Dotek designu

|

Radka Prokopová, spolumajitelka předního evropského výrobce sanitární techniky Alca Group

Oceňovaná podnikatelka Radka Prokopová je spolumajitelkou předního evropského výrobce sanitární techniky Alca Group, kterého založila a řídí spolu se svým manželem Františkem Fabičovicem již 25 let. Povídaly jsme si spolu nejen o tom, co vše se za tu dobu v Alce změnilo, ale také o developerských projektech, na nichž se podílejí, o novinkách či designových produktech, které získaly mnohá ocenění. A samozřejmě nemůže chybět ani aktuální spolupráce s Lucií Koldovou a úspěch velmi vtipné a zábavné expozice na letošním Designbloku.

Text: Jana Chuchvalcová

Foto: Michael Tomeš, archiv Alca Group

Společnost Alca (dříve Alca Plast) působí na českém trh již 25 let, můžete nám představit váš široký sortiment? A jak se za tu dobu změnila struktura firmy?

Alcu jsme založili s manželem v roce 1998. S výrobou jsme začínali úplně od nuly, doslova v garáži. Měli jsme ale zkušenosti z velkoobchodu se sanitou a ve výrobě jsme tyto zkušenosti zúročili. Našimi prvními produkty byla WC sedátka, napouštěcí a vypouštěcí ventily, později jsme přidali umyvadlové sifony; snažili jsme se přizpůsobit poptávce.

Začátky byly provázeny velkým nadšením a samozřejmě spoustou neočekávaných problémů. To nadšení a vůle ale byly silnější, asi proto jsme uspěli a dál se rozvíjeli. V roce 2021 jsme do naší skupiny Alca Group připojili společnost FV-Plast, která je úspěšným výrobcem potrubních systémů a systémů pro chlazení a vytápění. Tato část sortimentu nám v našem portfoliu chyběla, takže akvizice FV-Plastu byla přirozeným krokem.

Dnes je Alca úplně jinde, než byla na začátku – vyrábíme přes 1000 různých druhů výrobků z oblasti sanity. V našem sortimentu jsou ale kromě toho i prefabrikované, tzv. systémové stěny, které jsou velmi zajímavým řešením pro velké projekty. Stále se snažíme reagovat na poptávku a zlepšovat se – to se za těch 25 let určitě nezměnilo.

A nezměnilo se ani místo, kde působíte…

Ano, zůstáváme věrní České republice, kde vyrábíme veškeré produkty. Většina našich výrobních hal se nachází v Břeclavi, kde má Alca od začátku své hlavní sídlo. Za prací k nám denně dojíždějí stovky lidí z okolí, takže je to pro nás do jisté míry i morální závazek vůči regionu. Zároveň je pro nás jednodušší dohlížet na kvalitu produkce.

V rámci Alca Group působíme ještě v Čelákovicích a v Bohdalicích, kde sídlí FV-Plast. Stále ale platí, že jsme 100% česká firma.

Mluvila jste o prefabrikovaných stěnách Alcasystem. Jaké výhody developerům a stavitelům nabízí?

Systémové stěny Alcasystem přinášejí spousty výhod. Jako prefabrikáty jsou určeny především do velkých projektů, kde se rozvržení místností opakuje nebo je velmi podobné. Na základě projektu se vytvoří vzorová stěna, která se podle potřeby „zkopíruje“ do potřebného počtu, a následně se smontované stěny přivezou na stavbu a jednoduše nainstalují.

Součástí systémových stěn jsou veškeré rozvody a napojení nutné pro instalaci sanitární techniky. Jejich použití je velmi variabilní a mnohonásobně rychlejší než klasická výstavba. Kromě toho šetří peníze, které by bylo nutné vynaložit především na mzdové náklady. A v neposlední řadě zabrání chybám způsobeným lidským faktorem. Konstrukce je vyrobena z kvalitního kovu, stěny splňují požadavky na protipožární ochranu, nosnost a zvukovou izolaci.

Můžete uvést nějaký příklad, kde našly vaše systémové stěny uplatnění?

