TikTok vs. reality

|

Online svět je dnes pro kvalitní prezentaci realitního makléře základní nutností

Foto: Adriana Cáhová

Jana a Lukáš Kolafa jsou spoluzakladatelé společnosti HOMERENT, která se zabývá správou dlouhodobých nájmů a prodejem nemovitostí. Seznámil je společný kamarád na golfu, rok se potkávali na různých akcích, až je nakonec osud svedl dohromady jako životní partnery. Dnes jsou z nich manželé, mají dvě děti a jednu společnou firmu. Lukáš je navíc velmi úspěšný tiktoker, který na TikToku úspěšně prezentuje netradiční a zábavnou cestou nemovitosti na prodej či pronájem. Povídali jsme si s nimi nejen o jejich cestě k úspěšné firmě.

Proč jste se rozhodli pro rodinné podnikání právě v realitách?

Jana: My jsme se nerozhodli, tak nějak to vyplynulo ze situace. Když jsme spolu začali bydlet, zbyl nám jeden byt a byla otázka, co s ním. Tenkrát nabídl Lukáš svůj byt realitní kanceláři k pronájmu a nikdo ho nechtěl. Tak jsme ho zkusili pronajmout krátkodobě, což se hned chytlo. Tehdy jsem opouštěla jiný projekt a nevěděla, do čeho se pustit, takže jsem nabídla Lukášovi, že se o pronájmy budu starat.

Začali jsme se správou krátkodobých pronájmů (Airbnb, Booking atd.). Postupně se „nabalovaly“ jednotlivé byty a začali jsme růst. V té době Lukáš ještě pracoval v jedné velké korporaci a spíše mi jen vypomáhal. Nakonec se ale rozhodl svou práci před dvěma lety opustit a naplno se začal věnovat firmě.

Klape vám to spolu, jak se navzájem doplňujete?

Jana: Tahle otázka mě vždy pobaví. K výměně názorů pochopitelně dochází, ale firemní i životní filozofii máme hodně podobnou. Jinak bychom spolu nemohli žít a pracovat. Během covidu se spousta párů dostala do nepřirozené situace, najednou museli spolu být pořád spolu, což nadělalo spoustu problémů.

Pro nás je takový stav úplně normální, ale samozřejmě máme každý své koníčky a přátele, s nimiž se setkáváme odděleně. Lukáš je velký sportovec, hlavně lyžař, a tak velkou část zimy tráví na horách. Když je pryč několik dní, už se mi stýká.

Práci ve firmě máme jasně rozdělenou. Dokonce máme společné porady, abychom se vzájemně informovali, co se děje v jednotlivých částech firmy, což je pro mnoho lidí naprosto nepřijatelné.

Co všechno pro vaše klienty zařizujete a jaký servis jim nabízíte?

Jana: Naše podnikání prošlo za osm let, co jsme na trhu, velkou proměnou. Od správy krátkodobých nájmů, přes správu dlouhodobých nájmů, klasické realitní činnosti až po kompletní rekonstrukce a homestaging. V současné době máme dva hlavní produkty – správu dlouhodobých nájmů a prodej nemovitostí.

V oblasti správy dlouhodobých nájmů je naší největší výhodou kontrola nad spravovanými byty. Každý měsíc do bytu přijdeme, uklidíme a zkontrolujeme. Tím eliminujeme spoustu problémů a odhalíme i nevhodné chování v bytě jako více nájemců, nenahlášené zvíře nebo poničení bytu.

Na které regiony se orientujete?

Jana: V současné době působíme v Praze a okolí, dále pak v Mladé Boleslavi. Tam máme velmi šikovnou kolegyni, která obslouží celý tento region.

V čem jste jiní než ostatní realitky nebo správcovské společnosti? Co nabízíte navíc?

