Závěs či polštář. Co kus to originál. Minimalismus rozbitý emotivním doplňkem v kontrastní barvě. To je interiér podle představy Barbary Křivánkové. Je to pět let, co původní profesí zubní technička založila svůj Dessin Atelier a začala zdobit interiéry svými vlastnoručně ušitými kousky. Díky původnímu oboru rychle zvládla technologii šití, ale i perfektní vnímání barev, smysl pro detail, preciznost i umění se koncentrovat při práci, jak sama říká. Ale zároveň v rozhovoru přiznává, že je to mnohdy oříšek podnikat ve výrobě, kde je každý kus šitý na míru. Na druhou stranu, není podle ní při práci nouze ani o vtipné momenty: To když jdete pověsit závěsy na kolejnice, které si montoval klient sám a spadne vám to celé, i s kolejnicí a závěsem na hlavu během pěti minut.
Od zubního technika designérkou. Jak se to stalo?
I když se to možná nezdá, obory jsou si vlastně v ledasčem podobné. Výroba, tvrdá práce a perfektní výsledek, který jde vidět. Mám ráda obojí, ale vlastnit svoji zubní laboratoř jsem nechtěla, protože technologie v tomto odvětví jdou tak rychle kupředu, že zubaři jsou čím dál více soběstační. U šití nejste tak úzce závislí na práci druhé profese, vaše dílo jde více vidět, více komunikujete s klienty a případně architekty. A je to zábavnější, nabízí se mnoho potenciálních možností, jak a kam expandovat. A tím, že zubní technik je dost technický obor, rychle jsem se i tady naučila rozumět technologii šití, šicím strojům, což je důležité. A taky mi přinesl perfektní vnímání barev a smysl pro detail, preciznost a umění se koncentrovat při práci.
Tak jste před pěti lety prostě založila vlastní ateliér.
Ano. Bez vzdělání v oboru, marketingu nebo businessu, s hypotékou na krku. Tím mám na mysli, že buduji vše od naprosté nuly bez jakékoli půjčky nebo investora, alespoň prozatím. Zato se splněnými cestovatelskými sny a mladistvým elánem jsem si vymyslela další životní milník, který jsem v roce 2019 začala realizovat.
Ale proč zrovna dekorování interiérů?
Okolí, ve kterém se pohybujete na vás má vliv a já měla tu možnost vidět v prostředí architektů a designérů potenciál a také komu nabídnout tyto služby, vyřešit jejich nebo jejich klientů potřeby či sny a spojit ho s mojí kreativitou, vytrvalostí a zálibou něco řemeslně tvořit. Chci totiž budovat něco dlouhodobého, zanechat po sobě stopu. A zároveň nechci být pouze vizionář, kterého smete administrativa a čísla, ale chci si v sobě zanechat i ženskost. Což si myslím, stále zůstává, protože šití závěsů je ženské řemeslo, a tak to i zůstane.
Takže žádný promyšlený krok?
Prvotní myšlenka se rozhodně netýkala vůbec promyšleného business plánu, který by byl zaměřený na obrat. Vize byla dělat kvalitu a ne kvantitu, totéž se týká výběru dodavatelů materiálů. Vybrala jsem evropské firmy s historií, kterým důvěřuji. A co je také podstatné si uvědomit, že šití na zakázku obnáší spoustu ruční práce. A ta je nedoceněná. Každý metr látky nám projde několikrát rukama, šicím strojem, při žehlení, přepravě, montáži a konečném stylingu. Ve většině případů se jedná o několikametrové kusy látek, které váží spoustu kilogramů, často potřebujeme i mužskou sílu. Tohle vše se pak také odráží na ceně, ale ne nijak výrazně. Stále jsme schopni nabídnout slušné ceny jak koncovému zákazníkovi, tak pak obzvláště velkým projektům nebo dlouhodobým spolupracím. Vše se snažím automatizovat a zjednodušovat, abychom stále nabízeli skvělé ceny.