Dodávali jsme prefabrikované koupelnové stěny do rezidenčního komplexu v Praze na Barrandově, jehož stavbu prováděla inženýrská kancelář Landker. Šlo zhruba o 170 koupelen na pěti podlažích.

Díky našemu systému se podařilo zkrátit dobu stavby o několik týdnů, což v praxi znamená ohromné úspory nejen na mzdách pracovníků. Vesměs jsme všichni zvyklí, že se termíny předání staveb spíše oddalují, takže není divu, že investoři byli v tomto případě opravdu nadšeni.

Podstatou většiny produktů Alcy je to, že nejsou vidět. Jak se prodává něco, co není vidět?

Ano, to máte pravdu. Vyrábíme produkty, které denně potřebuje každá domácnost, úřad, nemocnice… Ať jsme kdekoli, slouží nám bez toho, abychom se o ně zajímali. Tak je to správně a my děláme všechno pro to, aby uživatel o těchto produktech v nejlepším případě vůbec nevěděl. Jinými slovy soustředíme se na kvalitní zpracování všech komponent. Fungují, a to je naší vizitkou. To platí pro naše WC moduly, sprchové žlaby, ventily, sifony, trubky a v konečném důsledku i systémové stěny, o nichž jsme se bavily. Za jejich kvalitou si stojíme, proto u řady výrobků nabízíme rozšířenou záruku – například u WC modulů je to 15 let a u sprchových žlabů dokonce 25 let.

Další částí našeho sortimentu jsou produkty, které vidět být musí, a na ty se zaměřujeme nejen po kvalitativní, ale i po estetické stránce.

Vnímáte design jako přidanou hodnotu vašich produktů? Jak reagují vaši partneři na designové novinky?

Rozhodně ano. Jak jsem říkala, u výrobků, které nejsou skryté, chceme, aby byly pro koncového uživatele zajímavé i na pohled. Každý z produktů je třeba vnímat komplexně. Pro nás v Alce to znamená zaměřit se na kvalitu, funkčnost a vzhled. Design je souhra těchto tří aspektů, a proto ho považuji za významnou přidanou hodnotu.

Jsou vaše designové produkty oceňované?

Máme na kontě několik ocenění na poli designu. Mezi největší úspěchy řadím ocenění Design Plus, které jsme si přivezli z letošního veletrhu ISH ve Frankfurtu nad Mohanem. Porota ocenila naše důmyslné řešení venkovního odvodnění, které dokonale splyne s okolní dlažbou a přitom stoprocentně plní svou funkci. Dalšími cenami, které jsme v oblasti designu získali, jsou iF Design Award za ovládací tlačítka NIGHT LIGHT nebo Red Dot za kolekci tlačítek FLAT.

Rozhodli jste se pro spolupráci s Lucií Koldovou, která pro vás navrhla splachovací tlačítka Dot.Dot. a Linka. Jak taková spolupráce s designérem vypadá?

V minulosti jsme už s designéry spolupracovali, ale Lucii Koldovou jsme oslovili, protože její hodnoty jsou nám velmi blízké. Lucie klade, stejně jako my, vysoký důraz na výběr materiálů, kvalitu zpracování a užitnou hodnotu.

Tlačítka Dot.Dot a Linka jsou propracovaná tak, aby jejich používání bylo spolehlivé a pohodlné. Pečlivě jsme vybírali materiál, který bude příjemný na omak a zároveň odolný vůči otiskům prstů. A aby toho nebylo málo, tak jsme mu ještě přidali antibakteriální vrstvu.

Ladili jsme tlačítka i po stránce tvarů. Jedna věc je idea, jak by věc měla vypadat, a druhá je praktické provedení výrobku. Ne vždy se však tyto dva faktory potkají. S Lucií se nám to podařilo krásně propojit a myslím, že výsledek stojí za to.

Kolekci jste představili na letošním Designbloku. Jaké byly ohlasy na vaši expozici?

Účast na Designbloku pro mě byla výzvou, které se nedalo odolat (smích). Když se vám něco podaří, je škoda se tím nepochlubit. Přesně takto jsem to vnímala, proto jsem požádala opět Lucii Koldovou, aby pro nás navrhla expozici. Rozhodli jsme se nakonec pro interaktivní stěnu složenou z téměř 700 tlačítek z kolekce Dot.Dot. a Linka.

