodní strategii společnosti Matbold směrem k vytváření komplexních řešení pro značky nové generace. Od designu k designovému myšlení.

Skvělá spolupráce s klienty v USA a Austrálii nám umožňuje budovat silné týmy schopné vyvíjet digitální produkty pro klienty – od fáze prvotního obchodního nápadu, přes výzkum a strategii značky, prototypování, návrh UX/UI a testování, až po produkci finálního digitálního produktu s výkonem výrazně lepším než ty, které jakoukoli část tohoto komplexního procesu vynechávají. Pro klienta jsme vždy partnerem, spolupracujeme a tvoříme společně. To je velmi vzrušující a obohacující proces pro obě strany.

Když jste s designem začínal, povzbuzovali vás lidé ve vašem okolí k tomu, abyste se vydal tvůrčí cestou?

Největší podporu mám od mé rodiny – manželky a dcery. Jsou mými nejpřísnějšími soudci a největšími fanoušky mé práce. Podporu nepředstírají. Jdou přímo k věci.

Jak váš multikulturní život – srbský původ, život v Praze a Berlíně – ovlivnil vaši kariéru?

Zvýšilo to můj tvůrčí a obchodní apetit a poskytlo mi to více poznatků, na kterých jsem mohl stavět své koncepty. Pozitivní vliv mělo určitě i to, že hodně času trávím v Berlíně, který je hlavním městem všeho, co je cool.

Povězte nám o své cestě k designu…

Myslím, že tato cesta není jen o umělecké stránce mé práce. Vizuální komunikace je hodně o sociologii, psychologii, vlivu médií a společnosti. Každý máme jiný příběh. Ten můj byl velmi dynamický a nečekaný, protože jsem byl v Srbsku během války, bombardování, izolace. To ze mě a z generace ostatních dětí udělalo survivors. Survivors v každé situaci. Nevzdáváme se. Strach není v našem slovníku.

To je princip, který uplatňuji i ve své práci, posouvat možnosti designu až k jeho limitům, beze strachu. Umělecký aspekt mé práce je její součástí od samého začátku a je vždy přítomný.

Komiksy mě přivedly do světa vizuální komunikace. Příběh, kompozice, výrazná grafika, kulminace… Tohle všechno je obsaženo v komiksech. A později jsem to využil při tvorbě strategií, konceptů, vizuálů.

Myslíte si, že design a svět výtvarného umění jsou v konfliktu?

Ne, myslím si, že nejlepší design nebo branding jsou vlastně umělecká díla.

Co považujete na práci designéra za nejnáročnější a co vás naopak nejvíce baví?

Miluji rozmanitost možností — různorodá témata, značky, přístupy, vizuální světy, které můžete navštívit a prozkoumat… nebo vytvářet zcela nové. Je to takový Minecraft pro dospělé.

Co spouští vaši představivost a kreativitu? Co vás v současnosti fascinuje a jak se to promítá do vaší práce?

Moje inspirační pole je široké. Miluji a denně sleduji architekturu, interiérový design a hudbu. Inspirace se dá najít všude. Inspiruje mě krása, život, spontánnost, dokonalost, inovace… Pokud máte otevřené srdce, vidíte inspiraci ve všem. Pokud máte nějaký cíl, pak to, co vás inspiruje, vám také pomáhá najít řešení problému, který je právě aktuální.

Je těžké zůstat inovativní?

Není to tak těžké, inovace jsou tou energizující částí procesu! Jak nudné musí být kopírovat ostatní? Ne všechny naše projekty jsou inovativní a odlišné. Ale zkoumání možností je vzrušující vždy. Někdy stačí jít známou cestou, ale vždy máte svobodu najít nový úhel pohledu a zanechat svou stopu.

Jak podle vás ovlivnily online zdroje o designu (blogy, tutoriály, fóra atd.) dnešní grafický design?

Dnes jsme díky novým zařízením, platformám a sociálním médiím svědky rozmachu kreativity. Nás, designéry a kreativce, to hodně ovlivnilo ve dvou aspektech:

Za prvé v pochopení, že nejsme „ten nejlepší“. Na světě jsou stovky a tisíce skvělých kreativců a designérů.

Za druhé, každý si myslí, že může být designérem. Naše důvěryhodnost klesá den ode dne… Pro klienty je stále těžší rozpoznat kvalitu.

