Minimalismus na míru

|

Petr Paksi, většinový spoluvlastník firmy JAP FUTURE. Foto: JAP

Prémiové dveřní systémy, které se umí přizpůsobit přesně přání zákazníka. Velikost, materiál, povrch, to vše je připravené podle Petra Paksiho, většinového spoluvlastníka firmy JAP FUTURE jako skládačka, aby si architekt nebo designér mohli zvolit přesně to, co potřebují, přiblížil v rozhovoru pro Estate and Business. Společnost, která se zaměřuje na prémiový interiérový design slaví úspěchy, což dokládají různá ocenění i spolupráce s předními architekty a designéry. Nedávno se jí podařilo prosadit i na dubajském trhu prémiového bydlení, kde chystá dokonce s partnerskou developerskou společností AL HILAL HOMES otevřít společný showroom v Dubaj Marině a podobný scénář plánuje i v Saúdské Arábii.

Zní to tak, jako byste vždy věděl, co děláte a jaké kroky vás dovedou k cíli. To tak máte odjakživa?

Ne, určitě ne. Myslím si, že na podnikání mě připravoval celý můj dosavadní život. Osobně si myslím, že každý z nás jednou v životě dostane svoji největší šanci a že do té doby to vše byla vlastně jenom příprava, takový trénink na to, co přijde. Od mládí jsem sportoval a kolikrát jsem si uvědomil, že něco, co jsem dokola trénoval, se pak najednou povedlo. A v podnikání to bylo podobně. Nejprve jsem studoval ekonomiku a sportoval, pak jsem byl na vojně u parašutistů, následně jsem nastoupil do banky, naučil jsem se jak se chovat k lidem a třeba jak funguje úvěrování nebo akvizice. A pak každou z těch věcí jsem ve chvíli, kdy jsem ji potřeboval, použil. Když mi pak například spolumajitel firmy, ve které jsem pracoval, nabídl, ať odkoupím zbytek podniku, tak jsem věděl, jak zažádat v bance nebo jak sepsat úvěr. Takže bych skutečně řekl, že každý z nás dostane v životě šanci, ale musí pochopit, že přišla a že do ní musí jít.

Img 4676

V širokém výrobním portfoliu JAP dnes vynikají dva unikátní systémy: dveřní a vchodový, které odpovídají moderním světovým trendům. Jak jste se ale kdysi ocitl zrovna ve firmě, která se zaměřuje na dveře? To není zrovna věc, u které by se předpokládalo, že bude mít takový úspěch.

Ano. Zrovna nedávno jsem četl článek, kde stálo, že většina lidí, kteří měli úspěch nebo vydělali peníze, tak to nikdy nedělali přímo pro ně samotné. Pro mě peníze také nejsou hlavní motivací, jsou ale zajištěním dnešního života. Takže to vůbec nebylo prvo- plánovitě, že bych chtěl dělat dveře, ale postupně nás do tohoto segmentu vtahovali naši partneři skrze informace, co na trhu chybí. Původně jsme dělali dveřní pouzdra, když jsem nastoupil do firmy (Petr Paksi nastoupil do firmy v roce 2003 na pozici obchodního ředitele – pozn. redakce) tak přišel požadavek architektů, že si přejí bezobložkové. Tak jsme je vyvinuli. Pak požádali o skryté zárubně. Následovalo další přání, abychom vyřešili problém, kdy se běžné dřevěné dveře při skrytých vysokých zárubních kroutily. Když to shrnu, náš vývoj vždy probíhal, stejně jako teď tak, že reagujeme na požadavky trhu. Pro mě skutečně spokojený klient není klišé, chci opravdu pomáhat k lepšímu bydlení tam, kde jsou na trhu mezery.

Takže i dnes si zjišťujete, co trh poptává. Jak?

Princip je stále stejný. Ve chvíli, kdy chci vědět, co trh žádá, tak si směr ověřím u několika desítek architektů, klidně i celé stovky. Zeptám se jich na stejnou věc a z průsečíku si udělám názor. A ptám se samozřejmě zejména těch špičkových, ať už světových, nebo českých, s přesahem do zahraničí, protože dnes děláme zakázky už od 55 zemí světa, včetně zmíněné Dubaje, Abú Dhabí, Kataru, Bahrajnu, Saúdské Arábie, kde se soustředí opravdu ti nejlepší architekti z celého světa. Takže jsme vtaženi do trendu ještě daleko rychleji než dříve.

