VIDĚT, ZAŽÍT, KOUPIT

|

Přehlídka toho nejlepšího, co aktuálně vzniká v ateliérech nejvýraznějších českých umělců

Inspirace a radost nebo také terapie a zajímavá investiční příležitost. Tím vším může být umění. Zájemcům o to současné by neměla uniknout přehlídka J&T Banka Art Index Pop-up 2023 v magických prostorách pražské Invalidovny. Představí 150 děl od několika desítek předních tuzemských tvůrců. Všechna bude možné shlédnout, zažít i koupit. Vstup je zdarma.

Karlínská Invalidovna se na čtyři dny promění v originální galerijní prostor. Od 7. do 10. září, každý den od 10.00 do 19.00, se v ní uskuteční třetí ročník bienále J&T Art Index Pop-up. V těchto dnech monumentální prostory i omšelé zdi, z nichž dýchá historie, ožijí tím nejlepším z tvorby padesátky předních současných českých autorů a autorek.

Proč padla volba místa na původní azyl pro válečné veterány je nasnadě. Významná barokní památka byla od počátku zamýšlená jako ambiciózní a velkorysý projekt. Stavba, která původně počítala s ubytováním pro čtyři tisíce invalidů s rodinami, měla být defacto soběstačným městem ve městě s veškerým zázemím. Přestože se nakonec realizovala jen pouhá devítina plánovaného komplexu budov, dodnes můžeme obdivovat majestátní objekt s jedinečnou atmosférou známou mj. ze známého cyklu Sudkových fotografií.

Magická atmosféra ale není jediným důvodem, proč si kurátorky výstavy zvolily jeden z nejvýznamnějších pražských historických monumentů. „I když z původních prvků zbyly v Invalidovně pouze dvoje dřevěné dveře, chceme s výstavou navázat na její původní účel – ozdravovat, léčit a pečovat,“ vysvětluje kurátorka Anna Pulkertová z J&T Banky.

„Po úspěšných ročnících Art Index Pop-upu, na kterých jsme ukazovali, jak se dá s uměním žít a jakým způsobem jej lze sbírat, chceme tak tentokrát představit různé pohledy na to, čím nás umění může obohatit, proměnit nebo dokonce léčit. Letošní bienále jsme proto pojali jako ochutnávku síly umění.“

Návštěvníci přehlídky tak budou moci na vlastní kůži zažít „terapeutické účinky“ vystavených děl umocněné specifickým geniem loci unikátního historického objektu.

IMG_9717 copy
Kurátorky výstavy, zleva Valérie Horváth, Štěpánka Veselská a Anna Pulkertová

S uměním spojená

Koneckonců tohle místo již mnohokrát dokázalo, že se s výtvarnem velmi dobře doplňuje. Stavbu si v osmdesátých letech minulého století jakožto lokaci vybral pro svůj snímek Amadeus (1985), později oceněný několika 0skary, například Miloš Forman. Prostory se coby kulisa objevily i v Ostře sledovaných vlacích (1966), klipu Ozzyho Osbourna I Just Want You (1995), novém zpracování románu Doktor Živago (2002) a mnoha dalších oceněných snímcích.

Mnoho let předtím byla Invalidovna na několik let také přechodným bydlištěm válečnému veteránovi a významnému českému fotografu Josefu Sudkovi, o kterého zde v letech 1922-27 pečovali. Právě tady vznikla jedna z jeho nejsilnějších sérií – snímky válečných veteránů zachycujících jejich každodennost i světlo a melancholickou atmosféru starobylých prostor.

Od té doby se sice výrazně změnil technický stav místa, jeho kouzlo však jen zintenzívnělo. A snahou organizátorů výstavy je ukázat jej při jednom z posledních momentů – před začátkem plánované rekonstrukce objektu.

„Ještě předtím, než bude Invalidovně navrácen lesk a zcela se promění, chceme využít časem i povodněmi oprýskaných zdí a otevřít skryté místnosti a zákoutí pro diváky současného umění,“ doplňuje Štěpánka Veselská, jedna z kurátorek výstavy.

Léčba šokem

Jak se kurátorky výstavy shodují, míra vlivu umění na psychiku se často nedoceňuje. „Přitom se mu věnuje i věda. Známý je třeba takzvaný Florentský nebo Stendhalův syndrom pojmenovaný podle turistů, kteří bývají tak mohutně ohromeni krásou italské Florencie nabité špičkovými uměleckými díly, že začnou pociťovat reálné fyzické obtíže,“ konstatuje další z týmu kurátorek, Valérie Horváth z Art Servisu J&T Banky.