Na stěně bylo možné pomocí tlačítek nechávat osobní vzkazy, což návštěvníky velmi bavilo. U naší expozice bylo po dobu celé výstavy velmi rušno. Musím přiznat, že v tomto ohledu daleko předčila moje očekávání. Lidé se o naši expozici zajímali, bavili se a někteří se i přímo ptali, kde je možné naše tlačítka zakoupit.

Alca Designblok4.jpg Hd

Radka Prokopová před expozicí společnosti Alca na letošním Designbloku, kterou tvořila interaktivní stěna složená z téměř 700 tlačítek z kolekce Dot.Dot. a Linka. Na stěně bylo možné pomocí tlačítek nechávat osobní vzkazy, což návštěvníky velmi bavilo.

Chystáte i nějaké další designové novinky třeba na příští rok?

Ano, jednu kolekci už máme ve stadiu finalizace, ale podrobnosti si zatím nechám pro sebe.

Máte nějaký oblíbený produkt?

Určitě mám. Ráda se obklopuji krásnými věcmi, takže mezi mé favority v našem sortimentu patří tlačítka, sprchové a venkovní žlaby. Jsem nadšena designem tlačítek Linka a Dot.Dot., ale velice oceňuji i sprchové žlaby s otočným rošty.

U těchto typů se můžete rozhodnout až na poslední chvíli, jestli použijete ocelový rošt, nebo necháte žlab splynout s okolím. Připadá mi to skvělé, protože sama často potřebuji vidět, jak daná věc působí přímo na místě. Z venkovních žlabů je mým oblíbencem právě ten oceněný, neviditelný žlab.

Tlačítka z kolekce Dot.Dot. a Linka, představená na Designbloku 2023

Při vaší výrobě se soustředíte na hi-tech, udržitelnost a témata ESG. Co vše to zahrnuje?

Naše výroba je vysoce robotizovaná, což zajišťuje menší chybovost provozu a stejnou výstupní kvalitu u všech výrobků. Naši roboti například kontrolují vzducho a vodotěsnost podomítkových WC modulů. Je toho ale samozřejmě víc. Neustále investujeme do inovací, a to jak ve výrobním procesu, tak v oblasti udržitelnosti.

Obnovitelné zdroje jsou pro nás téma číslo jedna, protože si uvědomujeme jejich důležitost. Jako firma se snažíme o zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Využíváme solární energii, odpadové teplo, sami si recyklujeme plasty a dbáme na to, aby nevznikal zbytečný odpad. Já i můj manžel razíme názor, že pro zdravé životní prostředí může něco udělat každý z nás. A velká firma by to měla dělat ve velkém.

Když se bavíme o ESG, tak bych určitě zmínila, že naše působnost se neomezuje jen na ekologii, ale má širší společenský kontext. Podporujeme kulturní a sportovní akce, především na Břeclavsku. Jedním takovým projektem je například Lednicko-valtický hudební festival. Investujeme i do vzdělávání našich zaměstnanců a jejich dětí formou zvýhodněných kurzů angličtiny. Kurzy pořádáme už 13 let a těší se velké oblibě. Dále dlouhodobě spolupracujeme například s nadací BeCharity Báry Nesvadbové. Chceme, aby jméno Alca bylo synonymem pro přínos společnosti.

Jaké jsou vaše plány a vize pro další rozvoj společnosti? Neplánujete třeba expanzi i do jiných zemí – koneckonců vaše produkty exportujete… Jaká část vaší produkce vlastně směřuje do zahraničí a do kterých zemí?

Máme pobočky po celé střední a východní Evropě. Naše příjmy jsou z velké části zajištěny exportem zboží. Rádi bychom se v budoucnu více prosadili na západě. V tuto chvíli tam sice exportujeme, ale vlastní pobočky nemáme.

Výroba firmy Alca je vysoce robotizovaná.