Jana: Odlišujeme se hlavně prezentací spravovaných či prodávaných nemovitostí. Zhruba před rokem jsme začali prezentovat nemovitosti mimo standardní inzerci na TikToku. Na některých videích máme dosah až několik set tisíc zhlédnutí. Nejvíc to bylo 650 tisíc zhlédnutí, což je 6,5 % všech lidí v republice. Na to, že nabízíme reality a ne nějaký populární retailový produkt, to není vůbec špatné – a už vůbec ne na malou rodinnou realitku.

Pro představu, z TikToku chodí i reálné poptávky, dokonce jsme některé byty prodali přímo přes TikTok. Pokud jsme ve „výběrovém řízení“ majitele bytu, kterou realitku si vzít pro prodej nebo správu, vyhrajeme často právě kvůli této prezentaci na TikToku.

Jak vás a vaše podnikání poznamenala pandemie covidu?

Jana: Turistický ruch byl první na ráně. Pandemie covidu zcela umrtvila cestování a naše byty (do té doby zcela zaplněné) zely prázdnotou. V momentě, kdy se vše uzavřelo, jsme stáli před zásadní otázkou. Buď to celé zavřeme, nebo totálně změníme koncept. Rozhodli jsme se pro druhou možnost.

Na dlouhodobých pronájmech je však mnohem nižší marže, takže jsme museli zásadně navýšit počet spravovaných bytů. Hledali jsme nové způsoby a alternativy, jak získat nové byty a dostat se do povědomí lidí. Během té doby jsme vytvořili značnou ztrátu, ale postupně jsme se z toho dostali. Z dnešního pohledu to byl velký risk, ale vyplatil se.

O co mají dnes klienti největší zájem?

Jana: Určitě o komplexní správu bytů a s tím spojené rekonstrukce bytů. Před deseti lety bylo naprosto nemyslitelné svěřit svůj byt někomu do správy. Myšlení majitelů bytů se ale v tomto ohledu výrazně posunulo. Majitelé dnes nechtějí řešit nájmy, komunikaci s nájemci, vyúčtování spotřeby energií a opravy. Nemají na to čas a chuť. Raději správu bytu za drobnou úplatu svěří správcovské firmě a chodí jim pouze nájem.

Konkrétní příklad: Majitel byt koupí nebo zdědí a teprve v tu chvíli mu dojde, co ho vlastně čeká, neví, kde začít. A v tu chvíli si začne na internetu hledat, jak se o byt starat a co ho čeká.

My jsme připravili checklist úspěšného pronajímatele, který se dá zdarma stáhnout na našem webu. Je k dispozici i pro majitele, kteří se o svůj byt chtějí starat sami. Když jsme to dávali dohromady, tak je to 62 věcí, na které si majitelé musí dát pozor. Překvapilo to i nás samotné, kteří v tom denně žijí.

Nemovitostí není na trhu dostatek, jejich ceny rostou… Jak se podle vás bude vyvíjet situace v letošním roce?

Jana: Osobně si myslím, že trh se bude postupně rozdělovat na majitele a lidi trvale žijící v nájmech. Pokud přijde nějaké ochlazení trhu, tak jen mírné, které se zase během pár let vrátí zpět. Já už se nějakých predikcí obávám. Když začal covid, myslela jsem, že ceny nemovitostí klesnou, ale stal se přesný opak. Opravdu nejsem žádný analytik a uvidíme, jak se situace vyvine.

Důležité je včas reagovat a přizpůsobit se dané situaci tak, jak nám ji život přinese. To platí i nemovitostech. Už to vypadalo, že covid pomalu ale jistě končí – a začal válečný konflikt na Ukrajině. Ke dni, kdy děláme tento rozhovor, nemáme volný ani jeden byt a byli bychom schopni obsadit další 100 bytů.

Trh s nájemním bydlením, i kvůli válce zažil obrovský boom. Jak rychle tato situace nastala, tak rychle může ale skončit – a na trh se dostanou zase tisíce volných bytů po nájemcích z Ukrajiny. Obdobná situace vznikla na Praze 1, když začala pandemie covidu. Dodnes se to nevrátilo na „předcovidový“ stav a myslím, že už ani nevrátí.