Img 4672

S kolika českými architekty spolupracujete?

Během posledních pěti let jsme kontaktovali osobně zhruba čtyři tisíce architektů a dva tisíce designérů. Intenzivně to může být něco kolem dvou set. Drtivá většina z nich v Česku a na Slovensku, ale třeba v Dubaji nebo v Saúdské Arábii se těžko přesné počty odhadují, protože to jde skrze kancelář, která pracuje pro developera, číslo tak může být i vyšší.

I spektrum vaší nabídky je velmi pestré. V pražském showroomu firmy mě zaujaly třeba vaše poloprůsvitné šatny nebo skryté šuplíky ve dveřní stěně. Kdo stojí za konkrétní podobou?

Tady jsme postupovali přesně naopak, než to dělají konkurenční firmy v zahraničí. Celé jsme to připravili jako takovou otevřenou skládačku, kdy si architekt nebo designér může svůj povrch zvolit sám. A to dokonce jiný z každé strany. Může si nalakovat rám, může mít jiný povrch: sklo, dýhu, lamino, nerez, zrcadlo, nebo třeba i magnetický či popisovatelný povrch.

To vážně nikdo jiný nedělá?

Opravdu neznám firmu na světě, která by dala architektovi nebo designérovi možnost si dveře poskládat ze svých materiálů. Například dveře z chodby mohou do každé místnosti vypadat stejně, ale z vnitřní strany budou odpovídat účelu pokoje. Takže v dětském budou mít magnetický povrch, v šatně bude zrcadlo, v kuchyni bude popisovatelný povrch a v ložnici bude lakovaný, stejně tak jako skříňky. JAP vytvořil konstrukční rám dveří, který se dá opláštit čímkoli. Případně umíme i prakticky prodloužit podlahu. Ta pokračuje přes dveře až na strop. Dáváme tím vším právě šanci a možnost vyjádřit svůj vlastní názor na bydlení každému klientovi.

Img 5564

Jak to dokážete, když konkurence zjevně ne? Co děláte jinak?

Souvisí to s výrobou. Naše firma má in house všechny technologie, má zpracované procesy a nastavené systémy řízení podle automotive sektoru, takže nakupujeme materiál na burzách, máme zpracované programy pro architekty. BIM, knihovny, ArchiCAD, Revit, Allplan. A také umíme vyrobit vše opravdu na míru, individuální požadavek na rozdíl třeba pěti či deseti milimetrů není problém, máme na to formy i stroje. Celé fungování firmy jsme nastavili tak, že se soustředíme na prémiové výrobky z prémiových materiálů a přímo pro ně jsme tak nachystali celou výrobu. Každý stroj, který jsme si pořídili, je rychle možno seřídit tak, aby se na něm dalo použít více různých typů materiálu. Nachystali jsme si do výroby zpracování skel i hliníku, lakování, svařování a dlouho jsme pracovali na vývoji, takže máme zhruba 130 svých hliníkových forem na výrobky a zhruba pět desítek forem na plasty.

To ale neznamená, že výrobu nemůže někdo okopírovat, nebo ano?

Vždycky někdo může něco okopírovat, i když se tomu bráníme, u většiny výrobků máme na patentovém úřadě registrované technické a průmyslové vzory. Dnes je to ale tak, že si jiný výrobce posune něco o milimetr nebo použije trošku jiný materiál a v té chvíli je to po právní stránce nevymahatelné. Ale musím říct i to, že jde opravdu o desítky až stovky milionů korun, které jsme vložili do vývoje, a takové prostředky není schopen investovat každý. A potom ještě hrají roli i tradiční výrobny, kterými disponujeme. Třeba lisovny, kdy si opět sami zpracováváme každou součástku. Vlastně mimo šroubku, kliky a pantu si vyrábíme úplně všechno, takže máme pod kontrolou celý výrobní tok a jsme i jediní výrobci na světě, kteří například na stavební pouzdro dávají doživotní záruku, respektive sto let.

