To jsou vášně a zároveň výnosné byznysy investora Davida Hauerlanda
David Hauerland je mladý podnikatel, který neustále rozšiřuje nejen své portfolio, ale i pole působnosti. K realitní společnosti Fidurock připojil před třemi lety showroom s prémiovou audiotechnikou VOIX a letos vinařství Zlati Grič, vinařskou perlu Slovinska. Co mají víno, hudba a byznys společného? Překvapivě hodně.
Text: Alice Mikulášová
Foto: Michael Tomeš
Na začátku byl Fidurock, čím se vlastně tato vlajková loď vašich byznysů zabývá?
Fidurock je realitní firma, investor do komerčních a rezidenčních nemovitosti, která se soustředí na maloobchodní parky a rezidenční nemovitosti v centrech klíčových měst. Vize do budoucna je taková, že vždycky chceme vytvářet přidanou hodnotu. Nejsme investiční fond, jsme developer a asset manager. Stavíme, a pak provozujeme. Cílem je rozšiřovat portfolio, ale přitom zachovat kontinuitu projektů.
Vaším core byznysem jsou retail parky. Proč jste se zaměřili zrovna na ně? Na českém trhu to byla, zvláště v době před pěti lety celkem atypická volba.
Retail parky byly dřív takovým zapomenutým ošklivým káčátkem, které všichni přehlíželi. Když jsem začínal v nemovitostech v roce 2007, přišel jsem s retail parky do styku a rozpoznal jejich zajímavý potenciál. I předchozí realitní krize ukázala, že toto aktivum je rezistentní a udržitelné.
Retail parky jsem vnímal jako bezpečný přístav pro peníze, protože „když na chleba nebude“, tak nepůjdete nakupovat módu do shoping mallu, ale půjdete za základními potřebami. Máte děti, zahradu, bydlíte na vesnici nebo na malém městě, potřebujete jíst, potřebujete drogerii, sekačku na trávu. A děti rostou, takže potřebujete základní oblečení a hračky. Ten segment mi přišel sexy a výnosově to dávalo smysl. Dnes máme 12 projektů v celkové hodnotě okolo 3,5 miliardy korun.
Zmínil jste, že retail parky jsou aktivum rezistentní vůči krizím. Jak vlastně přežily covid?
Ukázalo se to jako dobrá cesta, protože i v covidu retail parky prokázaly největší rezistenci z celého retailového trhu a v podstatě z ní vyšly jako vítězové. Nejvíce žádané aktivum je dnes logistika a výrobní haly. Retail park, to je vlastně kombinace logistiky a obchodu.
Jak do toho zapadá Voix? Od retail parků je k obchodu s audiem na první pohled poměrně daleko.
Mně to k byznysu, který děláme, sedí. Nemovitosti jsou pomalý byznys a VOIX je taková relaxační záležitost. Propojuje se to v tom, že developeři, architekti a obecně lidé, co si umí užívat života, k nám do Voixu chodí a dovedou kvalitní audio docenit.
Kvalitní hudba je zážitek, do kterého se vyplatí investovat. Není snad nic víc, než když si člověk může dopřát ten luxus poslechové místnosti, kam si dá vinotéku, gramofon, desky a kvalitní audiosestavu, a pozve si kamaráda, dá si k tomu skleničku vína, pustí si desku… Je to vlastně takový návrat ke kořenům, protože dřív hudbu lidé konzumovali úplně jinak než dnes. Hudba byla spjata s rituály a sdílením. A je krásné, že se lidé k těm kořenům vracejí, že poslouchají desky, pořizují si gramofony a vracejí se ke kvalitě.
Když už jsme u poslechových místností – Voix je showroom v centru Prahy, který má mnoho lidí zafixovaný jako obchod s prémiovou audiotechnikou. Vy se však specializujete i na realizace ozvučení nemovitostí. Bylo to v plánu už od začátku?
Ano, byznys byl vymyšlen tak, že menší část prodeje půjde přes prodejnu a e-shop a větší část do budoucna přes realizace. V tomto segmentu však není snadné ani rychlé vybudovat stabilní pozici. Chvilku trvá, než si vybudujete na trhu důvěru a kredibilitu. Protože ten trh funguje extrémně na doporučení. Prostě když jste noví a nemáte reference, tak vám nikdo nevěří. Teď, po třech letech si troufnu říci, že důvěru architektů, developerů i designérů máme. Naše projekty totiž hovoří za nás.
Na jakých projektech aktuálně pracujete?
Často řešíme návrhy a realizace poslechových místností nebo domácích kin, ale většinou preferujeme být u celého projektu už od začátku a navrhnout komplexní řešení. Pracujeme na nich buď s koncovým zákazníkem, nebo s jeho architektem či designérem.
Spolupracujeme i s developery – teď například děláme velký rezidenční projekt v Pařížské, kde připravujeme základ pro rozvod audia ve všech bytech. Kabeláž a příprava pro poslechové místnosti, privátní kino či multiroom řešení se v projektech stává novým standardem, a to zvlášť u luxusních nemovitostí, které kupuje náročná klientela. Aktuálně máme rozdělaná i dvě privátní kina a v součtu je v běhu dalších 15 projektů.
S kým na projektech spolupracujete?
Snažíme se kolem Voixu vybudovat komunitu, v rámci které se můžeme vzájemně edukovat, inspirovat, sdílet a společnými silami přinášet klientovi to nejlepší řešení. Díky tomu u nás můžete potkat opravdu zajímavé lidi, kteří mají obrovské zkušenosti. Jde o špičky ve svém oboru. Spolupracujeme například se studii Mimolimit, Olgoj Chorchoj a spoustou dalších významných českých architektů.
Zmínil jste, že pracujete i s designéry. Jak moc náročné je do projektu esteticky audio zabudovat?
Náročné to není, když se na to myslí hned na začátku. Existují řešení, která jsou absolutně přiznaná. Kdo má rád čistý design, může si například nechat všechny reproduktory zabudovat do zdí tak, že nejsou vůbec vidět. Záleží na preferencích klienta, ale možné je téměř všechno. Razíme heslo „Zvuk i design bez kompromisů“.
A opět jsme u té edukace – lidé většinou ani netuší, jaké možnosti existují. Audio může v celém interiéru hrát stejně tak dobře zcela submisivní jako absolutně dominantní roli. Může atmosféru interiéru jemně doplnit, podtrhnout, nebo ho naopak naprosto definovat.
Více v tištěném vydání E&B, magazínu pro Estate & Business, které si můžete předplatit zde E&B – Předplatné A 11.
David Hauerland, spolumajitel společností Fidurock, VOIX a Zlati Grič
David Hauerland je mladý podnikatel, který se v oblasti realit pohybuje už od studií na vysoké škole, kdy nastoupil do mezinárodní realitní společnosti JLL. Spolu s dvěma společníky před pěti lety založil investiční boutique Fidurock, který investuje především do nákupních parků a rezidenčního nájemního bydlení. Před třemi lety rozběhli showroom s prémiovou audiotechnikou VOIX a letos přidali vinařství Zlati Grič, vinařskou perlu Slovinska.