Nemovitosti v Čechách představují jistotu

|

Legendární mediální guru Michal Voráček je aktivní i v Českých realitách. Foto: Hans Štembera pro Estate & Business

Legendární mediální magnát Michal Voráček je stále aktivní nejen v médiích, ale i v nemovitostech. V obou případech má podle něho Česko jako malá země unikátní postavení. „V nemovitostech se hodně nehledí na jejich skutečnou rentabilitu a návratnost a investuje se a investuje. V Čechách tak podle mě představují jistotu a lze očekávat jejich další cenový růst,“ uvedl v rozhovoru pro Estate & Business.

Jste doslova žijící mediální legendou, nazývají vás mediálním magnátem či mediálním guru. Neměl byste mít již nárok na odpočinek? Ještě jste v médiích aktivní, čím se v nich zabýváte?

V současné době mě nejvíce času stojí slovenská televize TA3. Jsem jejím majitelem a jednatelem. Vedle toho ve své společnosti E – Centrum a.s. se zabývám public relations pro speciální klienty. Na základě poradenství jsem v poslední době pomohl i několika zajímavým mediálním projektům v Česku.

1
Legendární mediálním guru Michal Voráček je aktivní i v Českých realitách. Foto: Hans Štembera pro Estate & Business

Při pohledu do minulosti je zejména neuvěřitelná vaše šíře záběru, myslím, že jste pokrýval celou oblast od tiskáren, distribuce až po klasické a internetové vydavatelství a řadu dalších souvisejících oborů.

Ano, asi tomu tak je, v té šíři záběru byste pravděpodobně hledal obtížně nějakého mého konkurenta v oblasti českých a slovenských médií. Vlastnil jsem tiskárny, postavil distribuční sítě, třeba nedělní distribuci, řídil a privatizoval PNS, realizoval přes 100 mediálních projektů od deníků a časopisů až po internetová média, zabýval se audiotexem, teletextem, directmarketingem, televizemi celostátními, regionálními, internetovými a podobně.

Televize TA3 je poměrně náročný koníček, respektive náročná exekutivní práce, jaké jsou výsledky?

V současné době se televize začíná dostávat pomalu do černých čísel a obsahově se také podstatně změnila a dále mění. Poděkování patří samozřejmě celému managementu a pracovnímu týmu televize, kde se všichni museli naučit pracovat jiným stylem. Čím dále větší roli hrají sociální sítě a u televize tohoto typu i eventy. Tam se dají vydělat zajímavé peníze.

Ca8a3405
Legendární mediálním guru Michal Voráček je aktivní i v Českých realitách. Foto: Hans Štembera pro Estate & Business

Jak souvisí mediální legenda a magnát s nemovitostmi, slyšela jsem, že se i jimi hodně zabýváte, je to pravda?

Nemovitosti všeho druhu, tedy i komerční, jsou mým koníčkem od počátku 90. let. V období své nejrozsáhlejší mediální kariéry jsem však nemovitosti v zásadě pouze koupil a uložil do nich vydělané peníze. Dodnes ve svých společnostech řadu nemovitostí vlastním, mezitím samozřejmě prošly rekonstrukcí a obměnou. Přesto, že jsem je z dnešního pohledu kupoval relativně výhodně, stály spousty peněz i úsilí v procesu rekonstrukce. Také v nemovitostech se doba hodně změnila, činnosti musí být stále sofistikovanější a vyžadují poměrně velké odborné zkušenosti a znalosti.

Investujete dále i v této z pohledu nemovitostí náročné době?

Současné období je na nemovitostním trhu náročnější, to máte pravdu, přesto s nemovitostmi ve svých firmách nadále obchoduji, to znamená, prodáváme i kupujeme. Nyní se chystám zakoupit v Praze větší činžovní dům, rekonstruovat ho a dlouhodoběji držet ve vlastnictví z hlediska pronájmu bytů a nebytových prostor. Podobné aktivity vyvíjím v mých společnostech i v některých dalších městech v České republice, například v Liberci, v Plzni či v Ostravě.

Jaký máte názor na současnost a perspektivu nemovitostního trhu v České republice, očekáváte jeho uživení?

Dá se konstatovat, že v souladu s názory realitních expertů dojde v blízké době při poklesu úrokových sazeb ČNB k oživení českého nemovitostního trhu. Začnou se opět prodávat byty a nemovitosti s větší razancí, na nemovitostní trh však budou působit i některá nová opatření a produkty, týkající se udržitelnosti a nízké energetické spotřeby staveb i rekonstruovaných objektů. Jak jsem nedávno cestoval, situace není dobrá v nemovitostech v Německu a ceny nemovitostí stagnují i v dalších zemích Evropy. Uvidíme tedy, co přijde, nicméně podobně jako v médiích má Česko jako malá země i v nemovitostech unikátní postavení. Hodně se nehledí na jejich skutečnou rentabilitu a návratnost a investuje se a investuje. Nemovitosti podle mě v Čechách představují jistotu a lze očekávat jejich další cenový růst.

Jak všechno stíháte, co je u vás tedy na prvním místě, nemovitosti či média?

Jde o zajímavou kombinaci, nemovitosti jsou navíc koníček. Já se budu snažit maximum věcí již delegovat a dělat pouze klíčová rozhodnutí. Ve svých firmách mám výborný management a očekávám od svých kolegů ještě větší ambice a nasazení, než jsem měl a mám já osobně. Je však jasné, že jak v médiích, tak v nemovitostech musí jít majitel vždy příkladem. Já jsem zvyklý takto pracovat v obou sektorech.

Michal Voráček je považován za zakladatele československého a českého mediálního trhu. V roce 1989 nejprve založil s Michaelem Ringierem podnikatelský týdeník Profit, který po roce přesáhl hranici 100 tisíc prodaných výtisků při zisku v desítkách milionů korun. Poté působil jako zakladatel a akcionář mediální společnosti Ringier ČSFR a Ringier ČR a pracoval i na Slovensku. Od roku 1991 byl v Ringier (dnes CNC) jejím akcionářem, předsedou představenstva a generálním ředitelem. Po třech letech ovládal Ringier více než třetinu českého mediálního trhu. V roce 1993 uvedl na trh deník Blesk a je považován za jednoho z mužů, kteří klíčovým způsobem ovlivnili minulý a současný mediální trh v České a Slovenské republice. Realizoval řadu projektů v oblasti tiskových a elektronických médií a multimédií a také vlastnil či spoluvlastnil mnoho firem v oblasti reklamy, audiotexu, distribuce i polygrafie. Byl členem statutárních orgánů řady mediálních společností v ČR a v zahraničí, např. TV Nova, TV Prima, PNS (distribuce tisku), Beseda Holding, Ostravské tiskárny, Český mobil (Oskar, Vodafone), Médea, a.s. (mediální agentura), Sparta Praha Fotbal, a.s. nebo Our Media, a.s. (deník Pravda na Slovensku). Prostřednictvím Blueberg Media a.s. je stoprocentním vlastníkem slovenské zpravodajské TV TA3.

Předchozí

Logistické parky ano, hotely ne

Dřevostavby by neměly brzdit přílišné regulace, shodují se účastníci debaty Urban Land Institute

Další