Na počátku vztahu mezi výrobcem nábytku Vitra a návrhy francouzského designéra Jeana Prouvého stála jedna židle. I po více než dvaceti letech je spolupráce s jeho dědici plné síle – Vitra nyní představuje stálice kolekce v nových barvách a přináší některé méně známé návrhy.
Jean Prouvé byl inženýr, designér a konstruktér, jehož strukturální přístup měl rozhodující vliv na design nábytku v období meziválečného a poválečného modernismu. Prouvé byl průkopník sériové výroby a průmyslové konstrukce využívající prefabrikované a modulární prvky.
Barvy, které Prouvé vytvořil pro ocelové části nábytku a architektonických návrhů, vycházely z různých odkazů: od barvy Blé Vert, kterou popisuje jako barvu mladého zeleného obilí, po Gris Vermeer, která poukazuje na šedé tóny v obrazech malíře Johannese Vermeera. Prouvé nicméně věřil v přirozenou podstatu materiálu a měl za to, že nalakovány by měly být pouze ty části, u nichž hrozí koroze, a proto kdykoli to bylo možné, nechával dřevěné a hliníkové prvky v neupraveném stavu. Kromě praktického ochranného přínosu rzi si Prouvé také uvědomoval, že pomocí barev může dodat nábytku určitou auru.
Při návštěvě Paříže v 80. letech 20. století si Rolf Fehlbaum, čestný předseda značky Vitra, koupil vintage židli Antony od Jeana Prouvého z roku 1954. Tato koupě stála na počátku vzniku nejucelenější kolekce Prouvého nábytku na světě, kterou v současnosti spravuje Vitra Design Museum. V roce 2002 se v úzké spolupráci s rodinou Prouvé vybrané návrhy začaly vyrábět sériově. Cílem bylo představit tyto pozapomenuté výrobky opět širší veřejnosti.
Na podzim roku 2022 Vitra rozšiřuje paletu barev nábytku Jeana Prouvého o některé z původních barev: k hluboké černi, japonské červeni a bílé Blanc Colombe se přidají Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a Métal Brut, neboli barva nenabarvené oceli.
Současně Vitra přináší reedici čtyř návrhů, jejich autorem je právě Jean Prouvé: kónické stínítko Abat-Jour Conique, které Prouvé navrhl v roce 1947 pro nástěnnou lampu Potence, dále dvě stoličky Tabouret N° 307 a Tabouret Métallique, a nakonec nástěnnou sestavu polic Rayonnage Mural, což je Prouvého návrh z roku 1936 pro školu École Nationale Professionelle v Metách a jeden z mnoha designů, které na zakázku vytvořil pro školy, univerzity a nemocnice.
Nové produkty
Knihovna Rayonnage Mural, design: Jean Prouvé, 1936
Nástěnné knihovny byly v první polovině 20. století běžnou součástí interiérů. Rayonnage Mural původně navrhl Jean Prouvé pro školu Nationale Professionelle ve francouzském městě Metz.
Dvě svislé nástěnné konzoly Rayonnage Mural jsou vyrobeny z lakovaného ohýbaného plechu. Jejich oblý tvar, připomínající kormidlo letadla nebo lodi, je prvkem, který se v Prouvého návrzích opakuje. Nástěnné konzole mají přesně umístěné vodorovné štěrbiny, do nichž se vkládají police z masivního dřeva. Tyto dva kontrastní materiály vytvářejí praktickou polici, která má sochařské kvality estetického objektu.
Dřevěné police jsou dostupné ve variantě světlý nebo tmavý dub a konzole v původních barvách, které navrhl Prouvé.
Stolička Tabouret N° 307, design: Jean Prouvé, 1951
V raných 50. letech 20. století Jean Prouvé navrhl několik stoliček, které pojmenoval číslicemi. Sedátko stoličky Tabouret N° 307 má tvar traktorového sedáku – bez otvorů – a připomíná židle v aule univerzity v Aix-Marseille, které navrhl ve stejnou dobu.
Ergonomické sedátko Tabouret N° 307, které bylo původně z lisovaného hliníkového plechu, je vyráběno z dubového masivu. Souhra mezi dřevěným sedákem a ladnými ocelovými nohami vytváří působivý kontrast.
Tabouret N° 307 je dostupný ve dvou verzích: se sedákem ve světlém dubu a podnoží v barvě Blanc Colombe nebo se sedákem v tmavém dubu a podnoží v hluboké černi.
Stolička Tabouret Métallique, design: Jean Prouvé, 1936
Jean Prouvé navrhl Tabouret Métallique a další dva modely v kovové verzi v roce 1936 pro nápravné vzdělávací zařízení (Maison d’éducation surveillée) v Saint-Maurice. Návrh ale nikdy nešel do výroby a až nyní ho poprvé vyrábí Vitra. Spodní rám z ohýbaného plechu vykazuje strukturální příbuznost s pozdějším stolem Trapèze.