Co je pro designéra nejdůležitější vlastnost?

Pro design je to mít dobré oko. Myslím, že je to ta nejdůležitější vlastnost. Všechno ostatní se dá naučit, pokud máte oko pro design.

Pro značku nebo vizuální komunikaci je to schopnost empatie. Musíme se do značky vcítit, vidět dál než jen za brief. Někdy musíme vidět i dál než samotní zakladatelé značky. To je naše hodnota. Vytahujeme na povrch to, co bylo skryté. Musíme zhmotnit esenci značek. Když to rezonuje se zákazníky, udělali jsme to správně.

Mluvil jste o důležitosti hledání nových nápadů a inspirace. Můžete blíže popsat svůj proces tvorby nových konceptů a způsob, jakým přistupujete k novému projektu?

Po všech těch letech jsem si vyvinul nebo osvojil účinné nástroje, které zkracují tvůrčí proces.

Když jsem byl začátečník, práce na projektu se skládala tak z 10 % času na přemýšlení a 90 % času na „dělání“. Nyní je to zcela opačně – 80 % času věnuji přemýšlení a 20 % na tvorbu řešení.

Stavím vše na silné strategii. Hluboký ponor do tématu přináší na povrch neočekávané „úlovky“. V provedení kreativní myšlenky je nutné neslevit z vysokých estetických nároků ve fázi realizace projektu.

Jste kreativním i obchodním šéfem firmy. Jak se vám daří vyvažovat čas mezi těmito dvěma činnostmi?

Tituly vás mohou přimět soustředit se na nesprávné věci nebo vytvořit egoistický stav, který vás odvádí od toho, co je důležité. Právě tvořím novou cestu našeho podnikání. The big picture. Vizi. Dělám to po práci. Mám jen jednu „korporátní“ hodinu denně.

A nejsem v tom sám. Naslouchám ostatním, zkušenějším kolegům, abych se vyvaroval velkých chyb. A to nejen z našeho oboru. Inspiraci nacházím v mnoha směrech byznysu.

Povězte nám o největším podnikatelském a/nebo tvůrčím riziku, které jste ve své kariéře podstoupil, a co jste se z něj naučil…

Když mi bylo sedm let, prodával jsem na ulici před nákupním centrem v mém rodném městě v Srbsku starším dětem, dvakrát větším než já, staré komiksy. Stál jsem tam úplně sám.

Naučil jsem se, jak riskantní může být začátek podnikání bez seriózní podpory a zázemí.

Mohl byste se podělit o nějaký projekt z minulosti, na který jste obzvlášť hrdý a proč?

Můžu být hrdý na to, že jsem měl možnost pracovat na stovkách zajímavých projektů, k některým mám citový vztah… Ale je pravda, že jsem nikdy se žádným z nich nebyl stoprocentně spokojený.

Tady je jen několik posledních projektů, které jsme dělali, a na každý z nich jsem hrdý (viz foto).

Jak získáváte své nejžádanější klienty? V čem spočívá vaše kouzlo?

Díky mé práci. Mí nejvíce žádoucí klienti jsou ti, kteří dávají přednost kvalitě před cenou. A zároveň jsou otevřeni zkoumat a posouvat spolu se mnou limity a zkoumat nové možnosti a pohledy.

Jaké klienty byste chtěl pro spolupráci s Matboldem získat?

Se značkami, které chtějí být nejlepší ve svém oboru. Nebo si chtějí tuto pozici udržet. Být nejlepší neznamená být největší nebo vydělávat nejvíce peněz.

Je udržitelnost a změna klimatu něco, co ovlivňuje způsob, jakým vedete studio? A stalo se to nějakým problémem u klientů a spolupracovníků?

Naše obchodní strategie dává obrovskou výhodu udržitelným značkám, naším cílem je pracovat v budoucnu výhradně s čistými značkami. Naším posláním je spoluvytvářet značky nové generace, podporovat je a tvořit nové způsoby propojování s jejich zákazníky.

Je to těžké, ale dává to větší smysl. Je to i můj osobní boj.

Špatné je, že tím polovina klientů odpadne. 🙂

Dobrá věc je, že každým dnem přibývá značek, které mají myšlení udržitelnosti ve své DNA.

Co vás motivuje?

Moje rodina, přátelé, svoboda ve vyjadřování, práce pro dobrou věc a můj životní styl.

