TAXIDERMIE

|

Na Bořislavce vystavuje Milan Houser, neúnavný experimentátor v oblasti malby

Výstava TAXIDERMIE představuje pokračující snahu Milana Housera osvobodit malbu z jejích obvyklých konstrukčních i materiálových limitů. Autor prozkoumává materiálový charakter maleb s takovou důkladností, že to lze připodobnit k preparaci neboli taxidermii. V případě děl vystavených na Bořislavce se pokouší stereotypy vnímání malby nabourat vystoupením z principu závěsné instalace, zaoblením hran, odnětím rámu či akcentováním prostorovosti.

Text: Jan Januš

Foto: KKFF

Název výstavy je metaforou pro autorův přístup k médiu malby. Obraz je objektem – tělem, barvený lak je kůží, rám je kostrou. Jeho vztah k tvorbě je v podstatě „nemalířský“, dá se také označit za malířství v rozšířeném poli. Dlouhodobě používá průmyslové materiály a technologie. V poslední době pak konkrétně používá barvený lak, který si nechává vyrábět. Milan Houser v aktuální sérii navíc rozšiřuje materiálové zpracování děl o příměsi kovů a organických pigmentů, čímž rozvíjí svoji potřebu vytvářet barvy, které nanáší na podklad litím. Vzniklé umělecké preparáty díky laku stále zachovávají svůj autentický tvar. Upoutávají na sebe pozornost svými krápníkovitými přesahy napomáhajícími k trojrozměrnosti díla.

„Jsou to objekty, které jsou na hranici mezi malbou a sochou. Vznikaly jako obrazy, ale osvobodily se z rámu a ze zdi a staly se objekty v prostoru,“ popisuje výsledek netradičních postupů sám autor. „Můj obraz je něco, co má hmotu, tíhu, strukturu, co je 3D a co nějakým způsobem vzniká,“ dodává Houser. Návštěvníci tudíž mohou jeho prostorové objekty doslova „pitvat“ – prohlížet ze všech stran či zkoumat, jak jsou konstruovaná.

Celkově Houser na Bořislavce představuje téměř tři desítky svých děl. Kromě výrazných prostorových objektů na speciálních kovových konstrukcích bude vystavena také velkoformátová abstraktní malba o délce 440 a výšce 220 cm. Zajímavostí je také to, že většina vystavených děl vznikala několik let a jedno dílo váží v průměru 30 až 60 kilogramů. Vrstvy totiž umělec nanáší postupně, přelévá a vrství je přes sebe a schnutí trvá měsíce. Objekty v prostoru a na stěnách jsou doplněny grafikami, které odkazují k analogii litých barevných vrstev.

„Při vstupu do Houserova ateliéru si opravdu připadáte jako v chemické laboratoři, fyzikálním kabinetu a preparátorské dílně zároveň. Tento autentický pocit jsme do pojetí výstavy chtěli otisknout. Leitmotivem výstavy proto byla tendence přeměnit vstupní foyer do výstavního kabinetu, a tím tak návštěvníkovi intenzivněji přiblížit Houserův proces tvorby a tu poměrně komplexní cestu, která k finálnímu dílu vede“ představuje koncepci výstavy kurátorka Alžběta Horáčková.

Výstava TAXIDERMIE Milana Housera je díky podpoře skupiny KKCG podnikatele Karla Komárka volně přístupná široké veřejnosti do 11. června 2023, navíc je prodejní. Návštěvníci se do foyer dostanou výtahem z nákupního centra Bořislavka či přímo z Evropské ulice (vchod do KKCG a Sazky). Foyer je otevřeno ve všední dny od 10 do 18 hodin a o víkendech od 13 do 18 hodin. Akce je součástí dlouhodobého záměru KKCG, aby se z Bořislavka Centra stal kulturní prostor a místo pro setkávání lidí. Vedle výstav – expozice Milana Housera je již čtvrtou v pořadí – to jsou i koncerty klasické hudby, například v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha, či benefiční multižánrové koncerty na podporu sbírky Piana do škol. Cílem je prostor foyer stále více zpřístupňovat lidem, využívat jej pro různá setkání, festivaly či vystoupení.

***

Milan Houser

Žije a pracuje v Brně. Jeho tvorba přísluší do okruhu postkonceptuálních umělců, kteří jsou ukotveni v oblasti abstraktní malby. Dlouhodobě působí jako pedagog na Fakultě výtvarných umění VUT. Je zastoupen například ve sbírkách Národní galerie v Praze, GJK v Trnavě, Muzeu města Brna, v českých i zahraničních soukromých sbírkách.

Předchozí

Na dobré adrese

O cenu INTERIÉR ROKU 2022 se uchází 211 projektů

Další