Otevřeli jste showroom v Praze jako místo pro setkávání s projektanty, architekty a developery. Jaká je vaše spolupráce s nimi? Na jakých projektech jste se podíleli a co vše jste dodávali?

Práce s developery je pro nás zajímavá a přináší krásné výsledky. Zářným příkladem je projekt Masaryčka, na kterém jsme se podíleli jako dodavatel a který se před nedávnem stal vítězem soutěže Best of Realty v kategorii Administrativní centra. Dalším úspěšným projektem, kterého jsme se účastnili, je Residence Garden Towers v Praze, jež se dokonce stala stavbou roku 2017, nebo Port7 v pražských Holešovicích.

Spolupráce s developery se samozřejmě neomezuje jen na Českou republiku, máme spoustu hezkých společných projektů i v zahraničí. Za zmínku určitě stojí stavba Nemocnice Bory v Bratislavě – v současné době nejmodernější nemocnice v Evropě.

Pořádáte ve svém showroomu i nějaké zajímavé akce pro své partnery?

Prostory našeho showroomu ke konání eventů přímo vybízejí. Kromě toho, že tam vystavujeme naše produkty a využíváme je k obchodním jednáním, v nich také pořádáme školení pro architekty, designéry a projektanty. Je to velmi praktické právě z toho důvodu, že mohou vidět naše produkty na jednom místě a ještě v krásném moderním prostředí.

Dále u nás pořádáme degustační večírky a nedávno proběhlo i velmi hezké autorské čtení s Aňou Geislerovou. Pražský showroom je takovou naší výkladní skříní.

Showroom společnosti Alca byl nedávno otevřen v pražských Holešovicích.

Jak to toho všeho zapadá vaše Obora a Vinařství Obelisk?

Vinařství a Obora Obelisk jsou, jak se říká, děti mého manžela Františka. František je velký milovník přírody, takže velmi těžce nesl, jak zdevastované bylo území po regulaci toku Dyje. V té době vypadalo pomalu jako smetiště. Založení obory se mu tehdy jevilo jako nejlepší řešení pro záchranu této krajiny a navrácení její původní podoby.

Oboru Obelisk založil před 17 lety na rozsáhlém území, jež se mu postupně daří revitalizovat. Stálo ho to léta úsilí a zdolávání překážek, ale ve výsledku je opravdu na co být hrdý. Františkovi se podařilo obnovit lesní porosty, tůně i mokřady, výborně se u nás daří jelení zvěři a dokonce u nás zahnízdili ptáci, které už známe povětšinou jen z obrázků.

A vinařství je taková naše srdcová záležitost. Plníme si sen o skvělém víně v krásném prostředí. Budova vinařství se nachází nedaleko moravských Valtic a je z ní krásný výhled na západ slunce nad vinohrady a Valticemi na horizontu. Když ten pohled zkombinujete se sklenkou vynikajícího vína, máloco se mu vyrovná. Myslím, že to do sebe všechno zapadá.

Manželé Radka Prokopová a František Fabičovič vytvořili na jižní Moravě také krajinářský projekt Obora Obelisk a Vinařství Obelisk.

Co považujete za svůj největší úspěch za tu dlouhou dobu v byznysu? Získala jste mnoho ocenění včetně Podnikatelky roku atd. Co je ale pro vás samotnou nejdůležitější?

Za ta léta v byznysu si nejvíc cením kvalitních vztahů s našimi partnery. Je to čtvrt století na trhu, člověk logicky bilancuje. Každé ocenění mě těší, ale největší úspěch je fungující podnik, který prosperuje, a spolehliví lidé v něm.

Umíte se při vaší náročné práci najít čas pro sebe a rodinu – a při čem nejraději odpočíváte?

Když pracuji, dávám do toho vše. Často jsem v plném nasazení do pozdních nočních hodin, ale to k podnikání patří. Odpočinek je samozřejmě také potřebný a i já si ráda vychutnám dovolenou se vším všudy a daleko od pracovních povinností. Nejraději ji trávím s rodinou a nejbližšími přáteli… A samozřejmě se sklenkou Obelisku v ruce (smích).

Předchozí

Světlo pro metro

SILVER GEN 925

Další