Výtoňský most by měl být zachován a přemístěn. Historická ocelová konstrukce se do nové lokality Chuchle – Vltavanů na jihu metropole přesune v případě výstavby nového tříkolejného železničního mostu. Součástí návrhu je i rekonstrukce a návrat původních secesních prvků.
Text: Redakce
Foto: Archiv MHMP a SŽ
Současné tři dvoukolejné ocelové příhradové oblouky železničního mostu byly instalovány v roce 1901, kdy nahradily původní jednokolejnou konstrukci o pěti lichoběžníkových polích z roku 1871. V době výměny se proti novému mostu zvedla vlna protestů veřejnosti. Po čase Pražané obloukový most přijali a zprvu neoblíbená konstrukce byla později prohlášena za památku. Praha nyní rozhodla o jejím dalším využití v místě, kde bude sloužit jako propojení Modřan a Chuchle pro chodce a cyklisty.
Cenná historická památka se přestěhuje
Výtoňský most je cenná historická památka, která je s Prahou neodmyslitelně spjata. Pokud Správa železnic rozhodne, že ocelovou část mostu již nelze zachovat, pražský magistrát přišel s řešením, jak tuto památku přesunout, aby mohla být i nadále aktivně využívána. Řešení spočívá v přesunu celé konstrukce proti proudu Vltavy do místa mezi Velkou Chuchli a Modřany, kde by sloužila jako lávka pro chodce a cyklisty.
V novém umístění vytvoří ikonické oblouky novou dominantu území a zároveň propojí dvě nejvýznamnější cyklotrasy podél Vltavy, což pomůže zejména přetížené trase z Braníka do Modřan. Samotný přesun pomocí pontonů bude velmi náročná akce, v místě Barrandovského a Dvoreckého mostu bude muset být konstrukce dokonce ponořena pod hladinu.
Nové spojení mezi Velkou Chuchli a Modřany
Prověřovány byly původně dvě lokality, alternativou bylo umístění v Lahovičkách – Modřanech. Prověřovalo se rovněž, zda je vhodnější přesunout most vcelku po obloucích, nebo ho rozebrat a přesunout po částech. Jako rychlejší a levnější řešení se ukázal přesun vcelku.
Původní konstrukce se přesune 6,4 km proti proudu do Modřan, kde bude sloužit jako lávka pro chodce a cyklisty. Nejprve však bude třeba most přesunout pomocí pontonů. V místech, kde bude podplouvat Barrandovský a Dvorecký most, bude muset být konstrukce částečně ponořena. Poté se bude muset tzv. otryskat a také opravit na levém břehu pod Modřanským jezem. Na most se rovněž vrátí původní secesní prvky, které byly odstraněny kvůli elektrifikaci.
Následně bude most osazen v místech, kde dnes jezdí přívoz, a propojí tak Chuchli a Modřany. Zatížení mostu ve funkci lávky pro pěší a cyklisty bude řádově menší než v případě železničního provozu. Proto může most po opravě se zachováním původních prvků konstrukce dále sloužit desítky let.
Nový most pro umožní další rozvoj příměstské sítě
Nový železniční most pod Vyšehradem bude mít rovněž ocelové oblouky a především tři koleje. Třetí kolej je klíčovým prvkem pro další rozvoj příměstské sítě železnice. Pokud by zůstaly koleje pouze dvě, většina plánovaných spojů by musela skončit na Smíchově. Nová konstrukce mostu však neprojde tak razantní proměnou jako se to stalo na počátku minulého století. Vzácné a stále funkční kamenné pilíře budou zachovány a doplní je přidružené sloupy.
Ocelové oblouky, které jsou pro provoz vlaků již na hraně životnosti, nahradí nová konstrukce. A léta uzavřené kamenné oblouky na Výtoni budou díky úpravě okolí zpřístupněny a využity pro kavárnu či obchod. Součástí přestavby mostu je významná revitalizace celého prostoru Výtoně i smíchovského předpolí. Zásadní zlepšení přinese nový most pro pěší a cyklistické propojení obou břehů, kdy cyklisté budou moci bezkonfliktně přejet i nad auty na nábřeží směrem například na Albertov.