Štěrkopísková ložiska jižně od Brna potvrzují zpomalení stavební produkce zejména na úrovni malých odběratelů a investorů, kteří v návaznosti na inflaci odkládají či ruší své projekty. Tento jev však částečně kompenzuje dálniční boom na celé Moravě a také fakt, že pískovny na Brněnsku zásobují okolní regiony, které se již v současnosti potýkají s nedostatkem písku a kameniva.
Pískovna Hrušovany provozovaná společností České štěrkopísky hlásí pokles objemu těžby cca o 20 % oproti silnému roku 2022.
„Pokud byste v běhu týdne pozorovali dění na váze, zjistili byste, že oproti předcházejícímu období takřka vymizeli drobní zákazníci, zatímco těch velkoobjemových je spíš víc. Souvisí to přitom nejen s útlumem ve stavebnictví a naopak nebývalou výstavbou nových úseků moravských dálnic D49 či D55, ale také se skutečností, že pískovny na Brněnsku zachraňují okolní regiony,“ přibližuje mluvčí společnosti České štěrkopísky Petr Dušek.
![20240314 104154](https://estateandbusiness.cz/wp-content/uploads/2024/03/20240314_104154-1024x768.webp)
Pískovna dodává například na betonárny Žďáru nad Sázavou, Křižanově, Velké Bíteši, Velkém Meziříčí či Vyškově. „Aktivních pískoven i na jižní Moravě všeobecně ubývá, dojezdové vzdálenosti se tak produlužují až na 80-100 a výjimečně i více kilometrů,“ dodal.
Štěrkopísková základna na Brněnsku se sice může opřít o kvalitní napojení na dálniční síť. Prodloužení zásobovacích tras se ovšem negativně podepisuje na životním prostředí i cenách betonu. „Na těžbě štěrkopísku je nejvíce neekologická doprava. Pokud budeme pořád brzdit patami při povolování každého nového ložiska, těžební síť bude stále řidší a přírodě tím nepomůžeme, spíš naopak. Každý kilometr navíc, který musí ujet plně naložený nákladní vůz, navýší emise oxidu uhličitého o 0,8 kg. Pokud se tedy zásobovací trasa natáhne z 20 na 100 kilometrů, už pouhých šestnáct jízd přidá do ovzduší jednu tunu emisí navíc,“ upřesnil Dušek.
Geologové již několik let varují před hrozícím nedostatkem štěrkopísků a stavebního kamene. Z analýzy, kterou zpracovali ve spolupráci s Těžební unií a Sdružením pro výstavbu silnic, vyplývá, že do deseti let skončí v Česku 60 % aktivních ložisek.
Bídně na tom budou i regiony, které v současnosti drží české stavebnictví nad vodou. Například Jihomoravském kraji zůstane ze sedmnácti pískoven pouze osm. Na jihovýchodě Česka je přitom v současnosti ve výstavbě přes 70 kilometrů nových dálničních úseků. Každý kilometr spolyká desítky tisíc tun kameniva.