Prozradíte kolik?
Mohu prozradit to, že momentálně u materiálů, které máme skladem, je cena za běžný metr v řádu stovek, maximálně tisícikoruny. K cenám se ale přičítají řasící pásky, nitě, háčky a další komponenty, kolejnice, dopravy a všechna práce. Pokud se tak jedná o celý byt nebo dům, kde se instaluje trojlístek: kolejnice + záclony + závěsy, tak se s jistotou do pěti desítek tisíc nevejdeme.
Zatím tedy jste stále firma v jedné osobě?
Ano, zatím všechno řídím sama, ale mám tým spolupracovníků. Nicméně, svým tempem musím nejdříve totiž všechno vyzkoušet, a to mě baví, protože je to v podstatě o zážitcích či zkušenostech, které si zažijeme. A je potřeba si užívat celou cestu, protože cíl se skládá z mnoha cílů. Přiznávám ale, že je mnohdy těžké, podnikat, a ve výrobě obzvlášť, když je každý kus na míru, co kus to originál. Není to úplně pro každého, má to mnoho a mnoho úskalí. Přesto všechno si nedovedu už ale představit život bez adrenalinu. Kdybych nedělala tohle, tak bych s velkou pravděpodobností zkusila vymyslet něco jiného. Mě nenajdete doma na pohovce u televize.
Co vše pro mě Dessin Atelier může udělat? Jen menší zakázky?
Vůbec ne. Hlavní náplní je zakázkové šití závěsů a záclon jak pro soukromou klientelu, tak i firmy, developery či jiné velké projekty. Šijeme na míru i další bytový textil. Cokoli, co lze ušít, tak vyrobíme. Prodáváme látky, kolejnice i motorové s propojením do chytré domácnosti. A rolety, tapety a další doplňky, jako jsou například ručníky. Máme šikovné montážníky a tapetáře, takže ke všem produktům nabízíme odborné poradenství a montáže. Jsme schopni zrealizovat kompletní proměnu interiéru. Což nabývá na intenzitě, protože čím dál více nás lidé oslovují s návrhy interiérů a následným projektovým managementem a realizací.Projektový management mě baví, je v něm velký prostor se naučit spoustě novým věcem, protože každý projekt je jiný, originální.
Na jaké projekty jste pyšná?
Na každý, každý příběh ve mně svým způsobem zůstane. Máme za sebou krásné projekty šití závěsů do rodinných domů i bytů, kdy jsme měli možnost zpracovávat velmi luxusní látky, a to je opravdu velká zodpovědnost. Pak jsme také šili závěsy do několika velkých kanceláří developerů. Kancelářské závěsy ale řeší spíše funkčnost než design. Zmíním coworkingové kanceláře Fleksi od Passerinvest. Máme také za sebou instalace ve velkých výškách, například více než čtyřmetrové závěsy do FioBanky v budově Andaz Hotelu.
Zakázky zatím tedy máte v rámci Česka?
Velká většina klientů je z Prahy a okolí. V případě stálých zákazníků nebo větších projektů nemáme problém dodat ale cokoliv po celé ČR i do zahraničí.
A tam už vaše výrobky jsou?
Některé naše produkty putovaly i do zahraničí. New York, Vídeň, Francie. Zatím to byly zakázky menšího rozsahu, ale vůbec bych se nebránila větším zahraničním projektům. Ale naším cílem primárně je, aby nás znali tady v Česku.
Podle čeho si zakázky vybíráte?
Velký poměr zákazníků přichází na doporučení, čehož si nesmírně vážím. Využíváme však i jiné marketingové nástroje: web, reklama na internetu a neodmyslitelně sociální sítě. Nechci říkat, že si zákazníky vybírám, ale pokud po nás chce někdo nereálnou představu nebo cenu, tak zakázku s klidným srdcem odmítám. Lepší je si zachovat své psychické zdraví než být na tenkém ledě.