Ale účinky mohou být i pozitivní – Horváth zmiňuje, že v zahraničí, například v Belgii či Kanadě, zavedli již několik programů, kdy se návštěvy uměleckých institucí „předepisovaly“ v rámci léčby některých psychických neduhů.

Proto se letos organizátoři rozhodli vybrat taková díla, která s tématem terapie a péčí o duši nějakým způsobem souvisejí. Jak ale Horváth varuje, v některých případech to může být trochu „léčba šokem“.

Nabídka bude velmi pestrá. „Najdete zde díla, která vás rozesmějí i naštvou, se kterými budete souznít i nesouhlasit, která budou lahodit vašemu oku nebo vás naopak provokovat. V každém případě dostanete šanci nahlédnout na svět jinýma očima a nechat se proměnit,“ je přesvědčená Anna Pulkertová, odbornice na umění z J&T Banky.

Nechte se překvapit

Art Index Pop-up má proti jiným expozicím umění několik klíčových výhod. Tou hlavní je, že se na jednom místě sejde nejnovější tvorba umělců a umělkyň, které patří do absolutní špičky.

Jako pomůcka při výběru kurátorkám slouží J&T Banka Art Index, který dlouhodobě mapuje nejvýraznější současné umění a jehož smyslem je pomáhat sběratelům, investorům i zájemcům z řad širší veřejnosti zorientovat se na tuzemské umělecké scéně. Jde o v Česku ojedinělý žebříček zahrnující stovku umělců, jejichž kvalitu dlouhodobě potvrzuje odborná veřejnost, a u nichž lze předpokládat, že jejich umění odolá časovému testu.

„Těší nás, že se nám opakovaně na Pop-upu daří představovat autory z předních příček žebříčku Art Index, kteří dlouhodobě potvrzují své kvality. Mezi ně například patří i Eva Koťátková, která rok co rok potvrzuje svůj enormní úspěch na artové scéně. Ve své tvorbě je poměrně konzistentní, což je ostatně i jedním z důvodů jejího úspěchu, a zatím každý ročník představoval jiný segment její tvorby,“ říká Valérie Horváth.

Dodává, že zatímco na prvním Art Index Pop-upu vystavovali Koťátkové charakteristické koláže, předloni to byly kovové sochy – a letos je prý třeba se nechat překvapit.

Perspektivní investice

Druhou předností Art Index Pop-up je, že všechna vystavená díla jsou na prodej. Návštěvníci si tak budou moci vybírat z děl tvůrců, jako je Kateřina Šedá, Krištof Kintera, Zbyněk Baladrán, Anna Hulačová, Jan Kaláb, Vladimír Houdek, Jiří Černický, Josef Bolf nebo Vendula Chalánková. „Právě současná tvorba může představovat perspektivní investici. Oproti staršímu umění lze díla současných umělců většinou získat stále ještě za rozumné ceny. A jestliže se kupci podaří dobře vybrat, může se v budoucnu radovat ze zhodnocení v řádu desítek i stovek procent,“ uzavírá Anna Pulkertová.

Pop-up_banner1

Potvrzení umělci

Eva Koťátková

Kateřina Šedá

Krištof Kintera

Zbyněk Baladrán

Anna Hulačová

Jaromír Novotný

Jan Kaláb

Vladimír Houdek

Martin Kohout

Jiří Franta – David Böhm

Dominik Lang

Jiří Černický

Roman Štětina

Josef Bolf

Pavla Sceranková

Jiří Thýn

Alena Kotzmannová

Vendula Chalánková

Jakub Nepraš

Daniel Pitín

Adam Vačkář

Richard Loskot

Veronika Bromová

Jan Šerých

Lenka Klodová

Martin Lukáč

Petr Dub

Anna Slama – Marek Delong

Marie Lukáčová

Federico Díaz

Pavel Mrkus

Pavla Malinová

Milena Dopitová

David Krňanský

Hynek Alt

Jan Vytiska

Jiří Petrbok

Anežka Hošková

Jakub Choma

Viktorie Langer

Johana Pošová – Barbora Fastrová

Romana Drdová

Lucie Mičíková

Jakub Jansa

Jakub Hošek

Igor Hosnedl

Předchozí

Finalisté ceny Architekt roku 2023

Toužíte po tiny housu?

Další