Img 4669

Vy jste se před dvěma lety stal Manažerem roku 2022 v kategorii malých a středních firem. Sám jste už dříve řekl, že důležitý je ve firmě nejen „hardware“, ale i „software“, tedy lidé.

Firma má zhruba 180 zaměstnanců a chod se snažíme maximálně zefektivňovat podle nejmodernějších procesů. Pomáhají nám v tom poradenské firmy, takže máme většinu procesů zavedených tak jako v automobilovém průmyslu. Pořídili jsme výborný informační systém, dokonce jsme za to, jak ho aplikujeme, byli vyhodnoceni jako nejlepší v rámci ČR. V praxi to funguje tak, že celá firma je členěna na sedm malých úseků, divizí, které mají vyškolené lidi na multifunkčnost. Naši zaměstnanci musejí zvládat vlastně tři profese. Což znamená, že když pak dojde na výkyv v práci, třeba je potřeba vyrobit více schodišť a naopak méně pouzder nebo zábradlí, tak jsme schopni je podle potřeby přesunovat. Já k tomu říkám, že naši firmu symbolizují dvě zvířátka, obě ale ne moc hezká. Diverzifikace rizik je pavouk, protože ten i když si zlomí nožičku, leze dál. V praxi, pokud na jedné naší divizi ubude práce, tak bez problémů přerozdělíme lidi, kteří jsou vytrénovaní na to plnit úkoly i na jiném pracovišti. To druhé zvíře je chobotnice. To pro mě znamená synergii obchodu, kdy na základě reklamy, referencí nebo doporučení či spolupráce s architektem, získáme klienta na jeden náš produkt a on, pokud s námi začíná dělat, tak už si objednává další, protože my mu tím dáváme návaznost prací, zlevnění, rozpočítání režijních nákladů i komunikaci s jedním člověkem. My ušetříme náklady, protože máme jednu fakturantku a on ušetří čas a komunikaci s x různými výrobci. A tím, že jsme velcí, tak nakupujeme i ve větším materiál, máme nakoupené legální softwary, máme certifikace ISO. A taky tím, že jsme na trhu od roku 1991 a máme v pořádku zmíněné softwary, tak jsme schopni dohledat i 20 let starou zakázku a poslat klientovi například chybějící šroubek.

Tak to opravdu je asi výjimečné.

U nás to tak je. A pro zajímavost doplním, původně jsme jako firemní slogan zvolili „detail rozhoduje“ a mysleli jsme, že bude určený směrem ven. Ale pak jsme zjistili, že claim je daleko důležitější použít směrem dovnitř, aby všichni naši zaměstnanci věděli, že to, jestli utáhnou šroubek o jeden závit víc nebo míň, nebo zda pozdraví klienta či zaparkují na správném místě nebo mají uklizeno na showroomu a dodržují pracovní dobu, že na tom záleží. A až poté se to celé přetransformuje ven, směrem k zákazníkovi.

Img 6682
Petr Paksi (vpravo), většinový spoluvlastník firmy JAP FUTURE. Foto: JAP

Ale dost firem říká, že sehnat správné lidi je velký problém. U vás tomu tak není?

Já už dnes neříkám, že je nutné sehnat správné lidi, stačí totiž namotivovat ty, co už máte. Používám k tomu takové přirovnání, že jsou jako diamant, akorát ho musíte otočit tím správným směrem, pod tím správným úhlem a využít ho.

Firmu symbolizují dvě zvířátka. Diverzifikace rizik je pavouk, protože ten i když si zlomí nožičku, leze dál. To druhé zvíře je chobotnice. To pro mě znamená synergii obchodu. Celé fungování firmy jsme nastavili tak, že se soustředíme na prémiové výrobky z prémiových materiálů a přímo pro ně jsme tak nachystali celou výrobu.

Takže tak to funguje u vás ve firmě? Já často vidím, že lidé by i fungovat chtěli, ale nevědí jak, protože jim nikdo ani neřekl, co se od nich očekává.