Jak zjistíte co do interiéru dát? Je pro vás důležité co vyzařuje prostor sám anebo to, co chce přímo klient?
Velmi podstatné jsou pro mě potřeby zákazníka, ty většinou zjistím při první konzultaci, dříve než se vůbec pustíme do výběru látek. Za jakým účelem potřebuje zákazník závěs či záclonu, zda jde o design, kvalitní spánek, pocit soukromí, zabydlení prostoru nebo jeho rozdělení, zateplení, akustika nebo něco jiného. A zda klient preferuje přírodní materiály nebo upřednostňuje praktičnost syntetických. Je potřeba si uvědomit, že do interiéru se dostáváme většinou jako poslední, kdy už je zbytek zařízený, držíme se proto barevného schéma, které už je použito nebo odpovídá návrhu architekta či designéra, který se bude realizovat. Naše závěsy mají totiž zejména zapadnout do interiéru, tak jako by tam patřily. Nesmí být proto moc nápadné, barevné či vzorované. Jediné co může vyniknout, tak je kvalitní látka a zpracování. Kde si můžeme trochu vyhrát se vzory a barvami, jsou ale polštáře. Ty se dají nádherně kombinovat tak, aby byly zajímavé a přitom stále vkusné.
Máte nějaký svůj oblíbený vzor, motiv, barvu?
Mám ráda spíše minimalismus, ale ten občas rozbiju doplňkem, který je kvalitní, vyvolává emoce a je v kontrastní nadčasové barvě. To platí jak v interiéru, tak oblékání. Ale často chci splynout s davem, takže miluji černou, a také zbožňuju zvířata, takže kdybych měla čas se některému věnovat, tak bych si jednoznačně pořídila kočku.
Říkáte černá, ale ta asi moc v interiéru na látkách nebude?
Pravidelně sleduji, které barvy jsou in, jezdím na evropské veletrhy, abych znala novinky dodavatelů. Ale v praxi vždy doporučuji barvy neutrální a nadčasové, protože nešijeme závěsy na rok dva, ale s vidinou toho, že budou sloužit řadu let. V případě polštářů je to jiné, ty můžete vyměnit každý rok nebo střídat podle ročního období.
Firem, které se začaly orientovat na oblékání interiérů není málo. V čem vynikáte vy?
Mladistvý pohled na věc, chci udělat refresh oboru. Moje silná stránka je, že umím opravdu pracovat, nebojím se sama si sednout za šicí stroj a vyrobit si to. A další plus za doby mého podnikání je to, že jsem zažila jen covid a přesun z krize do krize, takže ne žádné porevoluční rozhazování.
Kde si myslíte, že máte naopak rezervy?
Marketing, jednoznačně. Máme velký potenciál a chceme ho využít.
Kolik času práci věnujete? Je vůbec prostor pro relaxaci?
Momentálně pracuji celkem dost. Můj oblíbený relax je kvalitní spánek, smích, čtení knížky nebo objevování něčeho nového.
Kde se vidíte za pár let?
Za několik let si nás lidé, architekti, firmy vybaví jako první, když budou potřebovat ušít závěsy. A budou nás znát jako českou tradiční firmu, na kterou mají milé vzpomínky. Sama sebe pak vidím, že se do té doby naučím delegovat a užívat si odpočinek. Chci budovat něco dlouhodobého, zanechat po sobě stopu. A zároveň nechci být pouze vizionář, kterého smete administrativa a čísla, ale chci si v sobě zanechat i ženskost. Podstatné jsou pro mě potřeby zákazníka, ty většinou zjistím jako první, dříve než se vůbec pustíme do výběru látek. Cokoli, co lze ušít, tak vyrobíme. Cílem primárně je, aby nás znali lidé tady v Česku. Pravidelně sleduji, které barvy jsou in. Jezdím na veletrhy, abych znala novinky dodavatelů.