Jaké jsou vaše plány do budoucna, kam chcete svoji firmu rozvíjet?

Jana: Potenciál vidíme v kombinaci online světa se skutečným. K tradičně zavedené správě nemovitostí připravujeme online aplikaci na správu nemovitostí pro investory – jednotlivce nebo také realitní skupiny a developery.

Stále více se zaměřujeme na sociální sítě, hlavně na TikTok. Domníváme se, že v blízké budoucnosti se tam bude odehrávat stále více obchodů, než si mnozí chtějí připustit.

Vše zároveň kombinujeme s osobním přístupem na prohlídkách bytů, osobními kontrolami pronajatých bytů, úklidem a rekonstrukcemi zaměřenými na nájemní bydlení. Některé klienty máme od našich začátků, to znamená přes osm let.

Lukáši, vy se věnujete nemovitostem i na TikToku a jste jediný tiktoker v Česku s tímto zaměřením. Sklízíte velký úspěch s vašimi videoprohlídkami. Jak vznikl tento nápad?

Lukáš: Na začátku covidu nás situace se zákazem cestování zaskočila a museli jsme přejít na dlouhodobý nájem. Tím pádem jsme museli naše služby rozšířit na minimálně 100 bytů ve správě a potřebovali jsme získat v krátké době velké množství bytů do správy. Museli jsme tedy hodně šlápnout na marketingu a náš brand HOMERENT dostat víc mezi lidi.

Oslovili jsme celkem čtyři subjekty, od tzv. freelancerů, až po větší marketingovou firmu. Ani jedna nabídka nás nezaujala natolik, abychom jsme se pro ni rozhodli. Zároveň jsem na LinkedIn narazil na vietnamského influencera Davida Duca, který právě začínal s TikTokem a také začal školit, jak této nové sociální síti tvořit obsah správně tak, aby měl velký dosah.

Co vše nabízí online svět realitnímu makléři a jak chcete na TikToku pokračovat? Co plánujete?

Lukáš: V současné době je online svět pro kvalitní prezentaci realitního makléře základní nutností. Svět se neustále zrychluje a úspěšný makléř se zrychluje s ním. Standardem jsou nyní webové stránky konkrétního makléře, psaní blogu, postování na sociálních sítích, jako je Facebook, Instagram. Pro odvážnější je například profesionální síť LinkedIn. Inzerce na několika (někdy i desítkách) inzertních serverů je jednodušší díky realitním softwarům.

Pro opravdové profesionály platí, že vytváří webové stránky k prodeji konkrétní nemovitosti nebo natáčí upoutávky a prezentační videa. Kvalita těchto materiálů šla za poslední dva až tři roky hodně nahoru.

Na TikToku je nás realiťáků stále jen velmi málo. Řádově jednotky. Často o sobě víme a jsme si jeden druhému inspirací. Moje další kroky na TikToku budou navazovat na současnou prezentaci nemovitostí na prodej či pronájem s důrazem na netradiční a zábavnou cestu. Vždyť reality nemusí být jen tradiční nuda.

Jako novinku pro rok 2022 připravujeme sérii vzdělávacích videí jak pro nájemce, tak pro majitele nemovitostí a investory. Vždyť není nic snazšího než si pustit 30vteřinové video a dozvědět se právě to, co potřebuji řešit.

A ještě poslední otázka – jak odpočíváte a čím se bavíte ve volném čase?

Jana: Většinu volného času trávíme s našimi dětmi. Jsou ještě celkem malé, ale rostou nám před očima. Firma tu bude za rok nebo i za deset let. Děti jsou malé jen jednou. Snažíme se mít rodinu na prvním místě.

S manželem také oba rádi sportujeme, a tak vyrážíme na lyže, golf nebo kolo. Sem tam se ho snažím vytáhnout do divadla nebo na výstavu umění.

Předchozí

Rekonstrukce Průmyslového paláce běží podle plánu

Od řeky až po střechu

Další