V Praze vznikl nový showroom italských svítidel
V jedinečném mikrokosmu svítidel žhnou touhou rozsvítit každý prostor a nadchnout pro perfektní osvětlení každého. Jiskru pomáhá zažehnout rafinovaný interiér od studia Vrtiška & Žák, vlnové délky světla zde krotí originálními designy několik set svítidel „Made in Italy“ v čele s exkluzivními značkami Stilnovo nebo Linea Light.
Text: Jana Chuchvalcová
Foto: David Kraus Studio
V pražských Vysočanech se rozsvítil nový showroom s osvětlením Šajn, jehož investorem je česká společnost s více než pětadvacetiletou tradicí Janča & Emas. Rafinovaný interiér od studia Vrtiška & Žák nabízí na 300 svítidel z portfolia Linea Light, přičemž každému je věnován speciální prostor. Šajn představuje komplexní neformální prostředí, zdroj technické podpory, servisu a místo pro inspirativní setkávání.
Zářící mikrokosmos
Ústředním bodem showroomu sídlícím v Retail Parku Poděbradská je nosná konstrukce z překližky, vyvedená v barevném gradientu od fialové po oranžovou.
Rozsvícená svítidla v oddělených sektorech tvoří zářící mikrokosmos, v němž vlnové délky světla krotí unikátními designy svítidel „Made in Italy“ v čele se značkou Stilnovo. V nabídce jsou designy od původních autorů i modely z 50. let minulého století. Mnohdy jde o svítidla, jež nebyla nikdy v prodeji, protože pro jejich produkci na základě návrhů do nynějška neexistovaly zdroje.
Chuť dotknout se a rozsvítit
„Chybělo nám místo, kde není osvětlení jen na papíře, a kde si klient nevybírá jen v katalogu. Naživo jednotlivá osvětlení probouzí chuť dotknout se jich a rozsvítit,“ objasňuje velikost prostoru pro individuální svítidla vedoucí showroomu Filip Meinelt.
Pro Šajn je klíčové precizní spojení osvětlení a prostoru. Umí si poradit a připravit řešení na míru obývacímu pokoji, bazénu, ale i galerii nebo tenisovému kurtu. Díky instalaci tří stovek svítidel navíc poskytuje vlastní zkušenost s každým svítidlem.
Šajn poskytuje komfortní zázemí baru a kuchyně v matné černé, jež vyvažuje explozi barev a světel ve zbytku prostoru a spolu s lounge zákoutími slouží jako základna pro klientská setkání, inspirativní workshopy a přednášky.
Expozice svítidel v sektorech se bude v budoucnu dynamicky obměňovat, aby přinášela stále nové impulzy pro návštěvu showroomu.
Trochu větší šperk
Na to, jak vznikal interiér showroomu Šajn, jsme se zeptali jednoho z jeho tvůrců, architekta a designéra Vladimíra Žáka, spolumajitele Studia Vrtiška & Žák, které se věnuje převážně projektům z oblasti architektury, interiérů a produktového designu. Nechtěli totiž vytvořit klasický showroom, kde jsou svítidla vystavena vedle sebe. Zvolili proto koncept zónovitosti.
Jak vznikla spolupráce mezi studiem Vrtiška & Žák a Šajnem?
S kolegou Romanem vedeme nejen naše studio Vrtiška & Žák, ale zároveň také ateliér D2 (Design nábytku a interiéru) na UMPRUM. V rámci jedné semestrální práce na téma osvětlení jsme navázali spolupráci s Danem Baránkem, který tehdy pracoval pro Flos.
Od první chvíle jsme si rozuměli po profesionální stránce a později se z nás stali přátelé. Následně si Dan založil vlastní firmu, začal spolupracovat s Linea Light Group a společností Emas, a v tu chvíli nás propojil.
Značka Šajn tedy ještě v tu dobu neexistovala?
Přesně tak. Když jsme se v únoru potkali s Filipem Meineltem a lidmi z Janča & Emas Group, kteří za značkou Šajn stojí, ještě neexistovala. Věděli jen, že chtějí založit showroom a vystavovat osvětlení milánské značky Linea Light.
Jaký je koncept nového showroomu Šajn?
Každému projektu vždy předchází důkladná rešerše daného tématu, na které si definujeme především negativa či případné neduhy. Určíme si, co je pro daný projekt nejzásadnější a co je slepá cesta – například klasické showroomy, kde jsou svítidla vystavena vedle sebe. To jsme zásadně nechtěli.
Jinak vždy hledáme příběh nebo charakteristický prvek daného místa, o který bychom se mohli opřít a „zneužít“ ho pro náš koncept. Ten zde ovšem moc nebyl. Jednalo se totiž o prostor v novostavbě typu Shell and Core bez příček a jakéhokoli dělení. S jistotou jsme věděli, že ho budeme potřebovat rozporcovat. Začali jsme tak kroužit kolem solitérní hmoty uprostřed prostoru, která zónovitost umožní.
Zónovitost pro umístění jednotlivých světel?
Ano, přesně tak, aby se nerušila navzájem. Když si prohlížíte v klasickém showroomu konkrétní osvětlení, periferně vnímáte další vystavená svítidla, která ruší nejen váš subjektivní dojem, ale především se ruší navzájem. Každé osvětlení má totiž svou barvu světla, intenzitu a další aspekty.
Vytvořili jsme tedy signifikantní prvek, respektive obrovskou hmotu z kolorované překližky v prostoru s jednotlivými kójemi pro individuální svítidla. Do boxů se dá nejen vstoupit (uvnitř je jednací místnost a technická/zkušební místnost), ale navíc vás na každém kroku čeká překvapení. Díky kójím totiž nevidíte všechna svítidla najednou, ale postupně se vám odkrývají.
Jak složité bylo boxy vyrobit?
Hmota kokonu byla velmi složitá na zpracování detailů. Byla to od nás opět drzost, ale vždy se snažíme jít za hranice konvenčního myšlení. Papír snese všechno, ale designér musí zároveň vědět, že je jeho návrh vyrobitelný, a najít výrobce, který má zkušenosti, odvahu a především nadšení pro daný koncept, a pustí se tedy i do náročnějšího projektu.
V tomto případě se to opravdu povedlo. Všechny úhly, barevnost a detaily jsou velmi precizně zvládnuté. Jako by to byl šperk, jen ve větším měřítku.
Jaké další části showroom nabízí?
Důležitou součástí showroomu je darkroom neboli testovací místnost, kde si lze vyzkoušet všechny typy světel. Nechybí ani zasedací místnost, nejrůznější relax zóny a dokonce je v showroomu i kuchyň s barem. Showroom Šajn je místem pro práci, neformální setkávání a nejrůznější typy akcí.