V jeho repertoáru najdeme jak historickou budovu, stadion, kancelář, rodinné domy nebo nově i školku. „Snažím se přijmout každou výzvu různého měřítka,“ konstatuje s tím, že se mu líbí vnímat architekturu ve všech možných souvislostech. „Časových, společenských i ekonomických,“ přiblížil v rozhovoru pro Estate & Business architekt Martin Vančura. A daří se. Architekturu dostudoval sice teprve před pár lety, přesto už získal i několik ocenění. Například první místo v soutěži Kanceláře roku 2022 v kategorii Employee friendly nebo společně s architektkou Annou Koukolovou vyhrál loni veřejnou zakázku novostavby mateřské školy v Jablonci nad Nisou. A taky stihl založit studio MAVA ARCHI.
Daří se vám. Bylo tak úspěšné hned první dílo, do kterého jste se pustil?
Když si rodiče stavěli dům a promýšleli, jak bude vypadat a fungovat, vyzkoušeli mě, jak je to s mým nadáním budoucího architekta. Pokusil jsem se rozkreslit několik variant dispozic a vybavuji si, že byli celkem zděšení. Je pravda, že na gymnáziu jsem ještě pořádně nevěděl, co to je půdorys.
Dnes máte opravdu široký záběr. Stadion, kancelář, domy, školka. Jsou si díla v něčem podobná?
Ať už jste advokát, doktor anebo třeba architekt, vždy vzhledem k rozsahu oborů budete mít tendenci se časem profilovat více konkrétně. Já se zatím snažím přijmout každou výzvu různého měřítka. Mnoho kolegů se ve volné chvíli potřebuje realizovat i fyzicky. Kurník pro slepice, betonová židle, nebo sauna v korunách stromů je formou odreagování po tom, co v práci navrhujete bytový dům pro desítky lidí. Já se po vysoké škole vydal pracovat do zahraničí tehdy čtyřčlenného studia Innauer-Matt Architekten. Místo na „konci světa“ v krásné oblasti západního Rakouska dirigované statností skalnatých Alp. Poté jsem vyzkoušel větší studio v Amsterdamu zaměřené více na business styl produkci. Po návratu do Prahy jsem se věnoval rok interiérům a následně znovu dostal do větší kanceláře, kde jsem se podílel na prováděcí dokumentaci administrativní budovy po zimní stadion. Nyní převažují domy pro bydlení, kanceláře, interiéry a nově i mateřská škola. Zkušenosti máme různého charakteru s různým typem a velikostí staveb.
Některé z vašich děl ale rovnou získaly ocenění, například kanceláře. Na co jste vsadil?
Kanceláře jsem navrhoval s architektkou Terezou Stambolijskou předminulý rok pro zavedenou německou firmu GOLDBECK Bau s.r.o., do nové pobočky v Praze. Realizovaný interiér byl oceněn 1. místem v soutěži Kanceláře roku 2022 v kategorii Employee friendly. Interiér klient přihlašoval do soutěže bez mého vědomí a asi dva týdny před vyhlášením vítězů v Paláci Žofín mi volali, že jsme postoupili do finále. Aktuální trendy se zaměřují více na individualitu člověka a jeho soukromí. Každá firma může mít jiný systém práce, který se prokresluje do konkrétního návrhu interiéru. Zmíněné kanceláře měly působit uceleným a elegantním dojmem velké stavební firmy.
Loni v červnu jste zase vyhrál v architektonické soutěži Mateřská škola U Přehrady v Jablonci nad Nisou společně s architektkou Annou Koukolovou, jaká bude?
Ano, oba nás zajímalo toto hravé téma spojené s dětmi. Navrhovat školky je zodpovědnost, ale zároveň zábava. Vyroste v Jablonci nad Nisou u nádrže Mšeno jako dvoupatrová mateřská škola. Má tvar úsporného obdélníku, do kterého jsou umístěny dispozice dle potřeb na světlo, prostor a atmosféru. Bude to školka plná světla a rostlin. Hranice mezi vnějším a vnitřním jsou vyvážené takovým způsobem, že zahrada pocitově „prorůstá“ skrze velká okna do interiéru. Zelený záliv proniká úplně. Školka je navržena v jednoduchosti a čistotě střídmých barev a materiálů záměrně, aby fungovala jako kulisa dobarvená a naplněná budoucími příběhy a výtvory malých obyvatel. Práce probíhají tak, aby realizace stavby mohla začít v polovině roku 2025. Má dřevěné doplňky a okna, dveře, lokálně interiér. Na střeše je zelená vegetační střecha. Energeticky je objekt navržen tak, aby splňoval pasivní standard, tedy aby byla energeticky i provozně úsporný.
Stihl jste loni ještě založit i studio MAVA ARCHI, na co se bude soustředit?
Na sebe pracuji třetím rokem, potom co jsem se v 29 letech rozhodl, že vyzkouším být svým šéfem. Od té doby jsem se sám nebo ve spolupráci s jinými kolegy podílel na široké škále zadání. Studio MAVA ARCHI vzniklo koncem roku 2023 a bude zaměřené na větší spolupráce. Zaměřujeme se na rezidenční i komerční objekty včetně řešení interiérů, rekonstrukcí a úprav, vždy v symbióze s klienty, abychom nalezli výjimečné a komplexní řešení ušité na míru, a to jak jejich potřebám, tak danému místu.
