SKLO A KOV V JEDINEČNÉ SOUHŘE
Text: Jana Chuchvalcová
Foto: Michael Tomeš, Tomáš Dittrich, Jaroslav Soukup/Renener, Gabriel Urbánek, archiv Rudolfa Burdy
Český sochař Rudolf Burda se inspiruje makrokosmem a mikrokosmem. Studuje vesmír a jeho skryté síly transformuje do své tvorby. Patří mezi ty umělce, kteří jsou nedocenění doma a uznávaní v zahraničí. Zatímco vystavuje hlavně v galeriích po celém světě, jeho díla se ocitají v těch nejprestižnějších galeriích nebo u nejmocnějších sběratelů, u nás je jeho jméno mezi širší veřejností takřka neznámé.
V současné době Rudolf pracuje především se sklem a navrhuje nerezové plastiky. Jeho díla jsou zastoupena v různých uměleckých sbírkách v České republice, Německu, Rakousku, Holandsku, Velké Británii, Spojených státech amerických a na Středním východě. Účastnil různých výstav a veletrhů umění v Nizozemsku, Spojených arabských emirátech, Singapuru, Číně, USA, Ománu, Malajsii…
Jeho největší inspirací je vesmír, který naplňuje jeho životní krédo být energií velkého třesku, který nemá ani začátek ani konec. „Ve své práci následuji minimalistický odkaz a hledám ideální a čistou formu. Mým cílem je přispět k zachování staré tradice ručně foukaného skla a zároveň i k jejímu rozvoji a zdokonalování,“ dodává Rudolf Burda.
Proč právě sklo a nerez? Co vás k těmto materiálům přivedlo a proč z nich rád tvoříte?
Od raného juniorského věku jsem rád kreslil a modeloval. Následně jsem vystudoval skvělou uměleckou školu SUPŠ v Turnově jako umělecký kovář a hned v roce 1991 odletěl na roční stáž do Kalifornie. Oheň mi však zůstal pod kůži, takže jsem pokračoval samostudiem ve sklárnách v Novem Boru.
Ocel, ale především nerez, je houževnatý nepoddajný materiál, který mě právě tím fascinuje. Po vyleštění jeho zrcadlový povrch transformuje naši realitu v jinou. To se mi líbí také u vystříbřených zrcadlových povrchů mých objektu. Vznikají tak nové světy. Sklo je navíc křehké, jeho zrod je jako počátek vesmíru, stvoření, silná alchymie.
Oba materiály vyžadují řemeslnou zručnost, cit pro detail a absolutní soustředěnost, koncentraci při zpracovaní. Libí se mi, že sklo i nerez jsou vlastně věčné…
O čem vyprávějí vaše realizace? Kde hledáte inspiraci?
Inspiruji se makrokosmem a mikrokosmem. Studuji vesmír, jeho skryté síly se snažím transformovat do své tvorby. Nemohu ale opomenout ani svoji lásku k archeologii, symboly a znaky, skrytá tajemství, hieroglyfy… V tom všem je silná energie.
Snažím se pozorovatele vtáhnout do svého vesmíru, nic nevysvětlovat jen nechat dílo působit. Jsem zarytý minimalista milující abstrakci.
Pokouším se dosáhnout dokonalosti slepičího vejce, kde cokoli přidáte nebo uberete narušíte božský řád, rovnováhu a čistotu.
Jak vzniká myšlenka a nápad na realizaci?
Myšlenky na nová díla mám v podstatě neustále. Jediné, co potřebuji, je harmonie, klid, souznění.
Často mě také napadají nové vize ve snech. Musím vstát a hned vše zaznamenat, naskicovat. Možnost v nepravidelných periodách vidět dopředu v čase jsem zdědil po mém dědečkovi, kterého jsem bohužel nepoznal. Mám ale stejné jméno i příjmení a jsem na něj hrdý.
Jak velký je váš tým a kdo všechno s vámi na realizaci spolupracuje?
Spolupracuji s těmi nejlepšími ve svém oboru. Je to jediná cesta, jak dosáhnout dokonalosti a čistoty v mých geometrických dílech. Můj tým čítá stabilně okolo deseti lidí – skládá se ze sklářů, brusičů, 3D grafiků, fotografů, týmu na zpracovaní nerezu a náročné modelovaní, řezání laserem a dalších. Jako poslední pak nastupuje montážní tým. Kooperuji ale i s několika subdodavateli v zahraničí, především v Itálii a Německu.
Jsme jako rodina, co táhne za jeden provaz. Baví mě i to, že prvotní vizi, skicování a modelování tvaru tvořím nejprve úplně sám. Další akce je pak již plná lidi, ale také to mě naplňuje.
Vaše realizace zdobí galerie i sídla bohatých po celém světě. Hledají zákazníci vás, anebo vy své zákazníky?
Moje objekty a skulptury jsou zastoupeny po celém světě. Najdete je jak v soukromých sbírkách, včetně královských rodin (z Ománu, Malajsie, Bahrajnu či Saudské Arábie), tak ve státních muzeích a sbírkách.
Jako jediný Čech jsem zastoupený v prestižním muzeu v Kuala Lumpuru, nebo v soukromé sbírce v mrakodrapu Morpheus od Zahy Hadid v Macau, dále ve sbírkách v Tokiu, New Yorku a dalších.
Sběratelé si mne najdou na mých výstavách nebo Art Fairech kde mne zastupuji moji zahraniční galeristé.
Ve světě spolupracuji i s architektonickými kancelářemi. Tady v České republice rád spolupracuji s AARH, skvělým architektem Radanem Hubičkou. Jsme zároveň i velmi dobří přátelé. Taková spolupráce mne opravdu moc těší.
Více v tištěném vydání E&B, magazínu pro Estate & Business, které si můžete předplatit zde E&B – Předplatné A 11.
Rudolf Burda
Výrazná osobnost současné umělecké scény, vytváří především abstraktní objekty ze skla či nerezu. Ve své minimalisticky pojaté tvorbě vychází se základních geometrických forem, které se snaží co nejvíce zjednodušovat, a dopracovat se tak až k samotné esenciální podstatě, perfektní formě oproštěné od všeho nadbytečného. Mnohdy pracuje s velmi složitými, unikátními technikami, mezi něž se řadí ručně foukané uranové sklo, vrstvený přejímaný křišťál nebo leštěný nerez.
Jeho dokonale řemeslně zpracovaná díla, jež jsou zastoupena v mnoha světových galeriích a soukromých sbírkách, vyzařují silnou energii, skrývající v sobě jakousi fascinaci prostorem a jeho nekonečnem.