Tabouret Métallique je praktická stolička využitelná i jako malý postranní stolek a je k dostání v několika původních barvách Prouvé.
Stínidlo Abat-Jour Conique, design: Jean Prouvé, 1947
Nástěnnou lampu Potence Prouvé navrhl ve 40. letech 20. století pro svůj vlastní dům v Nancy: Potence je jednoduchá žárovka připevněná k dlouhé otočné kovové tyči, kterou podpírá ocelové lanko. V roce 1947 Prouvé navrhl stínidlo ve tvaru kužele, které se hodí ke svítidlu Potence a jeho různým verzím a velikostem. Dochované fotografie domu Jeana Prouvé ukazují, že experimentoval s různými typy stínidel, včetně návrhů jiných autorů.
Abat-Jour Conique je první stínidlo, které Prouvé v roce 1947 pro lampu Potence navrhl. Je zamýšleno pro varianty Potence a Petite Potence a jednoduše se nasazuje na žárovku.
Barevné aktualizace
Židle Standard
U židlí jsou nejvíce namáhané zadní nohy, které nesou váhu horní části těla uživatele. Klasická židle Standard od Jeana Prouvého ilustruje tento jednoduchý poznatek svou konstrukcí: přední nohy jsou
tvořeny ocelovými trubkami, protože nesou relativně nízkou zátěž, zadní nohy jsou vyrobeny z objemných dutých profilů, které přenášejí hlavní zátěž do podlahy.
Vitra rozšířila nabídku barev kovových částí židle: stávající možnosti hluboká čerň, japonská červeň a Blanc Colombe byly doplněny o původní Prouvého barvy Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a variantu Métal Brut u nelakované oceli.
Židle Standard SP
Standard SP (Siège en Plastique) je pojítkem mezi minulostí a současností a vychází z Prouvého ikonické židle Standard, aniž by měnila její tvar: povrch sedáku a zádové opěrky jsou z odolného plastu a dodává židli Standard SP současný vzhled.
Vitra rozšířila nabídku barev kovových částí židle Standard SP: stávající možnosti hluboká čerň, japonská červeň a Blanc Colombe byly doplněny o původní Prouvého barvy Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a variantu Métal Brut u nelakované oceli. Plastový sedák a zádové opěrky jsou dostupné ve třech barvách.
Křeslo Fauteuil Direction
Fauteuil Direction je pohodlné křesílko, které se skvěle hodí na sezení u stolu. Jeho design je věrnou ukázkou konstruktivní estetiky, kterou se Prouvé proslavil. Křesílko je ideálním kouskem do domácí kanceláře – zejména v kombinaci s pracovním stolem Compas Direction – i jako jídelní židle. Mimo domov se Fauteuil Direction bude dobře vyjímat v elegantních lobby, restauracích nebo čekárnách.
Vitra rozšířila nabídku barev kovových elementů křesílka Fauteuil Direction: stávající možnosti hluboká čerň, japonská červeň a Blanc Colombe byly doplněny o původní Prouvého barvy Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a variantu Métal Brut u nelakované oceli. Čalounění je dostupné v široké škále barev a látek – nyní včetně Nubia a Tress – nebo kůže, zatímco područky jsou ve světlém nebo tmavém dubu.
Křeslo Fauteuil Direction Pivotant
Přestože je na první pohled patrné, že Fauteuil Direction Pivotant pochází z jiné doby, nepůsobí nijak staromódně. Je to dáno osobitou estetikou designéra, architekta a inženýra Jeana Prouvé, který vždy kladl nekompromisní důraz na funkční požadavky. Otočné sedátko křesla je výškově nastavitelné a mechanismus zpětného náklonu lze přizpůsobit hmotnosti konkrétního uživatele. Tyto funkce jsou ve spojení s velkorysým čalouněním zárukou pohodlí.
Vitra rozšířila nabídku barev kovových elementů křesílka Fauteuil Direction Pivotant: stávající možnosti hluboká čerň, japonská červeň a Blanc Colombe byly doplněny o původní Prouvého barvy Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a variantu Métal Brut u nelakované oceli. Potahy jsou dostupné v široké škále barev a druhů látek – nyní včetně Nubia a Tress – nebo kůže, zatímco područky jsou ve světlém nebo tmavém dubu.
Křeslo Fauteuil de Salon
Fauteuil de Salon spojuje jednoduché roviny do jednotného architektonického objektu s pohodlným sedákem a opěradlem. Díky područkám z masivního dřeva a charakteristické konstrukční estetice designéra se Fauteuil de Salon výrazně prosadí v každém prostředí.