Není podstatné, jestli se zaměříte na dispozici, fasádu, či konkrétní detail. Líbí se mi vnímat architekturu v souvislostech, jak časových, tak společenských i ekonomických.
Jak vůbec získáváte své zakázky?
Většinu získáváme díky doporučením spokojených klientů nebo pokračováním úspěšných pracovních vztahů, které vyplynuly z předešlých projektů. Nově se ale taky angažujeme ve veřejných soutěžích, pokud máme pocit, že svou účastí můžeme přispět.
Přispět? Máte tedy nějaký sen, co by to mělo být příště, co by vás jako architekta bavilo naprojektovat?
Filharmonie by nebyla špatná, nicméně na tu teď dlouho u nás nedojde. Ale jakákoli z veřejně prospěšných staveb by nám jistě udělala radost. Stadion, škola, galerie anebo třeba divadlo mohou být pěkná zadání. Zadání ale pro mě není to jediné, co mi dělá práci oblíbenou. Synergie pilířů práce architekta je to ono.
Přiblížíte to, prosím?
Práce architekta je sama o sobě komplexní činnost. Potřebujete klienta, se kterým si porozumíte a budete táhnout za jeden provaz. Potřebujete zadání, které vás bude nejen bavit, ale budete umět vymyslet vhodné řešení. Potřebujete komunikovat s dalšími kolegy a profesemi z cizích oborů. Neposledně, a hlavně potřebujete nabývat inspiraci mimo architektonickou bublinu. Mě osobně baví, když funguje tato souhra okolností a na konci je zdařilý výsledek.
Proč zrovna architektura? Vybral jste si ji vy anebo ona vás?
Když mi byly asi tři roky, vytvářel jsem si „nekonečná“ papírová leporela, na která jsem kreslil série traktorů a jiných strojů. Také si vybavuji, že kresby byly vcelku propracované, protože jsem věnoval pozornost různým detailům karoserie, závaží, návěsům a tvaru pneumatik. Když se mě někdo ptal, co budu jednou dělat, tvrdil jsem, že navrhovat auta. Uprchlo pár let a myslím, že v kvintě na čáslavském gymnáziu mě po hodinách výtvarné výchovy oslovila učitelka. Pomohla mi promyslet, co mě na škole bavilo, což byla matematika a výtvarná výchova, a nadhodila, jestli bych nechtěl být architekt. Auta to nakonec nejsou, ale v jistém ohledu si to něčím podobné je.
Jaký styl v architektuře je tedy ten váš? I když při tak širokém repertoáru to asi nebude jednoduché vymezit.
Nevnímám, že by moje tvorba měla nějaký konkrétní styl. V dnešní době se tvorba většiny architektů ukazuje jinak, než tomu bylo dřív. Styl znamenalo společenské sdílení i projevování. Snažím se, aby výsledkem mého přemýšlení vznikla budova, či prostor zohledňující požadavky klienta. Aby odpovídala svému místu, kompozičně ladila oku a měla „šmrnc“. Není podstatné, jestli se zaměříte na dispozici, fasádu, či konkrétní detail. Líbí se mi vnímat architekturu v souvislostech, jak časových, tak společenských i ekonomických. Ve své tvorbě se nesnažím vytvářet tendenční a repetitivní podoby. Preferuji opravdové, jednoduché a střídmé tvary. Decentní barvy a materiály, které občas vystřídá výrazný prvek.
A kde berete inspiraci?
Odpovím redukovaně, protože to není jednoduchá odpověď. První volba souvisí s nedávným zážitkem, kdy jsem nečekaně na YouTube zhlédl krátký francouzský dokument, a tak se vrátil ke známé stavbě Termálních lázní ve Vals, kterou navrhoval Peter Zumthor. Mým dlouhodobě oblíbeným duem je švédské studio Arrhov Frick, na které jsem poprvé narazil v Rakousku, jejich tvorba je mi stále blízká. Ale jinak je šikovných kolegů hromada. Snažím se, aby výsledkem mého přemýšlení vznikla budova, či prostor zohledňující požadavky klienta. Aby odpovídala svému místu, kompozičně ladila oku a měla „šmrnc“. Není podstatné, jestli se zaměříte na dispozici, fasádu, či konkrétní detail. Líbí se mi vnímat architekturu v souvislostech, jak časových, tak společenských i ekonomických.
MARTIN VANČURA V roce 2017 vystudoval Fakultu Architektury ČVUT v Praze, ihned po studiu vycestoval do zahraničí, do Rakouska, do tehdy čtyřčlenného studia Innauer-Matt Architekten. Následně pracoval pro větší studio v Amsterdamu zaměřené více na business styl produkci. Po návratu do Prahy se rok věnoval interiérům a pak se v rámci větší kanceláře podílel na prováděcí dokumentaci administrativní budovy po zimní stadion. Nyní v jeho práci převažují domy pro bydlení, kanceláře, interiéry a nově i mateřská škola, kdy za návrh jejího řešení včetně zahrady a okolí zvítězil společně s architektkou Annou Koukolovou v architektonické soutěži. První místo se mu podařilo získat i v soutěži Kanceláře roku 2022 v kategorii Employee friendly. Loni založil studio MAVA ARCHI, které se zaměřuje na větší spolupráce. Jeho koníčkem je silniční cyklistika.