My jsme se snažili popsat všechno do pravidel, ale ta jsou na jednu stranu opravdu svazující. Můj obchodní zástupce musí udělat přesně daný počet schůzek, každá trvá půl hodiny, z každé musí být zápis. Musí být předepsaně oblečený, musí mít umyté auto. Všechno je popsané do úplného detailu. Ale na druhou stranu lidé potom vnímají, když to přirovnám ke sportu, že hrajeme hokej podle evropských pravidel třikrát 20 minut a rozhodčí bude pískat, pokud bude něco špatně. Pokud bych mezi ně jenom hodil puk, tak někteří by přišli s výstrojí, jiní ne, někteří by si mysleli, že se hraje dvě hodiny, jiní dvě minuty, někteří by faulovali a jiní ne. Ale takhle si pak nezahraje nikdo a v zásadě všichni budou otrávení, proto tam pravidla musí být. Ale musí všichni předem vědět, podle kterých se hraje.

Považujete se sám za tvrdého manažera?

K tomu bych asi řekl, že sám jsem spíše jako manažer benevolentnější, ale můj výkonný ředitel pochopil, že firma potřebuje tvrdá pravidla. Já jsem už spíš ombudsman, který obrušuje hrany, když jsou úplně tvrdé. Ale na druhou stranu jsem i já pochopil, že bez pravidel si ten hokej nezahrajete.

Firmě se daří získávat řadu zakázek i v zahraničí, doma realizuje řadu projektů, přesto poslední roky nebyly pro podnikání lehké – covid, konflikt na Ukrajině. Jaká je aktuální situace?

Každý, kdo trošku dělal ekonomiku, ví, že po10 letech přichází cyklická krize. My jsme se ve firmě na ni nachystali už před třemi roky, a do toho přišel covid, pak Ukrajina a vzalo nám to všechny ruské trhy, tedy Rusko, Bělorusko, Ukrajinu a samozřejmě v návaznosti na to částečně i Polsko, které vyváželo do Ruska. Teď, protože vyvážíme do Izraele i do arabských států, tak se výpadek trochu vyrovnal, ale v celkovém obratu nám toho mírně za loňský rok ubylo. Když to zesumíruju, tak jsme v roce 2023 zopakovali číslo z roku 2021, ale rok 2022 byly výsledky lepší, protože stavebnictví jelo na plné obrázky. Loni to bylo zhruba 330 milionů, předtím téměř 370. Ale teď to vypadá, že pojedeme na stejných číslech obratově a na lepších číslech ziskově.

151 Liberty Revize 2024 Dum6 Cam2 Final Rgb

Vstup na dubajský trh prémiového bydlení se firmě zadařil, loni tam JAP zrealizoval už dalších šest projektů na prestižních adresách, chystáte se otevřít s partnerskou developerskou společností AL HILAL HOMES společný showroom v Dubaj Marině a podobný scénář plánujete i v Saúdské Arábii. Jak se tamních trzích vůbec podniká, jak moc je to jiné?

Když se má dělat obchod v oblasti Blízkého východu, tak je to běh na dlouhou trať. Je to jiná mentalita. Pro ilustraci, když manažer pro zahraniční trhy, Petr Paksi, můj syn, který má zahraniční expanzi firmy na starost, odletěl do Saúdské Arábie, tak tam čekal čtyři dny, až si na obchodní schůzku udělají čas, ale nakonec se tak nestalo. Zavolali mu až ve chvíli, kdy byl zpátky v Česku. A na to musíte mít nervy, trpělivost i dostatečné finanční krytí. Ale teď už jsme ve fázi, kdy prodáváme, a to dvěma středním developerům v Dubaji, jednáme s dalšími v Abú Dhabí, Kataru, Bahrajnu a v Rijádu a otevíráme showroom. Na té straně země nechybí ropa, elektřina ani plyn a celý svět tam investuje. Jak domácí, tak i bohatí lidé z Evropy a oni mají zájem stavět západoevropským stylem a zároveň žádají komplexní servis. A to vše umíme.

Img 5889

Jak bude vypadat zmíněný showroom v Dubaj Marině?

Všechno je inspirované italským stylem. Minimalismus, funkcionalismus, jednoduchost, prémiové materiály a zemité barvy.

Máte v plánu otevírat další pobočky? Na dalších místech, státech.