Vitra rozšířila nabídku barev kovových elementů židle Fauteuil de Salon: stávající možnosti hluboká čerň, japonská červeň a Blanc Colombe byly doplněny o původní Prouvého barvy Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a variantu Métal Brut u nelakované oceli. Potahy jsou dostupné v široké škále barev kůže a několika druhů látek – nyní včetně Nubia a Tress. Područky jsou ve světlém nebo tmavém dubu.
Křeslo Cité
Křeslo Cité, soutěžní návrh vybavení studentských kolejí Cité Universitaire v Nancy, je jedním z raných mistrovských děl Jeana Prouvé. Toto křeslo dynamického vzhledu s výraznými podběhy z práškově lakovaného ocelového plechu a širokými koženými pásy pro područky – měl Prouvé v obývacím pokoji ve svém domě. Velkorysé rozměry a příjemné čalounění přispívají k maximálnímu pohodlí.
Vitra rozšířila nabídku barev kovových elementů křesla Cité: stávající možnosti hluboká čerň, japonská červeň a Blanc Colombe byly doplněny o původní Prouvého barvy Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a variantu Métal Brut u nelakované oceli. Potahy jsou dostupné v široké škále barev a několika druhů látek – nyní včetně Tress a Mello – nebo v kožené verzi Leather Premium a Leather Premium F.
Stůl Compas Direction
Jean Prouvé navrhl kolem roku 1950 několik verzí stolu Compas postavených na konstrukčních principech, kterými se proslavil. Všem jsou společné štíhlé, elegantně rozkročené nohy, které připomínají sklopná ramena kompasu. Díky svým rozměrům je stůl oblíbenou volbou pro současnou domácí kancelář.
Vitra rozšířila nabídku barev podnoží stolu Compas Direction: stávající možnosti hluboká čerň, japonská červeň a Blanc Colombe byly doplněny o původní Prouvého barvy Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a variantu Métal Brut u nelakované oceli. Deska z masivního dřeva je dostupná ve světlém nebo tmavém dubu a americkém ořechu.
Stůl EM (Entretoise Métallique – kovové vzpěry)
Prouvé navrhl stůl EM (Entretoise Métallique – kovové vzpěry) kolem roku 1950 pro projekt Maison Tropicale. V souladu s estetikou nutnosti jsou i ty nejmenší detaily tohoto stolu určeny jeho konstrukcí. Šikmé nohy jsou spojeny příčkou, která znázorňuje konstrukční síly a pohyb pnutí způsobem, který je obvykle k vidění pouze u staveb.
Vitra rozšířila paletu barev ikonické podnože stolu EM: stávající možnosti hlubokou čerň, japonskou červeň a Blanc Colombe nyní doplňují původní Prouvého barvy Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert a Bleu Marcoule a také varianta Métal Brut u nelakované oceli.
Stůl EM je k dispozici s deskami z masivního dřeva, robustního HPL laminátu nebo – u desek o délce 2000 nebo 2400 mm – z dřevěné dýhy. Dýhované desky a desky z masivního dřeva lze zvolit ve světlém nebo tmavém dubu, u masivních desek lze navíc zvolit i americký ořech.
Lampička Lampe de Bureau
Jean Prouvé navrhl Lampe de Bureau, malou stolní lampu jako součást funkčního vybavení kolejí Cité Universitaire v Nancy. Lampa je vyrobena z ohýbaného ocelového plechu, odráží světelné paprsky a příjemně osvětluje povrch stolu.
Vitra rozšířila paletu ocelových prvků výrobků Prouvé o originální barvy Prouvé. Lampe de Bureau je nyní k dispozici v nové barvě Bleu Marcoule, která doplňuje stávající možnosti hluboké černě, japonské červeně a Blanc Colombe. Napájecí kabel je opláštěn vysoce kvalitním textilním pouzdrem.
Svítidlo Potence
Jean Prouvé vytvořil první verzi nástěnné lampy Potence ve 40. letech 20. století pro svůj dům v Nancy: jednoduchá žárovka je připevněna na dlouhé otočné ocelové tyči, kterou drží ocelový drát. Petite Potence má podobné proporce jako větší model Potence, přičemž její rozměry se ideálně hodí do menších interiérů.
Vitra rozšířila paletu ocelových prvků výrobků Prouvé o originální barvy Prouvé. Potence je nově k dispozici v barvě Blanc Colombe vedle původní možnosti hluboké černě, zatímco Petite Potence je nyní k dispozici v nové barvě Bleu Marcoule vedle stávajícího výběru hluboké černě, japonské červeně a Blanc Colombe. Napájecí kabel je opláštěn kvalitním textilním pouzdrem a LED žárovka je stmívatelná.