Jste ostříleným lektorem a řečníkem na světových festivalech kreativity.

S tím vším, co ses dosud naučil, jakou radu můžeš dát těm, kteří začínají?

Dělejte to, co vás baví a co máte nejraději. Dělejte to každý den.

Velkou část vaší práce tvoří „hra“. Jak se uvolňujete sám, jak dostanete váš tým a klienty do stadia, kde cítíte důvěru a kde hra může být přirozená?

Naučil jsem se, že klíčem k uvolněnosti v napjatých situacích je dobrá příprava. Pokud v takových chvílích nejsem napojen na sebe, ztrácím sebedůvěru a cítím se slabý. Pak mě silná víra v sebe samého a v mé možnosti přivádí zpátky k mé vlastní cestě, kde jsem v plné síle a tím umožňuji i všem kolem mě cítit ve mně důvěru.

Poslouchal jste vždy své instinkty? Pamatujete si nějaké okamžiky, kdy jste to neudělal a později toho litoval?

Neeee. Ne vždycky. Byl jsem nezkušený, imponovalo mi to a ono, hrál jsem roli… Ve filmu s názvem Byznys.

To se člověk naučí na své cestě. Přichází to spontánně. Ve své jednadvacetileté kariéře jsem teprve před čtyřmi nebo pěti lety začal naslouchat svému vnitřnímu hlasu. Stále pozoruji, co se ve mně děje a učím se, jak podle toho co nejlépe jednat.

Jaké je vaše osobní motto?

„Relax. Nothing is under control.“

Ukradl jsem ho své ženě. 🙂

Kdybyste mohl mít jednu superpower, jaká by to byla?

Rád bych si pokecal se svým psem.

Co o vás ještě nevíme?

Jsem špion tajných služeb, ale nikomu to neříkejte.

www.matbold.com

BOX

Matija Vujović, designér, zakladatel a kreativní ředitel studia Matbold

Matija je kreativní ředitel a grafický designér, který již 21 let pracuje s identitou značek, designu, tvoří design webových stránek a kreativu komunikačních kampaní. Pracoval v největších komunikačních agenturách a posledních 10 let vede nezávislé designové studio Matbold se sídlem v Praze, Berlíně a Bělehradě, které se specializuje na branding a strategii a tvorbu digitálních produktů.

Jeho práce byla více než 120krát oceněna na festivalech kreativity, jako jsou Cannes Lions, Awwwards, ADC, Epica, Eurobest, London Festival, NY Festival, a objevila se v řadě mezinárodních publikací. Matija je spíkrem na mnoha konferencích o digitálních technologiích, inovacích, kreativitě a reklamě a zároveň byl členem poroty na významných světových reklamních festivalech.

Je členem The One Club For Creativity / Art Directors Club New York, Type Directors Club New York / ADC Czech Republic / porotce Awwwards již devět let.

Mezi jeho klienty nyní patří inovativní technologický start-up TaTaTu, založený hollywoodským producentem Andreou Iervolinem, LK Property Group Larryho Kestelmanna a jejich ikonický projekt Capitol Grand a LK Tower v Melbourne navržený renomovanými architekty Bates Smart, slavný australský umělec David Bromley, prestižní architektonické a designérské studio m2atelier z Milána a mnoho dalších.

CITÁTY

„Relax. Nothing is under control.“

Pro klienta jsme vždy partnerem, spolupracujeme a tvoříme společně.

Vizuální komunikace je hodně o sociologii, psychologii, vlivu médií a společnosti.

Komiksy mě přivedly do světa vizuální komunikace.

Nejlepší design nebo branding jsou vlastně umělecká díla.

Někdy stačí jít známou cestou, ale vždy máte svobodu najít nový úhel pohledu a zanechat svou stopu.

Inspirace se dá najít všude. Inspiruje mě krása, život, spontánnost, dokonalost, inovace…

Stavím vše na silné strategii. Hluboký ponor do tématu přináší na povrch neočekávané „úlovky“.

Vytahujeme na povrch to, co bylo skryté. Musíme zhmotnit esenci značek.

Pro design je nutné mít dobré oko. Myslím, že je to ta nejdůležitější vlastnost.

Dobrá věc je, že každým dnem přibývá značek, které mají myšlení udržitelnosti ve své DNA.

Předchozí

Světlo na dotek

Perfektní dovolená na míru

Další