Vždycky se chceme nejdříve stabilizovat v jednom státě, rozvinout se naplno a až potom jít dál. V tuto chvíli se proto soustředíme na Dubaj a Rijád. * Kromě nových trhů, kde JAP působí, ale nedávno firma uvedla na trh další novinku. Vchodový systém Liberty. Ten vznikl také na základě požadavků architektů? Na něj jsme přišli náhodou. A to díky zahradnímu architektovi, který mě pozval na schůzku, že mi ukáže něco, co neprodává nikdo na světě, ale každý to potřebuje. A vyprávěl mi příběh o tom, že u domů, které stojí několik desítek milionů korun a kde si klient přeje například pěkný živý plot, nikdo neřeší, jak do něho zakomponovat branku, popelnici nebo schránku na dopisy tak, aby to nekazilo celkový dojem. Takže jsme spolu nakonec vyvinuli vchodový systém Liberty, který právě obsahuje branku, schránku na balíky, sloupek na zvonky, schránku na dopisy i na zakrytování nevzhledných plastových krabic na elektřinu a plyn. Na vývoji jsme dělali dva roky. Řešilo se, z jakého materiálu by měl být, zkoušeli jsme černou i nerezovou ocel, až jsme přišli na to, že to musí být hliník, který venku nezrezaví. Vyřešili jsme, aby tam nezůstávaly otisky prstů, přidali jsme stříšku s osvětlením, se schránkou, i s odvodem vody. Návaznost systému je možná na jakýkoli typ plotu nebo to může být i solitér.

A následně na veletrhu For Arch 2022 produkt získal ocenění Grand Prix za nejlepší výrobek. Architekti se shodli na tom, že tento systém má obrovský potenciál, protože nic takového tady nebylo. Teď je to tak, že jsme připravili vzorové modely a s klienty řešíme už jenom výšku a barvu.

A cena?

Máme nakoupený materiál v obrovských objemech, máme stroje, umíme svařovat hliník, máme vlastní lakovny a vlastně zadání zakázky jde jenom v číslech. Takže výroba je efektivní. Například schránka stojí 35 tisíc, branka padesát.

Img 7254
Petr Paksi, většinový spoluvlastník firmy JAP FUTURE. Foto: JAP

Tak už se snad jen zeptám, co plánujete dál? Jaký další výrobek, trh?

Tady zmíním přísloví, jestli chceš rozesmát Pána Boha, tak si něco naplánuj. Já to vnímám tak, že když se díváte dál, tak o to více se spletete. Z mého pohledu poslední tři roky postavily celé podnikání na hlavu v tom, že musíte daleko rychleji než dříve reagovat na věci, které se stanou. Já bych dokonce řekl, že teď je to daleko víc o dobrodružství, než tomu bylo v devadesátkách. *

Máte tedy nějaký svůj sen, co je vaše další meta?

Úspěšně firmu za deset let převést na syna. A dále stát se první volbou pro prémiové klienty v oblasti dveřních systémů.

Petr Paksi je většinový spoluvlastník firmy JAP FUTURE, která má obrat na úrovni 400 mil. Kč a firma exportuje své zboží do 55 zemí světa. Firma postupně rozšiřuje svoje výrobkové portfolio. Původní základní produkty – stahovací půdní schody, stavební pouzdra pro zasouvací dveře, zábradlí a schodiště – postupně doplnily designové programy akceptující moderní architektonické trendy. Jedná se o ucelený dveřní systém zahrnující otočné a posuvné dveře MASTER, IDEA a CLEVER, skryté zárubně a posuvné systémy a naposledy i vchodový systém Liberty. Petr Paksi nastoupil do firmy v roce 2003 na pozici obchodního ředitele a po sedmi letech převzal funkci výkonného ředitele od tehdejšího vlastníka. Po dalších osmi letech, tedy v roce 2018 se stává většinovým vlastníkem firmy JAP FUTURE.

Předchozí

Zájem o staré domy roste. Podle společnosti Bezrealitky ho zvedlo spuštění zvýhodněných úvěrů

Czech Photo společně se společností Golden Gate vytvořilo limitovanou edici fotografie na stříbře

Další